Minkä ikäisenä ja mihin olisit kuollut ilman nykyaikaista lääketiedettä ja terveydenhoitoa?
Itse olisin kuollut autokolarissa saamiini valoihin 19-votiaana. Leikkaukset ja teho-osasto koituivat pelastukseksi.
Kommentit (182)
Influenssan jälkitauteihin 40 vuotiaana.
Lapsuudessa olis ollu süri riski saada polio, mutta olen ensimmäisiä Ikäluokkia, joka sai rokotuksen. Samoina vuosina syntyneitä kuoli ja vammautui.
Sepelvaltimotukokseen 50-vuotiaana.
Aivokalvontulehdukseen 6-vuotiaana, sappikivien aiheuttamaan tukokseen ja siitä seuranneeseen haimatulehdukseen 42-vuotiaana nyt ainakin tulee mieleen.
Olisin kuollut syntyessäni. Synnyin keskosena, ja oli happivajetta syntyessä. Nyt olen 42v
Vierailija kirjoitti:
Keskiajalla ihmisten keski-ikä oli 25 v. Eipä ihme kun näitä lukee. Itse olisin kuollut ekan kerran 18 v. puhjenneeseen umpisuoleen ja myöhemmin kohdun ulkopuoliseen raskauteen.
Koska lapsikuolleisuus oli niin korkea. Jos selvisi tuosta ajasta hengissä oli ihan hyvät mahdollisuudet selvitä vanhuusikään asti tai ainakin keski-iälle asti.
Sinutkin olisi voinut kuolo korjata jo kauan ennen tuota umpparia, vaikkapa ripulin vuoksi jo imeväisiässä.
En olisi koskaan syntynyt tai olisin ainakin kuollut ennen syntymääni. Minut tuotiin maailmaan hätäsektiolla, jossa oli oikeasti jo aika kiire.
RIKOS kirjoitti:
VOI JUMALAUTA. KETKÄ OVAT NIITÄ SAIRAITA PSYKOPAATTEJA KETKÄ KEHTAAVAT LAITTAA ALANUOLIA MINUN VERITULPPA KERTOMUKSEENI.
TOIVOOKO NÄMÄ ALAPEUKUTTAJAT SYDÄMENSÄ POHJASTA, ETTÄ SIITÄ LASKIMOTUKOKSESTA OLISI TULLUT VAARALLINEN KEUHKOVERITULPPA JOHON MINÄ OLISIN SAATTANUT KUOLLA!
NO MITÄÄN AKUUTTIA HENGENHÄTÄÄ SIITÄ VERITULPASTA EI TULLUT, MUTTA OLISI VOINUT TULLA JA SE, ETTÄ TE ALAPEUKUTTATTE ON SAIRASTA!
HALUATTEKO TE TOSISSANNE SITÄ, ETTÄ MINÄ JOTA-TE-ETTE-EDES-TUNNE OLISIN KUOLLUT!?
HARMI VAIN, ETTÄ ANONYYMIYDEN VUOKSI EN VOI TEHDÄ RIKOSILMOITUSTA, KOSKA SEN MINÄ TODELLAKIN TEKISIN, JOS VOISIN!!!
Heh! Paskahalvauskin voi olla hengenvaarallinen 😜
Olisin todennäköisesti syntynyt kuolleena tai kuollut viimeistään muutaman päivän/viikon iässä. Synnyin hätäsektiolla keskosena.
Astmaan parikymppisenä tai synnytykseen 22vuotiaana. Olen jokaisen synnytyksen jälkeen vuotanut litrakaupalla verta.
21-vuotiaana synnytykseen, hätäsektion ansiosta minä ja lapsi elossa
Olin 26 ja taaperon äiti, kun sain keuhkokuumeen. Silloin voimat vain ehtyivät ja ilman antibiootteja en varmaan olisi selvinnyt.
Itse eläisin vieläkin (60v) , mutta esikoiseni olisi luultavasti kuollut synnytykseen.
Sinustromboosiin, eli aivojen laskimotukokseen 24-vuotiaana.
Alle vuoden ikäisenä pahaan virtsatietulehdukseen, joka oli alkuun ulospäin oireeton. Kuumekramppien jälkeen jouduin sairaalaan antibioottitiputukseen. Ilman sitä olisi tainnut henki lähteä.
Olen syönyt lapsena antibiootteja. Varmaan niistä taudeista olisin parantunut kun ei ollut kuin korvatulehduksia. Hinkuyskä oli 2-vuotiaana mutta varmaan siitäkin olisi selvitty ehkä?
Hampaissakin ollut reikiä mutta olisin varmaan ollut hampaaton eli niistäkin ehkä olisin selvinnyt.
Viimeistään olisin kuollut esikoisen synnytykseen 22-vuotiaana kun istukka jäi kiinni. Verta menetin monta litraa ja sain lisäverta koko ajan. Nukutuksessa istukan käsinirroitus.
Jos joku sen istukan entisaikaan olisi sieltä irti jotenkin saanut niin varmaan jonkun kohtutulehduksen olisin siitä saanut ja siihen kuollut.
Teininä sain ison haavan jalkapohjaani eli siihenkin olisi voinut tulla verenmyrkytys. Tuota ei tosin ehkä olisi sattunut silloin entisaikaan koska olin humalassa ja astuin rikkinäisen kaljapullon päälle.
Mutta tuo synnytys on ollut sellainen johon olisin takuuvarmasti kuollut.
Kasilla umpisuolen tulehdukseen.
Minä olisin vielä hengissä, tosin rampana ja kuurona.
Tartuntatauteihin jo lapsena jos en olisi saanut rokotteita.
Mahdollisesti johonkin infektioon lapsena, vaikka olen ihan perusterve. Ilman rokotteita vaan olisi paljon enemmän vakavia tauteja liikkeellä ja ilman antibiootteja moni nykyään hoidettavissa oleva tauti voisi olla tappava. Sitten ehkä synnytykseen 25-vuotiaana, synnytys alkoi vesien menolla mutta supistukset eivät käynnistyneet kunnolla ilman käynnistelyä. Eli olisi hyvin mahdollista, että vauva ja minä oltaisiin saatu joku infektio ennen kuin vauva olisi lopulta syntynyt. Oksitosiinin ja epiduraalin jälkeen vauva kyllä syntyi onnellisesti alakautta, että olisi siitäkin ehkä ollut mahdollista selviytyä hengissä. Muuta vakavampaa ei ole sattunut, toinen lapsista saapui maailmaan lähes lääkkeettömästi ja hyvin helposti ensimmäiseen verrattuna.
Laajaan etuseinäinfarktiin ja sen yhteydessä tapahtuneeseen sydänpysähdykseen, alle viisikymppisenä.
Kiitollinen Suomen julkiselle terveydenhuollolle.