Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisestä joka myötäloukkaantuu lähes joka asiasta

Vierailija
31.01.2021 |

Ja ylireagoi?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on myötäloukkaantuu?

Myötähäpeä on sitä, kun katsoo hölmöä komediaa ja häpeää tyypin puolesta. On niin noloa.

En muista kuitenkaan koskaan loukkaantuneeni tyypin puolesta, jos näyttelijäroolia loukataan.

Vierailija
22/31 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hullu, feministi tai virheiden äänestäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myötäloukkaantuu? Onko tuo oikea sana?

nevöhööd mitä tarkoittaa?

Vierailija
24/31 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako ap sellaista, että nähdään joka asiassa jotain milloin mitäkin ihmisryhmää loukkaavaa: rasistista, seksististä, sateenkaariväkeä syrjivää jne. vaikkei itse kuuluttaisi kyseiseen ryhmään?

Vierailija
25/31 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myönnän myötäloukkaantuvani kaverin puolesta, jos hänen kilttiä, diplomaattista luonnettaan käytetään hyväksi ja saatan vouhkata siitä hänelle. Ymmärrän, että sen voi ottaa loukkauksena, arvosteluna hänen "nössöyttään" kohtaan...

Vierailija
26/31 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kyselee, mitä myötäloukkaantuminen on, joten kerron. Se on sitä, että loukkaannut jonkun puolesta, joka ei välttämättä itse edes ole loukkaantunut.

Tässä yksi esimerkki, jossa koin itse myötäloukkaantumisen tunteen: olin ystäväni järjestämissä juhlissa, joissa oli mm. hänen tyttärensä (8-v.) ja tämän 8-vuotiaan isoisä eli ystäväni isä. Tämä isoisä tokaisi 8-vuotiaalle kaikkien kuullen, että "voi onpas sinulla iso maha". Tytöllä tuntuu olevan rautainen itsetunto (olen tämän hänessä huomannut muissakin tilanteissa) ja tyttö ei näyttänyt noteeraavan isoisänsä sanoja ollenkaan, vaan jatkoi leikkejään. Enhän tietenkään voi olla varma, miltä kommentti todellisuudessa tytöstä tuntui, mutta ainakaan hän ei näyttänyt ollenkaan siltä, että kommentti olisi vaikuttanut häneen. Itselleni tuosta tuli inhottava olo ja käsitykseni tästä ihmisestä, eli ystäväni isästä, muuttui aika paljon negatiiviseen päin. En ymmärrä, mihin hän pyrki tokaisullaan. Jos tytön paino huoletti häntä, olisi puhunut asiasta tytön vanhemmille niin, ettei kukaan muu olisi ollut kuulemassa.

Vierailija
27/31 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, nyt ymmärrän.

Voin loukkaantua ainoastaan lasteni puolesta, en muiden ihmisten.

Vierailija
28/31 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myötäloukkaannun lasten piikittelystä myös, 26. Tai oikeastaan meidän reaktiot edustavat pikemminkin empatiaa, eikö? Mehän vain tunnistetaan lasta periaatteessa vahingoittava tahallinen käytös ja tuollaiset inhottavat ukot, jotka kommentoi tyttöjen kehoja.

Samalla tavalla empatiaa ja oikeustajua edustavat mun mielestä ne ihmiset, jotka turhautuvat vaikka nyt sitten jonkin syrjityn ryhmän kohtelusta, vaikkeivät itse kuulu tähän ryhmään. HE osaavat nähdä kokonaiskuvan, historian miten tuohon tilanteeseen tultiin, ja osaavat asettua toisen asemaan. Toki täytyy muistaa, että syrjittyä ei pidä vain ulkopuolelta sääliä vaan pitää tutustua ja kysyä, että hei, miten sä ITSE haluat asiaasi ajettavan.

Mutta mulla on omakohtaisesti kokemusta myös sellaisesta kunnon sijaisloukkaantumiskiusaamisesta, joka kohdistuu minuun ja jonka tarkoitus on ainoastaan saada minut tuntemaan epävarmuutta itsestäni. Esim. minulla oli muutama vuosi sitten kesken kaksi amk-tutkintoa. Eräs tuttavani otti AINA minut tavatessaan puheeksi siskonsa, jolla oli valmiit kaksi amk-tutkintoa. Hän kertoili minulle siskon kuulumisista "kahden tutkinnon naisena", kunnes yhtäkkiä heitti käden suulleen muka kauhistuneena ja huudahti "ANTEEKS, sullahan on kesken tutkinnot, sä et varmaan halua kuulla mun siskosta! Anteeks, oikeesti! Tää on varmaan arka paikka sulle!" Hän siis mehusteli sillä, että minä olen muka jotenkin häpeissäni opinnoistani.

Vierailija
29/31 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myötäloukkaannuin eilen Nina Mikkosen laajamittaisesta haukkumisesta täällä jo poistuneessa ketjussa. Elän itsekin erityistä arkea ja vielä velat niskassa. Ei ole kuulkaa helppoa moninakaan päivinä. Tuntui käsittämättömältä, että joku viitsii vielä ryöpyttää, kun ihminen sinnittelee vaikeuksista huolimatta.

Vierailija
30/31 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myötäloukkaannuin eilen Nina Mikkosen laajamittaisesta haukkumisesta täällä jo poistuneessa ketjussa. Elän itsekin erityistä arkea ja vielä velat niskassa. Ei ole kuulkaa helppoa moninakaan päivinä. Tuntui käsittämättömältä, että joku viitsii vielä ryöpyttää, kun ihminen sinnittelee vaikeuksista huolimatta.

Heikommassa asemassa olevia on helppo kiusata. Heikkoja ovat ne jotka siihen kiusaamiseen ryhtyy. 

Vierailija
31/31 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötäloukkaantuja on rikkuriin rinnastettava olento.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme