Onko koronatestiin PAKKO mennä? Miehellä todennäköisesti influenssa, ihan hirveä kuume.
Kävi toissapäivänä kaverillaan joka tuli sitten kipeäksi ja sillä todettiin influenssa, ei koronaa.
Tänään miehelle pamahti yli 40 asteen kuume ja nyt parka makaa ihan kuolleena sängyssä. En kuvittelekaan, että hän kykenisi testiin tuossa kunnossa.
Siis todennäköisesti sama tauti kuin kaverilla eli influenssa. Todella rajusti alkoi ja nopeasti tartunnan jälkeen.
En ole ikinä nähnyt häntä noin huonona.
Kommentit (47)
Siis oikeesti: vieläkö jollekin on epäselvää täytyykö oireiden hankkiutua testeihin?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se onkin koronaa, niin miehesi voi iästä ja perusterveydestä riippuen saada mm. veritulppia ennaltaehkäisevän lääkityksen. Pääsee myös lääkärin seurantaan. Älytöntä, jollei halua mennä.
Miten kaverinsa influenssa on siis diagnosoitu? Sehän on nyt itseasiassa jopa harvinaisempi kuin korona.
Toissapäivänä ap:n mies vieraillut vielä terveen kaverinsa luona, jolle tämän jälkeen eli aikaisintaan perjantaina noussut kuume ja nyt jo diagnoosi influenssa. Aivan varmasti. Ensinnäkään ei ole voinut vielä saada edes koronatestin tulosta tämä "kaveri". Typerä provo.
Miksei ole voinut saada? Sairaalassamme tehdään nk. "pika" koronatestejä. Niissä tuloksen saaminen kestää 80 minuuttia. Myös influenssatuloksen saa suhteellisen nopeasti. Eli jos on perjantaina testattu niin muutaman tunnin päästä näytteen otosta on vastaukset valmiit.
Mulla oli brittikorona. Ei siitä tullut kuin särkyä ja vähän lämpöilyä, kuumetta oli alle 37.7 ja viikon makailin
Olen mies, enkä tiedä mitä teen täällä?
Mutta luulenpa että influenssa on. Muista, jos kuume menee yli 42, se on hengenvaarallista
Siksi
Soita 116 117, voit jutella hoitajan kanssa (https://yle.fi/uutiset/3-10513260) ja voitte päättää mitä teette
Testissä käyminen on hyvin suositeltavaa vaikka mikään laki ei sitä vaadikaan. Tartuntaketjujen katkaiseminen ei nimittäin onnistu jos tartuntoja jää pimentoon.
Kannattaisi varmaan soittaa terveysneuvontaan ja kysyä neuvoa, kun miehesi tila on noin huono.
Miksi vähänkään oireisen pitää mennä testiin?
No siksi, että kun saat oireita ja menet testiin, sinun altistamasi voivat jo heti itse jäädä karanteeniin (vilkku) tai karanteeniin määrättyjen täytyy jäädä. Itse altistuttuani suojaisin jopa oman perheeni olemalla heistä eristyksessä tai jos perheeni nuorisosta joku altistuisi edes lyhyesti ja se tieto fiksulta ja vastuulliselta altistajalta tulisi (eikä jostain syystä karanteenia määrättäisi vaikka maskin käytön/lyhyen altistuksen takia), he todellakin jäisivät kotiin ja siihen katkeaisi se ketju.
Kun et mene testiin etkä pukahda kenellekään, sinun tartuttamasi pahimmillaan kymmenet ihmiset tartuttavat tautia eteenpäin potilaisiinsa, isovanhempiinsa, syöpää tms. sairastaviin läheisiinsä - tai ihan perusterveisiin, jotka pahimmillaan kuolevat, kuten meidän sukulaisemme.
Tällainen asenne tai se, että muutoin ohjeista ei välitetä johtaa lopulta ihan samanlaiseen katastrofiin kuin se on johtanut muuallakin.
Helppohan teidän on huudella. >:( Satun itse tietämään kuinka "ihanaa" influenssassa on yrittää sängystä ylös ja lähteä lääkäriin. Ei siitä tule mitään ilman avustajaa, kun jalat ei kanna ja pää heittää ja oksettaa niin vietävästi. Se influenssan 40+ kuume ei ole mikään koronan 38,5!!!!!!!!!
Itse jättäisin kyllä koronatestiin menemättä jos tulisin taas niin kipeäksi kuin olin elämäni ainoassa influenssassa. Toivottavasti tää rokotus estää sen.
Missä vaiheessa näitä hengitystieinfektioita on alettu hoitaa teholla? Minulla on sellainen hytinä, että olisi ollut aika harvinaista 1970 luvolla? Niin, että, jos silloin siihen kupsahti, niin se oli vain siinä sitten...? Itseasiassa tuo tehohoidon vaste on aika huono. Eli iso osa niistä kuolee, ja ihan varma ei toisaalta voi olla siitäkään, etteikö osa olisi myös selvinnyt hengissä ilmankin tehoa....Tämä siis hengitystieinfektioista.