Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikorvaushoito vai e-pillerit?

Vierailija
31.01.2021 |

Aloitin viime kesänä e-pillerit alkaneiden vaihdevuosien oireisiin ja kokeilin kahdet eri pillerit. Ensimmäisistä tuli jatkuvaa läpivuotoa ja toisia ehdin syödä 5 kk, kunnes tajusin olleeni koko tuon ajan todella alakuloinen ja itkuinen. Muuten pillerit auttoivat niin hyvin, että päivittäinen päänsärky hävisi kokonaan ja fyysinen vointi oli parempi. Lisäksi nukuin yöt sikeästi. Nyt kun olen lopettanut pillerit, päänsärky on jälleen jatkuvaa, nivelet ovat jäykät ja unettomuus vaivaa, mutta mieliala parempi.

Varasin ensi viikolle ajan gynekologille, mutta mietin onkohan tässä tilanteessa mitään vaihtoehtoja? Aiheuttaako hormonikorvaushoitokin alakuloisuutta? Samaa estrogeenia siinäkin on...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samat pohdinnat edessä, olen syönyt e-pilleroä, mutta sitä ei enää valmisteta. En tiedä, mitä tilalle, parin viikon päästä gyne. Minkä ikäinen olet?

Vierailija
2/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on kierukkaa kehunut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45-vuotias. Ehkäisyn tarvetta ei ole, haluan vain apua noihin vaihdevuosioireisiin. Ap

Vierailija
4/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään ole kokemusta tästä?

Vierailija
5/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö e-pillerit ala olla hengenvaarallisia yli 35-vuotiaille?

Vierailija
6/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko kahvia, ap? Joillakin ihmisillä se vaikuttaa kuin naishormoni ja vieläpä vahvasti.

Vierailija
7/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin cerazette-minipillerit premenopaussioireisiin. Olen 43-vuotias. Minit koska korkea vp.

Mineissä on pelkkää keltarauhashormonia, vaarattomat.

Olen saanut apua oireisiin.

Vierailija
8/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juotko kahvia, ap? Joillakin ihmisillä se vaikuttaa kuin naishormoni ja vieläpä vahvasti.

Lisääkö se siis vv-oireita vai vähentää?

Vierailija
9/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät hengenvaarallisia mutta mm. laskimotukosten riski on suurempi yli 35-vuotiailla yhdistelmäpillerien käyttäjillä. Käytännössä tämä ikäraja ei ole ehdoton. Olen 35-vuotias ja lääkäri edelleen päätti jatkaa hyvin toimineiden pillereiden reseptiä, koska olen normaalipainoinen, tupakoimaton, en kärsi migreenistä eikä suvussani esiinny esim. rintasyöpää. Nykyään aika moni lääkäri on sitä mieltä, että tupakoimaton ja perusterve nainen voi huoletta syödä ye-pillereitä 40-vuotiaaksi saakka.

Vierailija
10/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kokemusta vain hormonikorvaushoidosta. Ei ole ollut mitään haittavaikutuksia. Olen 51-vuotias ja käyttänyt vuoden verran Femostonia alimmalla annostuksella. Vaihdevuosioireet (kuumat aallot ja uniongelmat) hävisivät miltei samantien. Olen ollut tyytyväinen.

Vierailija
11/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksi e-pillerimerkki ei todellakaan sovi, niin ei sovi mikään muukaan. "Kokeile eri merkkejä" on tekosyy pitkittää samaan aineeseen "tottumista" - siinä ajassa muuttuu pikemminkin elämäntilanne. Jos niin suuri määrä hormoneja kuin mitä e-pillereissä on (pieniä pitoisuuksia, mutta moninkertaisia määriä täsmävaikutukseen verrattuna) ei sovi omalle elimistölle, ei niitä kannata edes harkita. Pitää olla räätälöity lääkitys, ei mitä sattuu (kuten pillerit ovat, "jotta suurimmalle ja sitkeimmällekkin keholle varmasti tehoaa"). Käytäntönä on lähteä vaikka liioittelusta ja hakea sopiva annostelu, vaikka järkevämpää olisi tehdä toisin päin.

Vierailija
12/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo kysymys?

Vierailija
13/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo kysymys?

Niin siis miten se kahvi vaikuttaa niihin oireisiin?

