Sain flunssan ja kuumetta - koronatestiin autoton Helsingissä ei pääse
Sairaana raahautua pitäisi kilometrien päähän ja jonottaa ulkona
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Voiko helsinkiläinen mennä Espoon tai Vantaan tai muun kunnan korona-testauspaikalle, jos on lähempänä kotia?
Voi, jos lähete on hus labiin
Meneekö Helsingissä todella noin? Toisessa uudenmaan kaupungissa testaaja tulee kotiisi testaamaan, jos matka on niin pitkä, että julkisilla pitäisi mennä. Luulin, että tämä olisi ihan valtakunnallista. Harmi ettei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ohjeistus muuttunut? Ainakin vielä vuoden vaiheessa ohje oli mennä testiin julkisilla liikennevälineillä. Onhan se raskas matka kipeänä, eikä kivaa senkään puolesta kun siinä voi levittää koronaa, mutta minkäs teet.
Laitoin kuukausia sitten kaupungille aloitteen edes yhdestä kiertävästä näytteenottoporukasta, joka voisi niitä näytteitä ottaa hiukan eri puolilla kaupunkia, vaikka aina sen pari tuntia per kohde, kun nyt niitä autottomien paikkoja on tosiaankin niukasti. Olisihan se kalliimpaa, mutta kallista se on koronan holtiton leviäminenkin. Tyhjiä liiketiloja on vähän joka ostarilla nykyään, ettei ole tilojen puutteesta nyt tämä kiinni.
Huslabilla on myös liikkuva koronanäytteenotto, joka käy ottamassa näytteitä ihmisten kotona. En tiedä ketkä siihen palveluun ovat oikeutettuja, itse olin asiakkaana loppukesästä. Minulle tyrkytettiin silloin tuota palvelua koska minulla oli ollut ripulia ja koska heidän kauttaan pääsin testiin nopeammin, itsekin terveysalan työntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
No niitä drive in paikkoja on ihan joka puolella. Ei kauhean pitkä kävely- tai pyöräilymatka voi mitenkään tulla Helsingissä.
Minulla on 5 km lähimpään testauspaikkaan. On varmaan tulkintakysymys, onko se "kauhean pitkä matka" kävellä tai pyöräillä sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti ongelma. Lähin testauspiste on parin kilometrin päässä, ihan ok kävelymatka, mutta entä kuumeessa ja sairaana?
Julkisilla en lähde oireisena minnekään, se on varma. En ymmärrä miten sellainen ohjeistus voi olla samalla jos tarkoitus on kuitenkin estää koronaa leviämästä. Toivottavasti kukaan muukaan ei oireisena lähde julkisilla testeihin.
TAKSI!!!
Tilatessa voi pyytää sellaisen, jossa on pleksi.
Eli huonolla tuurilla testissä käyminen maksaa 35 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niitä drive in paikkoja on ihan joka puolella. Ei kauhean pitkä kävely- tai pyöräilymatka voi mitenkään tulla Helsingissä.
Minulla on 5 km lähimpään testauspaikkaan. On varmaan tulkintakysymys, onko se "kauhean pitkä matka" kävellä tai pyöräillä sairaana.
Soita terveysneuvontaan ja kysy mitä tehdä tilanteessasi.
Vierailija kirjoitti:
Stadihan ei muutenkaan tunnu otaneen ihan tosissaan koko koronaa. Nytkin vaan äkkiä lasten harrastukset taas käyntiin, vaikka muuntovirus jyllää ja tartuntaryppäistä uutisoidaan jatkuvasti. On kuulemma lapsille vähemmän haitallista että ne saa harrastaa. Musta taas ois parempi pitää tauti sillä tasolla että voidaan pitää koulut auki, eikä lapselle varmaan se oman vanhemman, tai isovanhemmankaan kuolema koronaan oo aivan mitätöntä, vaikka miten sais käydä kerran viikossa jumpassa? Tai mistä minä tiedän, en oo psykologi, ehkä oon väärässä.
No koska kerran baarit, yökerhot ja aikuisten kuntosalit ovat auki, ja koska ohjeistuksen mukaan koronaepäillyssä on ok matkustaa pitkin Helsinkiä julkisilla kangasmaski naamalla (kangasmaskin läpi kyllä menee virukset), ovat lasten harrastukset olleet ihan turhaan katkolla. Joten ihan hyvin ne voi tässä tilanteessa avata. Olisi kannattanut sulkea ne vasta sitten, jos pahimpien koronariskien sulkemisen jälkeenkin koronatartuntojen määrä olisi vaan lisääntynyt.
Nythän kävi niin, että suljettiin kaikki ne, joissa tartuntariski on vähäisin, ja sitten todettiin, että tartunnat sen kun lisääntyy vaan. Olisi tyhmää logiikkaa jatkaa samalla linjalla. Nyt pitää vaihteeksi sulkea jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita terveysneuvontaan ja kysy mitä tehdä tilanteessasi.
En ollut ap, kommentoin vaan omalta kohdaltani. Itse ratkaisin omassa tilanteessani asian niin, että en vaan koskaan mennyt koronatestiin. Minulle tulee aina lievässäkin flunssassa tosi väsynyt ja voimaton olo, joten jäin kotiin katsomaan Netflixiä. Olen ollut neljä kertaa sairaana viime kevään jälkeen, mutta en ole kertaakaan käynyt koronatestissä. Suurin syy on se, että testauspaikkaan on pitkä matka ja siellä käyminen aiheuttaisi minulle kuluja. Kipeänä en oikein jaksa lähteä vaihdollisella bussiyhteydellä seikkailemaan kaupungille.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko olla se auto?
