Hormonikorvaushoito vai e-pillerit?
Aloitin viime kesänä e-pillerit alkaneiden vaihdevuosien oireisiin ja kokeilin kahdet eri pillerit. Ensimmäisistä tuli jatkuvaa läpivuotoa ja toisia ehdin syödä 5 kk, kunnes tajusin olleeni koko tuon ajan todella alakuloinen ja itkuinen. Muuten pillerit auttoivat niin hyvin, että päivittäinen päänsärky hävisi kokonaan ja fyysinen vointi oli parempi. Lisäksi nukuin yöt sikeästi. Nyt kun olen lopettanut pillerit, päänsärky on jälleen jatkuvaa, nivelet ovat jäykät ja unettomuus vaivaa, mutta mieliala parempi.
Varasin ensi viikolle ajan gynekologille, mutta mietin onkohan tässä tilanteessa mitään vaihtoehtoja? Aiheuttaako hormonikorvaushoitokin alakuloisuutta? Samaa estrogeenia siinäkin on...
Kommentit (25)
Ja nyt ei siis ollut kyse ehkäisystä vaan vaihdevuosioireista.
Pillereitä en ole syönyt koskaan. En olisi saanutkaan migreenin ja lähisukulaisten veritulppien takia. Vaihdevuosiin sain hormonikorvaushoitoa ja sen myötä hikoilut, kuumat aallot, ärtyisyys ym. katosivat. Sain pelkkää estrogeenia, koska minulta on poistettu aikaisemmin kohtu lihaskasvainten takia. Käytin geeliä vajaat neljä vuotta. Lopetin vähitellen käytön eivätkä vaivat palanneet. Gyne urputti, kun kerroin lopettaneeni geelin käytön, mutta mitäpä se sille voi, vaikka yrittikin selittää, mitä kaikkia ongelmia siitä seuraa, mutta eipä ole tullut.
No mitä jos et käyttäisi kumpaakaan? Jossain vaiheessa ne kuitenkin täytyy lopettaa ja olet silloin tämän saman ongelman edessä. Oma äitini on käyttänyt hormonikorvaushoitoa jo 20 (!) vuotta eikä voi lopettaa edelleenkään, koska vv-oireet alkaa sitten heti. Hän on nyt yli 70-vuotias. Haluatko sinä kärsiä niistä vielä niinkin vanhana? Hormoneilla voi vain lykätä oireita, ei estää niitä.
Vakuutan, että nopeasti vv-oireet alkavat helpottaa, kun vain antaa niiden tulla luonnollisesti. Minun ei tarvinnut miettiä mitä hormoneja käyttäisin, sillä olen sairastanut hormonaalisen rintasyövän. Minulla ei ollut vaihtoehtoja. Mutta näin jälkikäteen ajatellen hyvä niin. Oli vaan pakko kestää ne oireet, eikä se sitten niin kamalaa ollutkaan. Ensimmäinen puoli vuotta oli pahin, sitten jo helpotti.
En haluaisi käyttää mitään hormoneja, mutta mulla on aika vaativa työ, josta en kyllä pidemmän päälle selviä näin huonoilla yöunilla ja jatkuvalla päänsäryllä. Oireet poistuivat täysin e-pillereiden myötä ja jos niitä mielialaoireita ei olisi tullut, olisin kyllä pillereitä jatkanut.
Tosiaan, kierukalla on paikallisvaikutus...
Ehkä kyse on vain oikeasta määrästä. e-pillerit on liikaa, pitää aloittaa vähemmällä, joka kuitenkin vaikuttaa koko elimistöön (eikä vain kohtuun, kuten kierukka).