Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihoan vaikka laihdutan. :(

05.08.2006 |

Mä aloitin laihdutuksen kun huomasin että oli ylipainoa, vatsan ympärys yli 100cm ja söin herkkuja joka päivä.

Olen tehnyt ite semmosen aikataulun että lauantaisin on namipäivä. Silloin poikani kanssa herkutellaa... kohtuudella. Sitten ollaa viikko ilman herkkuja. Perjantai-iltasin katon painon ja vatsan ympärys mitan.

Jotta voisin olla viikon ilman herkkuja niin syön kromitabletteja 1-3 kertaa päivässä ja ne ovat auttaneetki aika hyvin, tosin joskus on lipsahtanut. Sitten olen yrittänyt harrastaa liikuntaa sen mukaan mitä oon pystynyt. Kun on 2v hoidettavana niin ei voi lähtee milloin vaan kuntoilemaan. Mutta yritän kävellä niin paljon kun mahollista. Julkisia käytän vaan jos on pitkät matkat. Sitten meillä on urheilurata tässä suunillee pihassa jossa mies käy juoksemassa usein. Ite kävin kerran juoksemassa pari kierrosta mutta pitäis kyllä alkaa juoksemaan enempiki. Sitten eniten tykkään käydä rullaluistelemassa, mutta siihenki on mahollisuus vain kun mies on hoitamassa lasta, eikä sada.

Tämä systeemi on välillä toiminut. Kerran laihduin 2 kiloo 2 viikossa. Mut nyt oon pettynyt. Edellisen viikon aikana rikoin sen verran sääntöä että otin yhden tortun palasen kun olin pyörtymispisteessä, mut that' s it. Tuon 2 kierrosta juoksin edellis viikon aikana ja olen kävellyt paljon rattaitten kaa. Rullaluistelu jäi edellisviikolla väliin. Eilen mittasin vatsan ympäryksen ja katoin painon. Paino nous 0.2kg viime viikosta. Vatsan ympärystä en mitannut viime viikolla mutta 2 viikossa se kasvo 1cm. No joo ei noi lukemat kauheesti nousseet, mutta miettii miten pidin ok ruokavalion ja harrastin liikuntaa niin olisi luullut että paino silloin laskee.

Nyt masentaa ja tulee semmonen olo että onko mitää järkeä laihduttaa ku paino nousee laskemisen siasta. :( Please sanokaa että tämä on normaalia ja että kyllä se paino laskee vielä. Jatkanko samaan malliin vai onko lisävinkkejä?

Kiitos paljon etukäteen.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä muutama lohdutuksen sana... Mulla on siis takana aika lähelle vuosi ensin laihdutusta ja sitten se oikeastaan muuttui jonkinlaiseksi elämäntaparemontiksi ja matkalle on mahtunut kaikenlaista!!!

Itse sain hyviä kokemuksia siitä, että aloitin painonvartijoiden kirjekurssilla, jolloin oli selkeät ohjeet, joita noudattaa. Aluksi kaikki sujui hyvin, paino putosi melkein 10 kg, mutta muutaman kuukauden jälkeen en enää jaksanut vahtia pisteitä ja sellainen jojoiluvaihe (paino ylös - alas) kesti lähes puoli vuotta. Sitten vaan yhtäkkiä, en tiedä syytä, oliko sitten keväinen auringon paiste vai mikä, kaikki lähti sujumaan. Välillä saatan miettiä pisteiden avulla koko päivän ruokamääriä, mutten ole hirveästi stressannut....

Muutamia vinkkejä siis:

- en itsekään harrasta erityisen säännöllisesti mitään tiettyä liikuntaa. Yritän kuitenkin tehdä joogaharjoituksen pari kertaa viikossa, mikä pitää selkävaivani kurissa. 1-vee ja 4-vee pimujen kanssa ei ulkoilutkaan mitään hirveän pitkiä ole, varsinkin hoito- ja työpäivien jälkeen (silloin yleensä odotan iltaa, että mies kotiutuu ja lähden samantien reippaalle lenkille). Rattaita työntäessä, varsinkin kun esikoinen paahtaa pyörällä minkä ehtii ja sitten ylämäessä tarvitsee työntöapua, saan kyllä helposti hien aikaan. Olen huomannut, että jos nyt ei joka päivä, niin mieluiten joka toinen päivä pitäisi sellainen 40-60 harrastaa jotain hikoiluliikuntaa (aerobista, peruskuntoa kasvattavaa). Joskus viikonloppuna naapurin rouvien kanssa saatetaan tehdä parin tunnin lenkki...