Vierailija
14/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät hengenvaarallisia mutta mm. laskimotukosten riski on suurempi yli 35-vuotiailla yhdistelmäpillerien käyttäjillä. Käytännössä tämä ikäraja ei ole ehdoton. Olen 35-vuotias ja lääkäri edelleen päätti jatkaa hyvin toimineiden pillereiden reseptiä, koska olen normaalipainoinen, tupakoimaton, en kärsi migreenistä eikä suvussani esiinny esim. rintasyöpää. Nykyään aika moni lääkäri on sitä mieltä, että tupakoimaton ja perusterve nainen voi huoletta syödä ye-pillereitä 40-vuotiaaksi saakka.

Okei. Mutta en käsitä, miksi joku syö e-pillereitä, kun kierukankin saisi.  Hormonikierukka olisi vieläkin pienempi riski, ja muutenkin kätevämpi sekä huomattavasti halvempi. Tiedän yhden hyvin naisen, jolle tuli e-pillereistä keuhkotrombi vähän päälle 20-vuotiaana, vaikka hän täytti kaikki mainitsemasi kriteerit. Hormonikierukka toimii tietääkseni paremmin kuin e-pillerit, vaikka molemmat tehokkaita onkin.

Vierailija
15/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo kysymys?

Eikun miten kahvi vaikuttaa nykyiseen hormonitoimintaan? Juotko saavillisen kahvia, vai muutaman kupillisen päivässä.

Vierailija
16/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo kysymys?

Eikun miten kahvi vaikuttaa nykyiseen hormonitoimintaan? Juotko saavillisen kahvia, vai muutaman kupillisen päivässä.

Kyllä sitä kahvia kuluu, ehkä siitä voisi vähentää.

Vierailija
17/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Mutta en käsitä, miksi joku syö e-pillereitä, kun kierukankin saisi.  Hormonikierukka olisi vieläkin pienempi riski, ja muutenkin kätevämpi sekä huomattavasti halvempi. Tiedän yhden hyvin naisen, jolle tuli e-pillereistä keuhkotrombi vähän päälle 20-vuotiaana, vaikka hän täytti kaikki mainitsemasi kriteerit. Hormonikierukka toimii tietääkseni paremmin kuin e-pillerit, vaikka molemmat tehokkaita onkin.

Hormonikierrukka on hyvä muttei auta vaihdevuosioireisiin. Tarvitaan lisäksi estrogeenia.

Vierailija
18/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo kysymys?

Kyllä sitä kahvia kuluu, ehkä siitä voisi vähentää.

Tulevaisuuden näkökulmasta voisit pitää kirjaa siitä paljonko normaalisti juot kahvia. Sen jälkeen vähennät siitä niin näet/tunnet onko vaikutusta.

Tiedosta voi olla apua myös terveydenhuollossa myöhemmin. Yleisesti osa muutoksista on palautuvia, osa ei. Vaihdevuodet toki tulee enemmin tai myöhemmin.

Vierailija
19/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo kysymys?

Minulla ei ole vielä vv:a, mutta kahvi aiheutti minulla tuplakuukautiset, vaikka muuten on aina ollut täysin säännöllinen kierto. Tämä tuli todettua kolmesti, kun testasin vielä erikseen. En sano, että kaikilla olisi näin vaan itse koen, että yhteys kahviin on selvä.

Joissakin maissa vv-lääkkeenä käytetään salviaa. Se on kuulemma voimakas naishormonin lailla toimiva yrtti. Myös runsas omenoiden ja mansikoiden syöminen voi kuulemma vaikuttaa hormonitasapainoon, ja soija, mutta en tiedä niistä....  Kahvista en ole kuullut kenenkään sanovan samaa eli se on minun keksimääni - mutta turvallista kokeilla? En suosittele mitään överiä millään ravinnolla tai juomalla, mutta itse kokeilisin kupillista kahvia päivässä ja ellei se auta, juttelisin korvaushoidosta joka on tarkoitettu sitä varten, eli ei mitään ehkäisyyn tarkoitettua.

Vierailija
20/25 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukka aiheuttaa ainakin itselleni aknea. Ehdoton ei siis.

Pillereiden kanssa iho on hyvä eikä sivuvaikutuksia ole tullut.

Outoa ettei joku käsitä, että se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi kaikille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi