Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Uusi" lääke masennukseen

Vierailija
31.01.2021 |

Olen tässä viimeisen puolen vuoden aikana lukenut kahdesta eri tutkimuksesta, joissa on todettu, että useilla masennuksesta kärsivällä on elimistössä lievä tulehdusreaktio. Useimmille heistä on ollut apua tulehduskipulääkkeistä. Viimeisimmässä artikkelissa mainittiin myös, että tulehduskipulääkkeestä on havaittu olevan apua myös masennukseen liittyvissä unihäiriöissä.
Myös kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön on jossain tutkimuksessa havaittu olevan apua tulehduskipulääkkeestä.

https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/mediatiedote/tutkijat-selvittivat-k…

Itse kärsin toistuvista masennusjaksoista, ja joskus on jotain lievää hypomanian tyyppistäkin ollut. Ajattelin, että josko vähän kokeilisi, onko tuossa mitään perää. Noita lääkkeitähän saa käsikaupasta, joten muutaman päivän kuurina niitä on ihan sallittua syödä. Tällä hetkellä minulla ei selviä masennusoireita ole, mutta nukahtamisvaikeuksista olen kärsinyt viimeisimmästä masennusjaksosta lähtien. Eilen illalla jo otin ennen nukkumaanmenoa 200 mg Buranan. Ei siitä ainakaan haittaa ollut. Nukuin pitkästä aikaa tosi hyvin, ja heräsin virkeämpänä kuin aikoihin.

Olen myös kuullut, että eräs toistuvista masennusjaksoista (toistuu aina samaan aikaan vuodesta) estettyä syömällä 50 mikrog D-vitamiinia päivässä. D-vitamiinihan tunnetusti estää/lievittää tulehdusreaktioiden syntyä.

Että olisikohan tuossa tulehdusteoriassa sittenkin jotain perää? Vaikka suurin osa lääkäreistä pitääkin sitä (vielä) täytenä huuhaana. Toki asia vaatii vielä paljon lisätutkimusta ennen kuin siitä voidaan tehdä minkäänlaisia hoitosuosituksia. Mutta jos sinulle ei ole virallisesti käytössä olevista lääkkeistä tai terapiasta ollut apua masennukseen tai siihen liittyviin univaikeuksiin, ei ole kiellettyä kokeilla tätäkin konstia.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhti.fi sivustolta löytyy tietoa matala-asteisesta tulehduksesta.

Tulehduskipulääkkeet ei siihen auta.

Vyötärönympäryslihavuus, krooninen stressi, univaje, heikkotasoinen ruokavalio ovat syynä tähän tilaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme