Juustoista vielä..
Mietiskelin tässä, että saako niitä tuore-, feta-, sun muita juustoja syödä raskausaikana? Kun joka paikassa on vähän ristiriitaista tietoa...saa, ei saa, saapas, eipäs saa. Ollaan lähdössä matkalle ja mietin, että joudunko tosiaan vain vierestä kuolaamaan niitä taivaallisia fetajuustoisia kreikkalaisia salaatteja?!?! ;)
Kommentit (5)
Eli jos juusto on tehty pastöroidusta maidosta, vetelen sitä surutta, oli sitten tuore- tai homejuustoa. Esimerkiksi Valion juustot on kaikki tehty pastöroidusta maidosta (esim. Aura!), ja käsittääkseni myös Arlan. Vuohen- ja lampaanmaitotuotteita jossain käskettiin välttää, mutta löysin ihanan Arlan lampaanmaitofetan (litteä paketti, jossa lampaankuvia päällä), jossa sanottiin, että se on tehty pastöroidusta maidosta, joten otin sen ilolla käyttöön. Ankeaksi menis elämä jos pitäis pelkkää punakuorista pallojuustoa syödä...
...että sanoitkin lähteväsi matkalle. Siellä eivät taida paljoa Arlasta ja Valiosta tietää, joten enpä vastannut kysymykseesi mitenkään. Sorryyy...
Mä olen käsittänyt niin, että kaikenlaisia pasroroidusta maidosta tehtyjä juustoja saa syödä. Pastoroimattomat juustot saattavat sisältää listeriaa ja se taas on vaarallinen äidille ja sikiölle.
Itse syön vain kotimaisten valmistajien home-, feta- ym. juustoja jotka on pastoroituja. En uskalla ostaa ulkolaisia pastoroimattomia vastaavia juustoja täälät juustohyllystä saati että söisin niitä ulkomailla.
kaikki Kreikastakin tuodut fetajuustot ovat kyllä pastöroituja. Se lukee selkeästi pakkauksessa. Olen lähdössä juuri puoleksi vuodeksi Ranskaan, ja sielläkin aion kyllä vedellä pehmeitä juustoja, kunhan ovat pastöroidusta maidosta. Sen sijaan en välttämättä uskaltaisi syödä missään kreikkalaisessa tavernassa taivaallisia fetasalaatteja, jos tarjoilijalta ei saisi luotettavasti selville, onko feta pastöroidusta vai ei.
Mutta, mutta, itse mietiskelin että jos tosiaan jotku ongelmista voi johtua niistä niin ehkä on parempi ettei ota riskiä... Itse tulin juuri Espanjasta ja vaikka en juustoja syönyt, niin huolettaa kaikki muu syöty. Oliko ruuat varmasti tuoreita siinä helteessä...