ÄLÄ OTA STRESSIÄ mistään pakkoliikunnasta, mutta kiinnitä huomiota laatuun. Reipas liikunta parantaa kuntoa, kuluttaa kaloreita ja vielä kiinteyttääkin!!! Kiinteytyminen alkoi itseasiassa mulla vasta, kun lisäsin liikunnan määrää 4-5 kertaan viikossa. Masun ja reiden ympärykset pinenivät myös aluksi tuskastuttavan hitaasti. Niin ja meillä tenavat jumppaa innoissaan mukana, jos joskus yhteisen ulkoilumme jälkeen vähän jumppaan vatsa- ja selkälihaksia ja venyttelen...

- ruokailuissa mulla oli samoin kerran vkossa herkkupäivä ja paino kyllä putosi siitä päivän mussuttelusta huolimatta, mutta painonpudotuksen vihollisia olivat mehut ja leipä.... En voi juoda maitoa, joten olen totutellut juomaan vettä ruoan kanssa ja yritän pitää täyden vesilasin keittiön työtasolla, tulee juotua huomattavasti enemmän. Leipää syön max kaksi isoa siivua päivässä, joskus näkkäriä illalla salaatin kanssa - muutoin tulisi helposti syötyä ihan liikaa leipää (joka ruoalla ja välipalaksi) ja etenkin niitä leivänpäällisiä...

-teen ystävänä opettelin pitämään joka ilta itselleni " herkutteluhetken" , kun muksut saatiin nukkumaan = ihanaa haudutettua teetä, päivän lehdet ja hetki aikaa itselle. Siinä sai levätä henkisesti päivän kiireistä ja " herkutella" lehtien lukemisella rauhassa (iltamussuttelu ja kaapin sisältöjen tyhjentäminen vaati jotain korviketta)

Meillä on jokaisella oma tapansa saada pudotettua painoa, joillakin se käy hitaasti toisilla nopeammin, itse pidän ohjenuorana sitä, että tarkoitus on myös pysyä hoikkana - jos vain lopettaisin laihduttamisen, vanhat tavat palaisivat helposti....

Tsemppiä kovasti ja jos et vielä ole osallistunut mihinkään keskusteluryhmään tällä palstalla, niin kannattaa ehdottomasti esittäytyä jossakin ryhmässä. Itse olen saanut ainakin hurjasti vertaistukea, jonka tärkeyttä moni ei-laihduttaja ei ymmärrä!

Pahnu -10kg ja vielä lähes saman verran matkaa...

Vierailija
2/10 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi mietityttämään toi leivän syönti. Lihottaako se? Itse olen kova syömään leipää ja nimenomaa teen kanssa, mutta se ei ole täysin vaaleeta leipää vaan siinä on 6% kuitua. Pussissa lukee 1000kj 240kcal. Onko se paljon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin painoa pudottavana tiedän tunteen, kun tuntuu ettei suju. Mutta minä olen tehnyt päätöksen, että muutan elämäntapojani eli pyrin pysyvään muutokseen enkä siis palaa entisiin tapoihin.

Ruuassa kannattaa kiinnittää huomiota energiasisältöihin ja määriin. Lämpimällä aterialla lautasesta puolet tulisi täyttää kasviksilla. Muutenkin, jos on taipuvainen syömään paljon, kannattaa syödä kasviksia runsaasti, ne täyttävät vatsaa, ovat terveellisiä, sisältävät kuituja ja ovat kevyitä. Leipä ei sinänsä ole huono juttu, mutta ne leivänpäälliset usein lisäävät kalorimäärää, vaikka olisivatkin kevyitä vaihtoehtoja.

Minulla toimi se, että rupesin syömään kaksi lämmintä ateriaa yhden sijaan. Näin ollen iltapalaksi riittää hedelmä tai kevyt jogurtti. Ennen tuli syötyä iltapalalla leipää. Aamupalalla syön puuroa. Yritän syödä 5 kertaa päivässä eli välipalaakin on hyvä ottaa, ettei ruokailuväli tule liian pitkäksi.

