Raskausdiabeteksen uusiutuminen
Mulla oli ekassa raskaudessa insuliinihoitoinen raskausdiabetes, 2 arvoa koholla sokerirasituksessa ja pistämisen jouduin lopulta aloittamaan, koska paastoarvot eivät pysyneet alle 5, vaikka miten ruokavaliota noudatinkin. Nyt olen taas raskaana rv9+5 ja pelkään, että sama uusiutuu. Pistäminen tuntui tosi ikävältä ja toivon todella, etten samaa joutuisi nyt tekemään. Miten muilla, onko teillä tauti uusinut? Nyt jo tarkkailen ruokavaliota mutta aina se ei näytä auttavan, koska lopulta kävi viimeksi niin, että melkeinpä laihduin raskausaikana (painoa +4kg). En kyllä juuri loppuraskaudesta nauttinut ja terveydenhoitaja ja muut eivät meinanneet uskoa, että todellakin ruokavaliota noudatin. Näen melkein painajaisia asiasta jo nyt...
Kommentit (6)
Ensimmäisessä raskaudessa jouduin testiin BMI:n takia rv 26 ja paasto oli silloin koholla, muut ok. Sain mittarin ja ruokavaliohoidon. Rv 35 paastot ei pysyneet kurissa ja pistin 5 viikkoa insuliinia 4 yksikköä iltaisin. Laskettuna käynnistettiin ja 3,3kg vauva syntyi seuraavana päivänä.
Toisessa raskaudessa jouduin sokeritestiin jo rv 11, koska ekassa oli tuo diabetes. No testi oli ok. Mutta seuraava testi oli sitten n. rv 30 ja silloin sama homma kuin ekassa raskaudessa eli paasto koholla, muut ok. Taas itse mittausta ja ruokavaloihoito. Jälleen rv 35 paastoto ei pysy millään kurissa, mutta pysyy alle 6.. lääkäri ei määrää insuliinia, jatketaan samaan malliin. Lasketunajan jälkeen lääkäri päättää käynnistää synnytyksen, koska vauvan painoarvio 3,9kg. 40+5 syntyy 4058g vauva =)
Nyt minulla on kolmas raskaus meneillään ja ensimmäisessä sokerirasituksessa on käyty rv 15, joka oli vielä ok. Seuraavaan menen sitten 25-30 viikkojen välillä ja uskon että tuo paastoarvo on edelleen koholla ja sama kaava jatkuu kuin edellisissäkin raskauksissa. Ainoa lohtu on ettei r-diabetes ole pahentunut, eli ne paastot ovat olleet siinä 5-6 välissä aina. Jospa ne pysyisi tässäkin.
Että näin minun kohdalla, en kyllä osaa sanoa miten nuo paastot saisi pysymään kurissa. Minua kehotettiin syömään vielä leipää ennen nukkumaan menoa, ettei tulisi liian pitkä "paasto" aamuun, monesti se auttoikin. usein iltaisin mittasin verensokerin ja se oli 4.4 tms ja aamulla siiten 5.7, että illan arvostakaan ei osannut päätellä mitään..
Jospa sait jotain tolkkua tästä ja kertokaahan muutkin kokemuksia. Raskausajandiabeteshan ei automaattisesti uusiudu kaikilla.. minä en olllut niin hyvä tuurinen. Sokeritestit ovat kyllä näyttäneet hyviä tuloksia 6kk synnytyksestä, että kaikki on palanneet normaaleiksi synnytyksen jälkeen.. ainakin vielä ;)
mehiz ja lapset 05,07 ja rv 17
Eli 4 raskautta takana ja jokaisessa astettain kertakerralta paheneva raskausajandiabetes. Kuopuksen kanssa oli insuliinit rv:ta 35.
Nyt odotan viidettä ja vaikka olen tiukasti noudattanut diettiä, olen nyt jo muutaman "varoituksen" mitannut kotona... Eli uskon, että insuliinit tulee nyt jo alussa. Ja toisaalta toivonkin näin, koska tulen varmasti hulluksi kun lasken kaiken mitä suuhuni laitan: insuliinin kanssa syöminen on hivenen helpompaa.
kinde 7+6
Mulla eka raskaudessa todettiin raskausdiabetes vasta rv26 rasituksessa, jonne jouduin BMI:n (reilusti ylipainoa) ja sukurasituksen vuoksi. Paastoarvo koholla ja iltainsuliinit aloitettiin rv 29 ja ateriainsuliinit aika pian sen jälkeen.
Tyttö syntyi 38+6, painoa 3300g. Vaikka pistäminen ei kivaa ollutkaan, niin itselleni nuo insuliinit oli jotenkin "helpotus", kun pystyi syömään vähän vapaammin. Ja uskon, että insuliinit vaikutti positiivisesti vauvan kokoonkin. Heti diagnoosin kuultuani kun olin varma, että 5-kiloinen tulee! Toki noudatin ruokavaliotakin melko tiukasti. Itselläni kun oli mitä ottaa, niin paino putosi odotusaikana liki 10kg!
Nyt toisessa raskaudessa jouduin edellisen raskausdiabeteksen vuoksi jo alkuraskaudesta rasitukseen (kävin rv8, jälleen paastoarvo koholla) ja iltainsuliinit aloitettiin rv 12. Näillä ja ruokavaliolla arvot pysyivät hyvinä rv 30 asti ja painoa ei tullut kiloakaan lisää. Rv 30 jälkeen jälleen ateriainsuliinit. Ruokavalio ei ole ihan niin tiukasti pitänyt kuin viimeksi, mutta paino edelleen n. +- 0kg ja viikkoja 37+2 :) Vauvasta on veikkailtu samaa kokoluokkaa kuin esikoisestakin.
Paastoarvon ei tarvitse muuten olla sormenpäästä alle 5. Alle 5,5 on riittävä
Tuohon Kuottarullan kertomaan paastoarvoon kommentoisin, että mulla se piti olla viimevuoden lokakuuhun asti alle 5 ja aterian jälkeiset alle 6.7. Ovatkohan säännöt sitten muuttuneet sen jälkeen? Vai ovatko ne paikkakuntakohtaiset tms? Jos niiden täytyis olla alle 5.5, ihmettelen että insuliinille ylipäätään jouduin, koska arvot olivat vain hiemaan yli 5, vain joitain todella satunnaisia kertoja yli 5.5!
Eli mulla molemmissa aiemmissa raskauksissa oli paaston raja 5,3 ja aterian jälkeiset 6,7. Ja minullakin nuo insuliinit aloitettiin v 2005, kun paasto heitteli siinä 5 ja 6 välillä. Vuonna 2007 ei insuliinia aloitettu vaikka samat rajat ja heittelyt oli. Ja mulla oli OYS sairaalana. Saapa nähdä onko raja-arvot nyt reilussa vuodessa muuttuneet..
mehiz
Kysynpä uudestaan, monellako raskausdiabetes on uusinut vai oletteko saaneet pidettyä arvot kurissa ruokavaliolla? Ja onko ehdotuksia erityisesti siihen, miten paastoarvot pysyisi normaaleina? Sokerirasitus on taas tulossa ja saa nähdä mitä tulokset tällä kertaa on, mutta alusta asti jo yritän ehkäistä taudin uusimista. Vaikka tosiaan viimeksi ei lopulta mitkään temput auttaneet, taisi mennä vähän liialliseksikin syömisten vahtiminen...onko sitten hyvä sekään.