En ymmärrä ihmisiä joiden on pakko päästä matkoille
Kommentit (51)
Minusta matkustelu on ihanaa ja ollaan perheenä tehty yleensä muutama ulkomaan reissu vuodessa. Muu aika ollaan sitten kotona ja viihdytään. Tänäänkään en ole poistunut kotoani lainkaan.
Meillä on perheessä mies muualta kotoisin, ainut lapsemme syntyi kolmannessa maassa jossa asuimme silloin niin tottakai joudutaan tai saadaan matkustaa. Tääkin ketju taas vahvistaa sitä että jokainen elää omassa kuplassa eikä tajua miten erilaisia ihmiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan korkeintaan mökille, oli pandemiaa tai ei.
Luonto kiittää. Niin Äiti Luonto koska en lentele kuin ihmisluontokin, koska ei tarvitse jossain pätsissä raahata matkalaukkua ja stessaantua taskuvarkaista.
Optimitilanne olisi, ettei minut tarvitsisi olla elämässäni kuin kahdessa paikassa: kotona tai mökillä.
Miten luonto kiittää siitä, että matkustat kahden paikan välillä? Olisit tehnyt kodistasi niin viihtyisän, ettei tarvitsisi matkustaa välillä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä. Olen matkustanut paljon, koska nuorena "taiteellisena sieluna" kuvittelin että niin pitää tehdä. Jossain vaiheessa olen kuitenkin kyennyt myöntämään että inhoan matkustamista.
Inhoan lentokenttiä ja lentokoneita. Inhoan sitä tunnetta, kun on koko ajan vähän eksyksissä. Inhoan sitä, jos ympärillä puhutaan tai on tekstiä kielellä jota en osaa. Inhoan sitä, että mukana ei ole niitä tavaroita, kirjoja, pelejä mitä kaipaan ja jotka ovat kotonani. Inhoan sitä, että koko ajan pitää olla liikkeellä, koska majapaikassa ei ole mitään tekemistä kun siellä ei ole mitään omia tavaroita, ja myös koska aika "menee hukkaan", jos on vain majapaikassa. Inhoan muita turisteja, inhoan turistien kohtelua monessa maassa. Inhoan turismia ilmiönä ja sitä miten se tuhoaa monet paikat. Olo on usein yksinäinen. Vaikka tutustun matkoillakin helposti ihmisiin, ei keneenkään ehdi tutustua niin hyvin että voisi kokea ystävyyttä. Harvoin pääsee paikallisten elämään mukaan sen syvemmin. Usein ei todellisuudessa ei kuitenkaan näe paikasta kuin sen mitä turistille näytetään. Lopulta koko matkustaminen alkaa tuntua pakenemiselta siitä mikä oma elämä oikeasti on, ja alkaa pohtia, miksi kokee tarvetta paeta. Ainakin minulla jokin asia selvisi niin, että pystyin myöntämään että matkailuuni on jokin muu syy kuin se että nauttisin siitä.
Siis ihan oikeesti olet matkustanut vaikka et ole pitänyt siitä? Tuossahan on mennyt rahat ihan hukkaan.
Itse olen tykännyt reissata jo pienestä pitäen.
Kyllä :D Jollain tapaa nuorempana kuvittelin, että matkustaa "pitää". Olin kyllästetty niillä näkemyksillä miten maailmaa ei voi ymmärtää ilman matkailua ja miten se muka on oikeaa ELÄMÄÄ jne. Kesti aikansa tajuta, että minä en todellisuudessa saa siitä mitään muuta kuin huonon omatunnon. Toki vaikea arvioida mitä muuta se on opettanut minulle maailmasta ja millainen olisin ilman sitä.
Joku tuossa kirjoitti, että saa enemmän pidemmistä matkoista jolloin ehtii enemmän oikeasti tutustua paikkaan ja tavallisten ihmisten elämään siellä. Tästä olen samaa mieltä. Esim. kuukauden matkasta minäkin saatan alkaa jo nauttia jos koen asettuvani paikkaan, mutta joku viikon pyrähdys johonkin Euroopan kaupunkiin on jo ajatuksenakin jopa masentava.
Miksi pitäisi käyttää muuhun typeryyteen, jos ei ole joku psykoottinen matkailuhullu. Oletko kuullut siitä vaihtoehdosta, ettei ole pakko kuluttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanoen, pidän rahansa matkusteluun työntäviä ihmisiä pinnallisina typeryksinä. Heillä on kova tarve statuksensa nostamiseen. Se on olevinaan jotain hienoa. Eipä tätä päin näköä kenellekään kehtaisi sanoa, enkä sano.
