BMI 42 ja laihduttaminen
Niin.
Olen sairaalloisen lihava, ja vikaa kehosta löytyy muualtakin kuin korvien välistä. Liikkuminen on siis työlästä muutoinkin kuin painon vuoksi, mutta paino pahentaa kaikkea potenssiin miljoona. Minkä lisäksi tiedän että vaikka veriarvot ovat vielä ihan reilusti rajoissa tällä menolla on vastassa elitasosairaudet sokeritaudista korkeaan verenpaineeseen.
Tietääkseni minulla ei ole mitään traumaa joka tämän syömiskäyttäytymisen takana on. Minulle on vilauteltu mahdollisuutta lihavuusleikkaukseen, mutta en omasta mielestäni sovellu siihen, varsinkaan ellen ensin opi syömään oikein.
Onko minulla mahdollisuuksia siihen? Voiko tässä painossa vielä vain "ottaa itseään niskasta kiinni" ja pääasiassa syömistä hallitsemalla laihtumaan 30-50 kg? Jos laihtuisin 30 kg olisin yhä merkittävän ylipainon puolella mutta se olisi kuitenkin... No, 30 kg vähemmän. Jos saisin pois 35 kg olisin vaikean puolella, karvan verran alle merkittävän rajan.
Kannustuksena itselle ostin älykellon ja vaa'an... Ja olen päättänyt kokonaisvaltaisesti pitää huolta itsestäni.
Ajattelin että yksinkertaisesti söisin siten, kuten terveellisesti elävä ihminen tavoitepainossani söisi. En tiedä. Neuvoja? Kannustusta? Jotain? Tähän aloitukseen sain inspiksen siitä "hengenvaarallisesti lihava" -ketjusta, en halua joutua siihen pisteeseen kuin ohjelman ihmiset.
Kommentit (44)
Ruokapäiväkirja kannattaa ottaa käyttöön. Netistä löytyy ilmaisia.
Esimerkiksi Finelissä on ilmainen ruokapäiväkirja. Kun satsasit vaakaan, hommaa myös keittiövaaka. Ne ei paria kymppiä enempää maksa.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta kun ei laihduta, se työ tehdään keittiössä. Liikunta on tärkeää lihaskunnon ja mielen hyvinvoinnin vuoksi.
Ei tuo ihan täysin totta ole, sillä jos haluaa pysyä hoikkana liikkumatta, niin syöminen on sitten loppuelämän melkoista kituuttamista. Sen sijaan jos harrastaa paljon liikuntaa, niin suurempi energiankulutus mahdollistaa sen, että voi syödä jonkin verran enemmän ja pysyä silti yhtä hoikkana. Tuo ero kituuttamisen ja jonkin verran enemmän syömisen välillä on aika merkittävä ihmiselle, joka tykkää syödä kunnolla. Toki on ihmisiä, jotka luontevasti ja ihan luonnostaan kituuttavat pienellä syömisellä, mutta he tuskin valittavat vauvapalstalla liian suuresta painostaan.
Liikunta kun ei laihduta, se työ tehdään keittiössä. Liikunta on tärkeää lihaskunnon ja mielen hyvinvoinnin vuoksi.