Mitä liikuntaan tulee. Ei kannata pakolla mennä liikkumaan vaan liiku niin kuin haluat. Jos juoksu ei tunnu hyvältä unohda se. Minulla kolahti sauvakävely. Siihen jäin koukkuun. Aluksi tein 30min. lenkkejä 4-5krt viikossa, pian lenkkien pituudet kasvoivat 45-60min ja siitäkin vielä pidemmiksi. Kun tuntui siltä, että 1h lenkit eivät oikein enää kehittäneet kuntoa, aloitin juoksun. Edelleen sauvakävelen ja juoksu on vielä vähäistä, mutta mitä olen eri lähteistä lukenut, juoksu tulee aloittaa vähitellen ja itseään kuunnellen. Ja jos juoksee, pitää muistaa huolehtia venytyksistä ja myös pitää välipäiviä.

Jokaiselle tulee varmaan takapakkeja, mutta pitää vaan jatkaa valitsemallaan tiellä. Kyllä se paino taas alkaa putoamaan. Tsemppiä sinulle!

Vierailija
4/10 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on tehokasta ja siinä pysyy hyvä vauhti päällä kokoajan, alkuun vaan vaikka 20min lenkki muutaman kerran viikossa.

vaikka väsyttäisi, lähde ulos! siinä piristyy.

aamulla aikaisin, vedä itsesi ylös sängystä kun muut nukkuu, jostain luin että ennen aamupalan syömistä kuluttaa vielä paremmin kaloreita.

voithan nukkua sitten päikkärit päivällä, eikö?

välillä teet kävely/hölkkälenkin, juokset ihan pieniä pätkiä.

olisko joku jumppa hyvä lisäksi? tai käy uimassa.

kokeile jumpata, hyppiä ja pomippia, tanssia lapsenkanssa, se on hauskaa =D

älä tee pakkopullaa liikunnasta, äläkä kiellä kaikkea syömistä.

juo paljon vettä!

ei leivän syönti ole pahasta, ruisleipää, kevyttä margariinia, kalkkunaa, keittokinkkua, kevyttä juustoa, kurkkua, tomaattia päälle.

kaikkea voi syödä kohtuudella, ja ne rasvaisimmat, pizzat, hampparit, sipsit, suklaan, einekset jättää sitten ihan minimiin.

sinä pystyt siihen jos tahdot!!!

täällä toinen laihdutuskärpäsen purema ;)

Vierailija
5/10 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keskity nyt ainoastaan ruokavalioon ja sen ylläpitämiseen. Liikunta on toki aina hyväksi, mutta voit aloittaa sen sitten, kun ruokavaliosi on kunnossa ja olet lähempänä ihannepainoasi. Liikunnalla on nimittäin äärimmäisen vaikea laihduttaa. Laihtumisesta yli 90% tulee ruokavaliosta, loput liikkumisen ansiosta. UKK-instituutin johtajan mukaan tulisi JUOSTA 8km päivässä 7 kertaa viikossa, jotta läskiä palaisi 0,5kg. Se siis kertoo jo jotakin.

Liikunta kiinteyttää ja muokkaa vartaloa. Sitähän me kaikki haluamme. ja toki se kiihdyttää mm. aineenvaihduntaa. Mutta jos nyt stressaat liikunnasta ja sen määrästä, menee sun energiasi turhaan siihen. Keskity siis alkuun syömään kevyemmin ja terveellisemmin! Ota liikunta avuksi myöhemmin.

Ja sen liikunnan tosiaan pitäs olla PITKÄKESTOISTA ja sykettä nostavaa, sellaista, että hiki on pinnassa koko ajan. Mikään kauppareissu kävellen ei auta, valitettavasti...

usien laihduttaja, joka aloittaa liikunnan samaan syssyyn ruokaremontin kanssa, lisääkin syömistään huomaamatta.

Zemppiä joka tapauksessa!

sitruska

Vierailija
6/10 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto löytyy, ole hetki utelias ja lue:

http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ohje:Karppausopas

Kokeile vaikka kaksi viikkoa jos et usko. Mitään et menetä, -paitsi sitä painoa. Tai no... voit myös menettää makeanhimosi, väsymyksen, huonon ihon, ilmavaivat jne. :)

Uskallatko tarttua tarjoukseen ja laittaa itsellesi maistuvaa ja terveellistä ruokaa?

