Työnantaja lähettelee viikonloppuisin ja työajan ulkopuolella viestejä, joihin pitää reagoida. Mitkä ovat oikeuteni?
Olen toimistotyöläinen ja töissä 8-16 välisenä aikana arkisin. Koronaepidemian aikana sairaspoissaoloja on luonnollisesti tullut runsaasti (koska millään oireilla ei saa tulla töihin), joten sijaisia pitää hoitaa jatkuvasti. Sijaisten järjestäminen on työnantajan töitä. Välillä myös minä joudun sijaistamaan jotakuta, jonka työt eivät voi odottaa (koska oma työni on hyvin joustavaa). Näitä viestejä tulee siis viikonloppuisin ja iltaisin, koska voin joutua olemaan vaikkapa toisella puolella kaupunkia klo 8 sijaistamassa työntekijää, vaikka oma työ alkaisi klo 8 toisaalla.
Ymmärrän toki, että eletään pandemiaa, mutta mitkä ovat oikeuteni? Voinko sanoa, etten ole tavoitettavissa klo 8-16 ulkopuolisena aikana? Työsopimuksessa lukee, että töitä tehdään 8-16 välisenä aikana. Jos minulta odotetaan joustoa, mitä joustoa minä voin vaatia?
Esim. eilen olin nukkumassa, kun työnantaja soitti ja sanoi, että huomenna (tänä aamuna) pitäisi olla klo 8 seitsemän kilometrin päässä omasta työpisteestäni. Jos en siis olisi ollut tavoitettavissa, olisin mennyt työpaikalleni ja joutunut sieltä jotenkin menemään tänne 7 kilometrin päähän.
Muut kollegat ovat eri työsopimuksilla, niillä ei ole työaikaa. Ja se näkyy kyllä palkassakin.
Kommentit (18)
Yksi juttu mitä tulee mieleen, on että mikä on työsopimuksessa määritelty työntekopaikaksi? Onko esim. koko kunta vai tietty toimisto? Tässä voi olla yksi mahdollisuus rajata toiseen paikkaan päätymistä. Teidän työtä ei siis pysty tekemään etänä, vaikka on toimistotyötä?
Minä keskustelisin työnantajan kanssa työsopimuksen päivittämisestä. Kannattaa ystävällisesti ottaa asia puheeksi. Tarkoitatko että niillä työkavereillasi on parempi palkka?
Mitä sopimuksesi sanoo asiasta? Onko siellä mainittu pelkästään, että työaika 8-16, eli ei mitään päivystystarvetta tai velvollisuutta vastata tiettynä ajankohtana puhelimeen? Jos ei, niin et ole velvoitettu olemaan työajan ulkopuolella työnantajan tavoitettavissa.
Ainakaan öisin ja hyvin aikaisin aamulla ei tarvitse vastata. Minusta olisi kohtuullista ilmoittaa asia tekstarilla, jonka voi lukea itselleen sopivana aikana. Jos työhösi kuuluu sijaistaminen, niin viestien lähettämistä lienee mahdoton välttää.
Mitä hel vetin haittaa on saada viesti työnantajalta, että seuraavana aamuna tarvitaan toisessa työpisteessä? Sehän on vaan ilmoitus, ei velvoita sinua tekemään työtä kotona.
Ja näillä etäisyyksillä millä itse teen työtä, 7 km on pieni matka. Mun eri työpisteet voi olla 50 km etäisyyksillä toisistaan. Toki itse suunnittelen työni, mutta siitä huolimatta, tuo sinun "ongelma" tuntuu olevan ihan omassa päässäsi oleva.
Vierailija kirjoitti:
Yksi juttu mitä tulee mieleen, on että mikä on työsopimuksessa määritelty työntekopaikaksi? Onko esim. koko kunta vai tietty toimisto? Tässä voi olla yksi mahdollisuus rajata toiseen paikkaan päätymistä. Teidän työtä ei siis pysty tekemään etänä, vaikka on toimistotyötä?
Ei mahdollisuutta etätyöhön ja työntekopaikka on määritelty yhteen osoitteeseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä keskustelisin työnantajan kanssa työsopimuksen päivittämisestä. Kannattaa ystävällisesti ottaa asia puheeksi. Tarkoitatko että niillä työkavereillasi on parempi palkka?
Kyllä, olen osa tiimiä, jossa neljä muuta ovat esimiesasemassa ja kokonaistyöajassa. Minun työsopimuksessani on tarkkaan määritelty työaika. Esimiehillä luonnollisesti parempi palkka, 2000-4000 euroa enemmän.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä hel vetin haittaa on saada viesti työnantajalta, että seuraavana aamuna tarvitaan toisessa työpisteessä? Sehän on vaan ilmoitus, ei velvoita sinua tekemään työtä kotona.
Ja näillä etäisyyksillä millä itse teen työtä, 7 km on pieni matka. Mun eri työpisteet voi olla 50 km etäisyyksillä toisistaan. Toki itse suunnittelen työni, mutta siitä huolimatta, tuo sinun "ongelma" tuntuu olevan ihan omassa päässäsi oleva.