Olisiko mielestäsi sitten vähemmän pinnallista käyttää ne rahat ökyautoon, jättitelevisioon tai vaikka kauneusleikkauksiin? En nyt oikein ymmärrä logiikkaasi.
Ja tässä Suomen vedenlaadusta. Jos teillä on kjmoavia tutkimuksia, niin näen mielelläni. Monelle maailman ihmisistä on ihan vierasta, että Suomessa voi oikeasti juoda suoraan hanasta ja Lapissa jopa järvistä ja puroista. Mutta aina voi veikkailla ja mutuilla.
"UNESCON vuonna 2003 julkaiseman raportin mukaan Suomessa on laadultaan maailman parasta juomavettä. Silti Suomeen tuodaan pullotettua vettä moninkertaisesti enemmän kuin täältä viedään."
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sellainen ahdistava persereikä, josta jokainen hetki poissa on helpotus.
Ja nimenomaan sen takia, että vastaavaa melankolista asennetta, kyräilyä, kateutta, v..ilua, selkäänpuukottamista en ainakaan minä ole koskaan kokenut vaikka 20 vuotta olen asunut yhteensä Suomen ulkopuolella. Tässäkin ketjussa se ihmeellinen yltiönegatiivinen kyräily tullut esille. Kai se on joku suomalainen erityispiirre. Kaikesta pitää vttu valittaa ja katkerasti tilittää. Ja sitten on muka "epäisänmaallista" jos matkustaa kerran vuodessa viikoksi kahdeksi lämpimään.
Mieluummin kk mittainen reissu kerran parissa vuodessa, kuin 3-6 lyhyttä matkaa joka vuosi. Tässä "aivojan ruokkivan kulttuurin" nauttiminen on tuhatkertaista ja myös luonto kiittää. Todennäköisesti sinulla on myös itselläsi sisäisesti rauhallisempi olo, kun huono omatunto ja levottomuus ei vaivaa jatkuvasti. :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi käyttää muuhun typeryyteen, jos ei ole joku psykoottinen matkailuhullu. Oletko kuullut siitä vaihtoehdosta, ettei ole pakko kuluttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanoen, pidän rahansa matkusteluun työntäviä ihmisiä pinnallisina typeryksinä. Heillä on kova tarve statuksensa nostamiseen. Se on olevinaan jotain hienoa. Eipä tätä päin näköä kenellekään kehtaisi sanoa, enkä sano.
Olisiko mielestäsi sitten vähemmän pinnallista käyttää ne rahat ökyautoon, jättitelevisioon tai vaikka kauneusleikkauksiin? En nyt oikein ymmärrä logiikkaasi.
Mulla ainakin kertyy rahaa. Sijoituksissakin on jo sen verran ettei sekään kaikille rahoille houkuta.
En tykkää kyhjöttää neljän seinän sisällä kerrostaloasunnossa jatkuvasti. Ei se ole mulle elämää. Siksi viime (ja varmaan tämäkin) vuosi on ollut aika ikävä. Yleensä käyn ainakin pari kertaa vuodessa jossain ulkomailla. Mulle kunnon lomaa on se että pääsen jonnekin muualle.
Suomea ei juuri kiinnosta kiertää, korkeintaan kesällä kun on edes melkein lämmintä. Suomessa on myös todella kallista matkustaa. Ulkomaanreissuni ovat useimmiten tarjouksia tai äkkilähtöjä.
Juu, ei ole pakko matkustaa, mutta onhan tämä elämä ihan hiton junnaavaa ja samaa päivästä toiseen jos vaan nyhjää kotona, tämä siis vain oma kokemus. Ei vaan sovi mulle.
Ymmärrän molempia puolia. Rakastan itsekin matkustelua, mutta en nää syytä maanisesti ravata joka ikisellä viikon mittaisella lomalla lentäen toiselle puolelle maapalloa pohtimatta asiaa sen kummemmin. Syntyyhän siitä ihan kauheat päästötkin. Ei pitkän viikonlopun mittainen tripadvisorin kohteesta toiseen juokseminen oli mitään "aivoja ruokkivaa kulttuuria". Minulle matkustelu tarkoittaa parhaimmillaan paikallisen kielen opettelua, paikallisiin tutustumista ja heidän kulttuurista nauttimisesta niin arjessa kuin juhlassa.