En ole ap, mutta kyllä minä ainakin mieluummin jätän koronatestin väliin (etenkin, jos en edes epäile itselläni olevan koronaa, vaan uskon saaneeni vain jonkun tavisflunssan) kuin maksan tuhansia euroja vuodessa auton ylläpidosta. Ei se koronatesti niihin asioihin tässä elämässä kuulu, joihin ehdottomasti haluan mennä. Joten jätän hyvillä mielin sen väliin suosituksista välittämättä, koska sitä kerran ei voi tehdä kävelymatkan päässä olevalla lähiterveysasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaveri oli todella huonossa kunnossa ja sai näytteenottajan kotiinsa. Olisi tosin töissä altistanut todella ison joukon joten siksi päädyttiin tähän. Onneksi oli negatiivinen testi.
Töihin ei pidä mennä kipeänä, vaikka testiin ei pääsisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti ongelma. Lähin testauspiste on parin kilometrin päässä, ihan ok kävelymatka, mutta entä kuumeessa ja sairaana?
Julkisilla en lähde oireisena minnekään, se on varma. En ymmärrä miten sellainen ohjeistus voi olla samalla jos tarkoitus on kuitenkin estää koronaa leviämästä. Toivottavasti kukaan muukaan ei oireisena lähde julkisilla testeihin.
Itsekin ihmettelin miten on ok matkustaa halki Helsingin julkisilla testiin, mutta samalla matkalla on kamalan vaarallista ja täysin kiellettyä pistäytyä kaupassa. Ei mitään logiikkaa.
Ei siinä olekaan logiikkaa ja siksipä ei ole kielletty kaupassa käymistä.
No on kielletty käydä ennen tuloksen saamista kaupassa. Nimenomaan tähdennettiin.
Olisi kannattanut samalla tähdentää myös sitä, mihin voi soittaa ja pyytää apua, jos kuitenkin ennen testitulosta tarvitsee kaupasta jotain. On vaan kuitattu asia sillä, että "ystäviltä ja naapureilta saa apua", mutta eivät kaikki saa. Kaikilla ei ole ihmisiä, joita pyytää käymään puolestaan kaupassa. Jossain vaiheessa kotiinkuljetuspalveluissakin oli useiden päivien, jopa parin viikon viivettä, ja toisaalta nekin maksavat,
Ei ole pakko käydä. Toinen vaihtoehto että olet eristyksissä kunnes oireet loppuu + 2 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita kelataksi.
Ei kai kelataksia saa jos ei ole ennalta sitä maksulappua kirjoitettu ja siinäkin on aika kova omavastuu.
Kyllä saa, googlettamalla löytyy kelataksin numero. Omavastuu on korkeintaan 25e.
Eli joka tapauksessa pitää itse maksaa aika paljon päästäkseen koronatestiin, jonne ei edes olisi innokas lähtemään. Kuulostaapa todella houkuttelevalta.
Olen yhden kerran käyttänyt Kela-taksia, ja sen saaminen vaati etukäteen terveydenhuoltohenkilöstöltä saadun allekirjoitetun paperin. Ei se Kela-taksi niin toimi, että itse vaan päättää soittaa Kela-taksin. Vähän epäilen, että koronatestissä käyminen ei riitä perusteeksi sen saamiseen. Ja sitten olisi kuitenkin se, että pitää löytyä rahat omavastuuseen.
Onko sulla jokin syy, miksi sun pitäisi mennä koronatestiin? Etkö voi olla pois töistä ihan vain sillä perusteella, että olet sairaana?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko käydä. Toinen vaihtoehto että olet eristyksissä kunnes oireet loppuu + 2 päivää.
Mihin tää perustuu? Jos on vaikka kipeä kolme päivää ja sit odottaa kaks päivää, on kulunut 14 vrk karanteenista vasta viisi vuorokautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko olla se auto?
En ole ap, mutta kyllä minä ainakin mieluummin jätän koronatestin väliin (etenkin, jos en edes epäile itselläni olevan koronaa, vaan uskon saaneeni vain jonkun tavisflunssan) kuin maksan tuhansia euroja vuodessa auton ylläpidosta. Ei se koronatesti niihin asioihin tässä elämässä kuulu, joihin ehdottomasti haluan mennä. Joten jätän hyvillä mielin sen väliin suosituksista välittämättä, koska sitä kerran ei voi tehdä kävelymatkan päässä olevalla lähiterveysasemalla.
> Ei onista autoa.
> Valittaa netissä ettei pääse paikkoihin.
Pitäisköhän tehdä jotain asialle eikä valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaveri oli todella huonossa kunnossa ja sai näytteenottajan kotiinsa. Olisi tosin töissä altistanut todella ison joukon joten siksi päädyttiin tähän. Onneksi oli negatiivinen testi.
Töihin ei pidä mennä kipeänä, vaikka testiin ei pääsisikään.
Meillä ei saa mennä kipeänä töihin, vaikka koronatesti näyttäisi negaakin. Kipeänä pysytään kotona eikä negatiivinen koronatestituloskaan anna lupaa tulla kipeänä töihin.
Voiko helsinkiläinen mennä Espoon tai Vantaan tai muun kunnan korona-testauspaikalle, jos on lähempänä kotia?