No siis työpaikkani on paikassa A. Työaikani on 8-16. Jos menen paikkaan A ja avaan sähköiset viestimet klo 8, olen väärässä paikassa. Tämä ei mielestäni ole minun ongelmani, koska minun ei pitäisi olla tavoitettavissa muulla ajalla. Mutta jos minun vaaditaan päivystävän työajan ulkopuolella ja viikonloppuisin työnantajalta tulevien viestien takia, tämän jouston pitäisi näkyä jossain.
ap
Itse en vastaa mihinkään työasioihin työajan ulkopuolella. En lue ollenkaan työsähköposteja, en vastaa työ- tai tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin jne. Tähän on jokaisella oikeus, jos ei ole päivystyksestä tai varallaolosta sovittu.
Kyllä kannattaa pyytää päivitys työsopimukseen.
Itse teen osa-aikaisena töitä useaan paikkaan ja työajoista on sovittu, mutta esim. yhdestä paikasta minulle laitellaan viedtiä iltaisin aika myöhään. Työsopimuksessa ei lue kohtaa "töihin kutsuttaessa" joten minun ei ymmärtääkseni tarvitse osallistua sellaiseen työhön joka on työsopimuksen ulkopuolista työtä.
Whatsapp ja muut sosiaalisen median palvelut sekä pandemia ovat hämärtäneet rajaa työajasta ja työnantajien täytyisi tämä ottaa myös huomioon eikä vain olettaa että työntekijä tekee hommat kun muut eivät pääse. Tätä pandemiatilaa on kestänyt jo vuosi ja työnantajien ja esimiesten olisi jo hyvä olla kärryillä ja tehdä sellaidia sopimuksia työntekijöiden kanssa joka ottaa huomioon pandemian aikaiset menetykset työvoimasta. Sulle kuuluu jonkinlainen kompensaatio siitä, että teet muiden töitä, eikös pandemian takia sairastuneet tms. saa kelan tukia kuitenkin ja ne jotka paikkaavat muita eivät saa mitään ekstraa?
Ei tarvitse vapaalla vasta yhtään mihinkään. Ja työnantaja ei saa vapaitasi häiritä.
Kuulutko mihinkään ammattiliittoon? Jos kuulut, sieltäkin kannattaa kysyä neuvoa. Jos vaan ytk:hon niin good luck sitten omatoimisesti selvittää...
Tuo on erittäin tavallista, että esimies ilmoittaa edellisenä iltana esimerkiksi työvuoron muuttumisesta.
Ja sehän on välttämätöntäkin tietyissä töissä, että myös aamuvuoroon saadaan henkilöstö, vaikkapa terveydenhuollon puolella.
Tätä on julkisellakin sektorilla. Ei se esimieskään saa sitä mitään ylimääräistä palkkaa julkisella, vaan hän yrittää haalia ihmisiä töihin.
Pakkohan esimiehen on ilmoittaa, jos joku työntekijöistä on juuri esimiehelle itse soittanut, että on sairastatunut eikä pysty tulemaan aamuvuoroon työhön.
Ja tuokin on käsittääkseni tavallista, että mennään töihin siihen työpisteeseen, mistä työntekijä on poissa.
Eihän noita sairastumisia kukaan etukäteen tiedä.
Kaikesta sitä viitsitäänkin valittaa näinä aikoina, kun korona vie työpaikkoja jatkuvasti ja konkurssit lisääntyvät päivittäin.
Tähän on vaikea vastata, kun en tiedä mitä työsopimuksessasi lukee, mutta olen varma, että tietäisit, että jos sinulle maksettaisiin päivystysrahaa-, varallolokorvauksia tai ylityökorvauksia. Kannattaa nostaa asia puheeksi työnantajan kanssa ja pyytää päivitystä työsopimukseen tai pitäytymistä nykyisen sopimuksen puitteissa.
Mitä jos laittaisit puhelimen jatkossa äänettömälle kun menet nukkumaan.. 🙄 Ja pomollesi voit esittää pyynnön että laittaisi viestillä jatkossa nämä ilmoitukset. Ei tuota voi työnteoksi laskea että otat vastaan ilmoituksen seuraavan aamun työntekopaikan muuttumisesta.
Työaika on työaikaa, vapaa aika vapaata. Laita se työpuhelin kiinni. Ei pomokaan maksele sulle randomisti palkkaa vapaa ajalta, miksi sun pitäisi tehdä ilmaiseks töitä työajan ulkopuolella? Nyt vähän jotain rajaa tohon menoon.
Saatan lukea viestin ohimennen ja vastaan: Hei, ok katson tämän maanantaina. Silloin olen noteerannut sen mutta teen työt työaikana.
Olen ollut vuosia töissä joissa aikaerojen vuoksi postia tulee 05-23 välisenä aikana. Vain jos esimieheni ovat olleet reissussa toisella puolella maapalloa olen katsonut viestit siltä varalta että jotain katastrofaalista on tapahtunut (myöhästynyt koneesta tms). Nämä kirjaan ylös jaotan sitten vapaana kun hän on poissa.
Voit sanoa tai pyydä päivitys sopimukseen ja palkkaan.