T:Geera-karppaaja jo 8kk

Vierailija
7/10 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki totta, että pelkällä liikunnalla on vaikea laihduttaa. Mutta liikunta on todella hyvä apu sen lisäksi, että tarkkailee syömisiään. Esimerkiksi tunnin reipas kävely (nopeus 6 km/h, mikä ei ole normaalikuntoiselle ihmiselle lainkaan paha) kuluttaa 70-kiloisella henkilöllä energiaa noin 350 kcal (lähde: energynetin laskuri eri liikuntamuotojen energiankulutuksesta). Jos sen lisäksi syöt päivässä 150 kcal vähemmän kuin kulutat ilman tuota kävelyä, laihdut jo puoli kiloa viikossa.

Tuo 150 kcal tulee esimerkiksi kolmesta normaalirasvaisesta juustoviipaleesta tai yhdestä leipäviipaleesta, jossa on leivän lisäksi viipale normaalirasvaista juustoa ja reilusti tavallista margariinia (pelkästä leipäviipaleesta tulee noin 50-70 kcal).

Ja toisin kuin Sitruska sanoi, laihtumisen kannalta liikunnan ei tarvitse olla pitkäkestoista. Neljä viidentoista minuutin reipasta kävelylenkkiä laihduttaa ihan yhtä paljon (tai oikeastaan vähän enemmänkin) kuin yksi tunnin kävely samalla vauhdilla. Sen sijaan kunnon nostamisen kannalta pitkäkestoiset lenkit ovat hyviä.

Jos olet reilusti ylipainoinen, en suosittele aloittamaan juoksemista ennen kuin olet saanut painoa selvästi laskettua. Kävely, sauvakävely ja pyöräily ovat nivelille selvästi parempia, todennäköisesti myös rullaluistelu (en tunne sitä kovin hyvin). Huomaa, että kävelyä voit hyvin harrastaa myös rattaita työntäen, jos lapsesi suostuu istumaan rattaissa. Juoksemalla ylipainoinen saa helposti jonkin paikan kipeäksi, jolloin joutuu lepäämään monta päivää. Lisäksi on paljon helpompaa kävellä reippaasti tunti kuin juosta 10 minuuttia, jos kunto ei ole kovin hyvä. Ja tällöin kävelyssä kuluu energiaa moninkertaisesti juoksemiseen verrattuna pidemmän keston ansiosta.

Tuosta laihtumisesta puhuttaessa sanoisin vielä, että yhden viikon tuloksiin ei kannata vielä tuijottaa. Paino vaihtelee selvästi esim. vuorokaudenajan ja kuukautiskierron mukaan. Vasta 2-3 viikon päästä näet, tuottaako dieettisi tuloksia. Herkkujen lisäksi kannattaa lisäksi tarkkailla esim. juuston ja rasvaisten makkaroiden (esim. lenkkimakkara ja meetwursti) kulutusta. Sen sijaan vähärasvaiset kinkkuleikkeet sopivat erinomaisesti laihduttajalle. Erilaisia kevyttuotteita kannattaa varoa: niitä tulee helposti syötyä normaalituotteita enemmän, jolloin yhteensä energiaa tulee itse asiassa enemmän kuin normaalituotteita syödessä.

Vierailija
8/10 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi mennä mun pointti ohitse...eli jokainen varmaankin tunnistaa itsessään sen pienen pirun, joka istuu olkapäälle ja sanoo, että ' saathan sä nyt tämän syödä, kun kerran niin reippaasti töihinkin pyöräilit' ...

On se vaan niin, ettei noilla vartin pyrähdyksillä pitkin päivää rasvaa poltella. ne toimii painon ylläpidossa, laskee verenpainetta, kolesterolia jne, mutta laihduttamaan niistä ei ole. Ja juuri tämänlaisen uskomuksen takia ihmiset sitten syö- liikaa kulutukseen nähden. Luullaan, että voi syödä enemmän, kun kerran auto jäi kotiin ja on tullut vähän enempi käveltyä päivän mittaan..no, uskokoon ken haluaa...

