Kannabiksen käyttö 2-kertaistaa skitsofreniariskin.
Riskiä lisäävät käytön aloitus alle 16-vuotiaana, suvussa kulkeva psykoosisairauksien rasite ja aiemmat psykoosityyppiset kokemukset
Kommentit (66)
Tyhmää verrata huumeita alkoholiin. Kummatkaan ei tuo mitään hyvää väärin käytettyinä. Kaikki mielisairaanhoitajat tietää kuinka paljon ihmisiä joutuu käytettyään kannabista.
Pitäis ajatella vähän muitakin ja varsinkin nuoria. Aivan ko täällä ei olis jo tarpeeksi mielenterveysongelmia.
En tiedä mistä johtuu, mut melkein kaikki mun tietämät skitsofreenikot on jotain päihdeongelmaisia. Tiedä sitten, että aiheuttaako päihteidenkäyttö skitsofreniaa vai päinvastoin.
Mielestäni suurin ongelma on se että suomalaiset ei oikein osaa käyttää mitään ilman ongelmia. Tyhmästä päästä se johtuu että vedetään viinaa tai jotain ja sitten sekoillaan. Täällä on niin paljon väkivaltaa ja hulluutta jokatapauksessa. Pimeillä markkinoilla on tosi epämääräisiä aineita ja ei aina tiedä onko turvallista käyttää. Kyllä minullekkin kukka laukaisi paniikkihäiriön ja se ei ole mikään kiva kaveri. Myöhemmin kuulin että meillä on sitä sukurasitteena sitä vanhemmassa polvessa. Kannatan lääkekäyttöä, en viihteenä.
Vierailija kirjoitti:
Mitämitä? Onkos yrttimies joutunut nöyrtymään ja muuttamaan taktiikkaansa? :D
Sillä on tapana spämmätä kaikkia yrttiä koskeviin ketjuihin.
Meidän masentunut kansa kaipaa aina jotain pakoreittiä päästä pois todellisuudesta. Jos viinaa ja huumeita ei olis nii ajatelkaa miten paljon paremmin asiat olis. Lääkkeet on asia erikseen.
Hyviä kommentteja täällä mutta täytyy lisätä, että skitsofrenia on aivan liian stigmatisoitu sairaus eikä se ole mikään kuolemantuomio nykyään. Tunnen kaksi skitsofreniaa sairastavaa ihmistä, ja lääkityksen ansiosta he kumpikin elävät varsin tavallista elämää pienin rajoittein. Toinen heistä on nuori ja opiskelee, kuuluu hyvää, toinen jo mieleiseltään työuralta eläköitynyt ja harrastelee. Kun sanotaan "älä ikinä kokeile kukkaa koska saat heti skitsofrenian ja sun elämä loppuu sitten siihen!" ainoastaan lisätään sitä stigmaa, jota skitsofreenikot joutuvat kantamaan. Toki kukaan ei halua oll itse se jolla se laukeaa, mutta ko sairauden kanssa voi silti elää ihmisarvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä johtuu, mut melkein kaikki mun tietämät skitsofreenikot on jotain päihdeongelmaisia. Tiedä sitten, että aiheuttaako päihteidenkäyttö skitsofreniaa vai päinvastoin.
Ihan saman oon huomannut. Aina kun pääsevät pöpilästä niin pitää vetää pää uudestaan sekasin ja sitten taas sairaalaan.
Pöpilässä olen nähnyt muutamia henkilöitä ketä on ihan psykoosissa kannabiksen takia. Silti kannabis maistuu nurkan takana heti kun ne saa ulkoiluluvat.
Kieltolaki ei auttanut mua mutta olis kannattanut uskoa varotuksia. Puhutaan vaan hyvää kannabiksesta mutta jonku elämän se tässä nyt tuhosi :(
Kysykääpä psykitaristen osastojen lääkäreiltä ja poliiseilta mitä mieltä he ovat kannabiksen käytön vaikutuksesta psykkoosiin. Olen kuullut monen sanovan, että se aiheuttaa niitä selvästi. Miksi riskeerata, ei ole sen arvoista.
Jos polttelu on jollekin kovin tärkeää ja elämän sisältö, niin Hollantiin voi muuttaa.
Oletko kannabiksen laillistamisen kannalla vain siksi että haluat päihtyä? Sitten sinulla on ongelma äläkä tyrkytä ongelmaasi muille. Jos käytät kannabista lääkkeenä sairauteen niin ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos polttelu on jollekin kovin tärkeää ja elämän sisältö, niin Hollantiin voi muuttaa.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Älä minulta kysy, vaan polttelijoilta.
Hauskaa kuinka kannabiksen käyttäjät tässäkin ketjussa kiihkeästi puolustavat pössyttelyä, oikein pakkomielteisiä asian suhteen.
Ja eivät tietenkään millään tavalla ole riippuvaisia kannabiksesta omasta mielestään :D
En ainakaan haluaisi pössyttelijää kirurgiksi tai lentäjäksi. Sen sijaan ihan ok jos juovat vapaa-ajallaan viiniä tms.
Kannabishörhö löysi paikalla ja spämmää samoja viestejä jotka on todettu virheellisiksi.
Mitämitä? Onkos yrttimies joutunut nöyrtymään ja muuttamaan taktiikkaansa? :D