Mistä mittaatte 1½-vuotiaan lämmön?
Onko korvamittari luotettava? Kuinka paljon alhaisemman lukeman se antaa kuin peräsuolesta norm. mittarilla mitattuna?
Tokihan mittareiden kalibroinneissa voi olla eroja, mutta mielestäni lääkärissä korvamittarilla mitattu lämpö oli n. puoli astetta vähemmän kuin kotona peräsuolesta mitattu. Kun siis kotona lämpö oli 37,9 ja lääkärissä korvamittarilla 37,4, en tiedä onko sitä lämpöä sitten vai ei. :)
Pähkäilee kuumeisesti Ampi.
Kommentit (5)
en tykkää ollenkaan mitata lämpöä peräsuolesta, se on ensinnäkin (vähänkään isompaa) lasta nöyryyttävää ja toiseksi myös hankalaa ja työlästä etenkin yöllä.
aikaisemmin käytettiin korvamittaria mutta kyllästyin kun niitä suppiloita sai ostella koko ajan lisää. ja loppujen lopuksi 3 vuotta vanhaan mittariin ei enää saanut suppiloita vaan olisi pitänyt ostaa kokonaan uusi korvamittari :( sitten ostettiin otsamittari ja se on kyllä huippu, enää en pois vaihtaisi!
sekä korvamittarissa että otsamittarissa on mittaustekniikka tärkeä eli hommaa täytyy vähän harjoitella jotta saa luotettavia tuloksia. otsamittari on kuitenkin helpompi kuin korvamittari ja se sopii myös ihan pienille vauvoille. lapsistakin on tosi hauskaa kun tuikitaan otsaan punaisella valolla...
minusta ei ole kovinkaan merkittävää se, näyttääkö korva/otsamittari 0,5 astetta enemmän tai vähemmän kuin peräsuolesta mitattu lämpö. käytännössä on melkein sama onko sitä kuumetta 38,9 vai 39,4 kun sitä on kummassakin tapauksessa kuitenkin paljon ja lääkettä tarvitaan. ja kun mittaa aina samalla systeemillä saa keskenään vertailukelpoisia arvoja, jos lämpö on lääkkeen jälkeen 37,9 tai 38,4 niin kummassakin tapauksessa se on laskenut asteen verran.
on se ' oikea' ruumiinlämpö, muualta mitattuna se on juuri tuon puoli astetta alempi. Meillä vielä 5v-kin mitataan pyllystä, kun meidän tytöistä se on ' hauska' juttu. Ei olla hankittu noita uudempia korva-otsa yms.mittareita ja kainalosta nyt ei mitattua pieniltä saa ollenkaan.
Mä mittaan ihan kainalosta. Kyllähän noi vauvat vähän rimppuilevat, mutta onnistuu kun ottaa tiukasti syliin.
Jostain luin, että alle 1v korvat olisivat vielä korvamittarille liian ahtaat, mutta meillä taidettiin ottaa korvamittari käyttöön 8kk iässä. Kyllä lapsen lämpöä tulee kuitenkin hiukkasen seurattua, joten on jonkinlainen tuntuma siihen, mikä on hänen normaalilämpönsä, vaikka peppulämpö luotettavampi olisikin. Itse olen tosi tykästynyt korvamittarin vaivattomuuteen, ehkä olen laiska äiti... Toisaalta mittaan lämmön tosi herkästi, jos on pientäkin nuhaa. Lapsi on siis nyt 1v 4kk.
Jos tuntuu kovin kuumeiselta, annan lääkettä. Jos epäilen tuntumaani, mittaan pikamittauksen kainalosta, jos yhä epäilyttää, niin pepusta. Korkean kuumen kyllä huomaa, en yleensä mittaa siis.