Ap:lle oli tarkoituksenani sanoa, ettei ottaisi siitä liikkumisesta liikaa stressiä nyt, kun laihduttaa. Monille on jo tarpeeksi se, että jättää esim. päivittäisen karkkipussin ostamatta kaupasta. Jos henkilö ei ole tottunut liikkumaan, voi kahden ison asian aloittaminen olla liikaa ja yritys tyssää alkuunsa siihen. Neuvotaanhan esim, ettei tupakanpolttoakaan kannata lopettaa samaan aikaan kun aloittaa laihdutuksen, vaikka kuinka rööki olisi terveyden kannalta huono asia.

Yksi asia kerrallaan ja hyvin niin tuloksiakin alkaa tulla!

Itse harrastan mm. savatea (ranskalainen potkunyrkkeily), crossingia, pacea ja tiedän, kuinka vaikeaa on laihdutus pelkän liikunnan avulla. Jos ruokavalio ei muutu ja tuudittautuu ajatukseen, että kun harrastaa liikuntaa, voi syödä paljon, ei tapahdu varmasti mitään.

Eli edelleen väitän, että ruokavlio on 90% laihdutuksessa ja loput liikuntaa, väitti kuka tahansa jotain muuta.

Vierailija
9/10 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan totta, että liikunta ei laihduta, jos samalla lisää syömistään. Ja tuo syömisen lisääminen on ihan oikea riski. Mutta sen sijaan olen täysin eri mieltä seuraavasta:

sitruska:

On se vaan niin, ettei noilla vartin pyrähdyksillä pitkin päivää rasvaa poltella. ne toimii painon ylläpidossa, laskee verenpainetta, kolesterolia jne, mutta laihduttamaan niistä ei ole.

Tämä ei pidä paikkaansa. Jos 70-kiloinen henkilö tekee kolmen varttitunnin kävelylenkkiä (kukin 1,5 km eli nopeus on 6 km/h) päivässä, laskee hänen painonsa yli kilon kuukaudessa. Mutta tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että sama henkilö muuten syö vain sen verran kuin hän kuluttaa energiaa ilman noita kävelypyrähdyksiä. Jos jokaisen kävelylenkin jälkeen syö ylimääräisen juustovoileivän, paino kyllä vain nousee.

En nyt puhu pelkästään teoriapohjalta, vaan olen itse laihduttanut juuri syömisten tarkkailun ja liikunnan yhdistelmällä. Tosin vain muutaman kilon, koska minulla ei ollut tarvetta enempään. Ja minusta tuo yhdistelmätapa oli paljon pelkkää dieettiä helpompi juuri siksi, että syömisiä ei tarvinnut rajoittaa niin paljon. Riitti, että söin päivässä 100-200 kcal vähemmän kuin kulutin ilman liikuntaa. Kun lisäksi harrastin liikuntaa (esim. reipasta pyöräilyä tai kävelyä) 3-4 tuntia viikossa, laihduin ihan mukavasti ilman suurempia ponnisteluja. Minulle olisi ollut paljon vaikeampaa laihtua pelkästään syömisiä rajoittamalla.

Vierailija
10/10 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurkatkaapa www.nutris.fi

Palvelu on maksullinen, mutta sitä voi kokeilla 7 päivää ilmaiseksi, itselläni on juuri tuo ilmainen tutustumisjakso menossa.

Palveluun syötetään omat tiedot - pituus, paino, sukupuoli ym. sekä kuinka paljon haluaisi painaa ja missä ajassa tavoitepainon haluaisi saavuttaa. Kone laskee käytössäsi olevan kalorimäärän.

Päivittäin voit käydä syöttämässä ohjelmaan, mitä olet päivän aikana syönyt sekä kuinka paljon olet liikkunut. Näin voit seurata, paljonko kaloreita sinulla on vielä käytössäsi. Ohjelmalta voit myös pyytää ateriaehdotuksia, jotka ovat käytössäsi olevien kalorien mukaisia.

Viikon ilmaisen jakson aikana varmasti ehtii huomata sopiiko palvelu itselleen ja vaikkei sitä haluaisikaan jatkaa, ehtii saada paljon arvokasta tietoa ja vinkkejä.

Aiempaan keskusteluun viitaten, olen samaa mieltä siitä, että liikuntaa ei kannata unohtaa! Totta kai kunnollinen ruokavalio on koko homman kivijalka, mutta jos liikkuu enemmän, ei syömisien suhteen tarvitse olla niin tiukka! Ja kuten toinenkin kirjoittaja (en muista nimimerkkiä), tiedän tämän omasta kokemuksesta!

Tsemppiä kaikille keventäjille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän