Elämänhallinta - miten sinä määrittelet sen, että jollakulla on tai ei ole elämänhallinta kunnossa?
Riittääkö että käy töissä, ei ole alkoholiongelmaa ja että luottotiedot on kunnossa vai pitääkö mielestäsi elämänhallinta sisällään muutakin? Millaiset asiat ylipäänsä kielii mielestäsi elämänhallinnan ongelmista?
Mietin tätä siis omalla kohdallani kun suvussa kaikki on hunsvotteja ja heihin nähden olen mielestäni pärjännyt hyvin, mutta sitten kuitenkin välillä tuntuu että homma ei ole minullakaan ihan hanskassa, vaikka nuo ekassa lauseessa mainitsemani asiat/ehdot siis kohdallani kyllä täyttyy.
Mitä siis mielestäsi on elämänhallinta?
Kommentit (25)
Onkohan edes sellaista ihmistä olemassa jolla on ihan kaikki elämän osa-alueet kunnossa, vai onko liiallista itsekontrollointia pyrkiä siihen että vene ei niin sanotusti vuoda yhdestäkään kohtaa? En tiedä. Itselläni myös raha-asiat on se heikko kohta ja se hävettää vaikka luottotiedot onkin ok.
Itse lasken elämänhallintaan työn hoitamisen, raha-asioiden hoitamisen, kaikki käytännön arkiset asiat juuri lääkäreineen ja lasten huoltamisineen, riittävän nukkumisen ja ylipäänsä vuorokausirytmin, kodin siisteyden ja oman ulkoisen olemuksen sekä alkoholin kohtuukäytön.
Ihan normaalit jutut plus
Onko ajoissa sovituissa tapaamisissa
Onko rahankäyttö hallinnassa
Onko normaalipainoinen
jne.
Ylipaino, ikuinen laihduttajuus ja jatkuva parin etsintä (parisuhteet eivät kestä) ovat merkkejä elämänhallinnan puuttumisesta. Usein nämä myös jakavat innokkaina ”Skumppaa!”-kuviaan. Aihetta juhlaan on joka viikko — eli ei oikeasti koskaan. Ilmeisesti juomatottumukset peruja köyhistä kotioloista; kuvitellaan että on hienompaa olla kännissä kuohuviinistä kuin siideristä.
On normaalipainoinen.
Töissä /opiskelee
Luottotiedot kunnossa.
Minä olen entinen narkomaani, lihava pitkäaikaistyötön jolla ulosotossa 40 000e, abortti ja vanhinkolapsi
N35
Vierailija kirjoitti:
On normaalipainoinen.
Töissä /opiskelee
Luottotiedot kunnossa.Minä olen entinen narkomaani, lihava pitkäaikaistyötön jolla ulosotossa 40 000e, abortti ja vanhinkolapsi
N35
Ei vaan olet narkomaani. Sie oot niin fiksu, että järkeilet itsesi kamankäyttöön.
Olen tosi pihi, joten raha-asiat kyllä kunnossa ja säästöjä runsaasti. Olen tunnollinen työntekijä ja teen paljon ylitöitä.
Ylipainoa ei ole.
Kännit sen sijaan tulee juotua ainakin joka viikonloppu ja unesta nipistettyä aikaa kaikelle muulle, mm. Töissäkäynnille ja juhlimiselle.
Ulkopuolelle ilmeisesti elämänhallintani näyttää olevan kunnossa, mutta hieman uupunut olen.
Kotityöt jää usein hoitamatta, kun ei kaikelta muulta jaksa ja ehdi. Ei kehtaa pyytää ketään kylään, etteivät näe tätä sotkua.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi pihi, joten raha-asiat kyllä kunnossa ja säästöjä runsaasti. Olen tunnollinen työntekijä ja teen paljon ylitöitä.
Ylipainoa ei ole.
Kännit sen sijaan tulee juotua ainakin joka viikonloppu ja unesta nipistettyä aikaa kaikelle muulle, mm. Töissäkäynnille ja juhlimiselle.
Ulkopuolelle ilmeisesti elämänhallintani näyttää olevan kunnossa, mutta hieman uupunut olen.
Kotityöt jää usein hoitamatta, kun ei kaikelta muulta jaksa ja ehdi. Ei kehtaa pyytää ketään kylään, etteivät näe tätä sotkua.
Melko samanlainen tilanne minulla, mutta juon vähän. Mielestäni elämänhallintani on hyvä, mutta jos joku pitää ehdottomasti esimerkiksi ajoittaisia kännejä ongelmana, niin sitten ei.
Eräs työtön skitsofrenikkoa haukkui minut erään syyn takia eli tosiaan asiaa voi tarkastella monesta näkökulmasta.
Hyvät elämänhallintataidot näkyvät monella elämän osa-alueella. Mielestäni ei riitä, että on yhdessä osiossa hyvä elämänhallinta, vaan elämänhallintataitoinen on kohtuullisen hyvä useimmissa asioissa:
-Normaalipainoisuus ja kohtuullinen peruskunto
-Maksaa laskut ajallaan, ei velkoja jotain asuntolainaa lukuunottamatta. Osaa säästää isompiin hankintoihin ja pahan päivän varalle eikä helposti harjoita impulsiivista shoppailua
-Ihmissuhdetaitoinen, eikä ole impulsiivinen suuttuja tms. Tasapainoinen siis.
-Persussiisti. Koti ei ole kuin sikolätti.
-Osaa priorisoida toimiaan ja hoitaa terveyttään: hampaat tarkistetaan säännölisesti, ei vasta sitten kun 5 hammasta pitää poistaa mätänä.
-Ulkonäöltään siisti ja hoidettu.
-On opiskellut jotain ja käy töissä. Hoitaa työnsä tarpeeksi hyvin, ettei ole potkujen, puhuttelujen tai varoitusten vaaraa.
Hyvän elämänhallinnan omaavalla ei ole:
Rikosrekisteriä
luottotiedottomuutta
ylipainoa
päihde- tai peliriippuvuutta
työuupumusta
mielenterveysongelmia
Ihmisiä ei ole tarkoitettukaan elämään robotteina. Meidän kuuluisi olla uteliaita ja haaveksijoita. Mutta toimitaan mekaanisina rattaina yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät elämänhallintataidot näkyvät monella elämän osa-alueella. Mielestäni ei riitä, että on yhdessä osiossa hyvä elämänhallinta, vaan elämänhallintataitoinen on kohtuullisen hyvä useimmissa asioissa:
-Maksaa laskut ajallaan, ei velkoja jotain asuntolainaa lukuunottamatta. Osaa säästää isompiin hankintoihin ja pahan päivän varalle eikä helposti harjoita impulsiivista shoppailua-Ihmissuhdetaitoinen, eikä ole impulsiivinen suuttuja tms. Tasapainoinen siis.
-Osaa priorisoida toimiaan ja hoitaa terveyttään: hampaat tarkistetaan säännölisesti, ei vasta sitten kun 5 hammasta pitää poistaa mätänä.
-On opiskellut jotain ja käy töissä. Hoitaa työnsä tarpeeksi hyvin, ettei ole potkujen, puhuttelujen tai varoitusten vaaraa.Hyvän elämänhallinnan omaavalla ei ole:
Rikosrekisteriä
luottotiedottomuuttaylipainoa
työuupumusta
mielenterveysongelmia
Olipa tiukka analyysi. Vai että Persussiisti :D
Mielenkiintoista miten moni kommentoi, että ylipaino on merkki elämänhallinnan menettämisestä.
Kertoo miten pinnallisessa yhteiskunnassa elämme.
Vierailija kirjoitti:
-Maksaa laskut ajallaan, ei velkoja jotain asuntolainaa lukuunottamatta. Osaa säästää isompiin hankintoihin ja pahan päivän varalle eikä helposti harjoita impulsiivista shoppailua-Ihmissuhdetaitoinen, eikä ole impulsiivinen suuttuja tms. Tasapainoinen siis.
-On opiskellut jotain ja käy töissä. Hoitaa työnsä tarpeeksi hyvin, ettei ole potkujen, puhuttelujen tai varoitusten vaaraa.Hyvän elämänhallinnan omaavalla ei ole:
Rikosrekisteriä
luottotiedottomuuttaylipainoa
työuupumusta
mielenterveysongelmia
Persussiisti. :D
Melkoinen vaatimuslista... suurinpiirtein olen samaa mieltä, mutta esim. työuupumus (työolot) ei kyllä lähimainkaan aina ole omissa käsissä. Mielenterveysongelmakin on määritelmänä sikäli heikko, että se pitää sisällään varsin monenkirjavaa tilannetta.
Kyllähän se kertoo huonosta hallinnasta jos persus ei ole siisti, ei siis osaa vessapaperia käyttää.
Osaa jo nuoresta käyttää ehkäisyä , on aktiivinen , jos on ongelmia etsii tietoa ja uskaltaa pyytää apua , on itsenäinen , asuu omillaan , opiskelee tai käy töissä , ei ripustaudu kehenkään vaan ottaa vastuun teoistaan ja sanoistaan (kuten minä : D)
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista miten moni kommentoi, että ylipaino on merkki elämänhallinnan menettämisestä.
Kertoo miten pinnallisessa yhteiskunnassa elämme.
Minulla on muutama liikakilo, aiemmin oli enemmänkin. Laihdutin ennen kaikkea terveyssyistä. Jos vain ulkonäöstä olisi kyse, mässäilisin kuin sika.
Työttömiä syytetään ainakin mukamas elämänhallinassa olevan puutteita, jos ihminen on ollut pitkään työttömänä, koska ei vaan ole työllistynyt.
Ei elämänhallinta katoa mihinkään kaikilla työttömillä, vaikka työpaikkaa ei olisikaan.
Rahaa on vähemmän, tai siitä huolimatta, vaikka olisikin työtön, rahaa onkin ihan tarpeeksi, jotta pärjää. Kaikki työttömät eivät näet ole sinkkuja.
Tunnen monia työttömiä, jotka pärjäävät ihan hyvin, ja eivät saa edes perustoimeentulotukea, saatika asumiseensa yhteiskunnan tukea. Työttömyyskorvauksella pärjää ihan hyvin, jos ja kun on avioliitossa tai avoliitossa hyvin ansaitsevan puolison kanssa.
En nyt jaksa listata, mutta tuohon työttömyysjuttuun pakko puuttua. Työttömyys ei automaattisesti tarkoita elämänhallintaongelmia, eikä työssäkäynti sitä, että elämänhallinta on kunnossa. Työtön voi aivan hyvin pitää huolta raha-asioistaan, kodistaan, terveellisistä elämäntavoista ym, eli todellakaan jokainen työtön ei ole jokin alkoholisoitunut rähjäinen sikolättieläjä. Samoin työssäkäyvä voi hoitaa työnsä tosi hyvin, mutta elämä olla muuten ihan retuperällä, esim. kännätä kaikki viikonloput, olla veloissa, elää kuin sika pellossa jne. Toki usein tällaiselle työssäkäyvälle saattaa ajan kanssa käydä niin, että tilanne vaatii veronsa ja alkaa työpaikallakin tilanne huonontua. Mutta ei välttämättä.
Mielenterveysongelmat eivät myöskään automaattisesti tarkoita, ettei ole elämänhallintaa.
Mulla elämänhallinta prakaa talousasioihin.
Luottotiedot ei ole kunnossa.
Muulla saralla ei mielestäni ole ongelmia. Pidän hyvin perheen langat käsissä. Muistan kaikki tapaamiset, lääkärit ja palaverit, lapsilla ruokaa, sopivat ja mieluisat vaatteet, koti siisti ja laitettu. Hyvä parisuhde ja hyvät ja mutkattomat väliy lastrn kanssa.
Ystäviä on.
Mutta itse koen että ihan täysin ei elämänhallinta ole hanskassa tuon rahajutun takia.
Ehkä elämänhallinta tarkoittaa montaa asiaa?
Jollain on kaikki päin peetä ja jollain yhdestä kohdasta vene vuotaa.