Mikä olisi oikein hyvä kasvisruokaa?
Vieraita tulossa ja yksi on pitkänlinjan kasvissyöjä. Itsekin olen kala-kasvissyöjä, mutta teen aina jotain helppoja kasvissosekeittoja, kasvispihvejä, pastaa tms. Jotain vähän parempaa tekisin nyt. Kaapissa on papuja, linssejä, monenlaisia kasviksia, tofua, kaurajauhista, kookosmaitoa, kauramaitoa.
Kiitos, jos joku antaa vinkkiä!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen kesäkurpitsa-riisivuoka on tosi hyvää, Julia Child-ohje. Vaikka tällä ohjeella:
https://www.pbs.org/food/fresh-tastes/julia-child-zucchini-au-gratin/
Kiitos linkistä! Vois varmaan maidon korvata jollain kasvimaidolla. Vaikuttaa herkulta tämäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Falafelit, pinaatti-ricotta-valkosipuli-cannelonit. Näitä lihansyöjänä teen usein
Nam! Pinaatti-jne cannelonit on outoja mulle, löytyykö ohjetta netistä? Kuulostaa ihanalta.
Ihan vaan täytät ne cannelonit tahnalla, jonka sekoitat pinaatista, ricotasta, valkosipulimurskasta tehdystä tahnalla. Mausteeksi jotain yrttiseosta, mustapippuria ja suolaa. Notkistat tilkalla kermaa, niin että saat pursotettua tahnan. Sen jälkeen uuniin paksulla valkokastikkeella peitettynä, juustoa sekaan kastikkeeseen.
Lado cannelonit sellaiseen vuokaan, johon määrä "asettuu tiiviisti". Noin puoli tuntia 200c.
Voi kiitos ohjeesta!! Teen varmasti joku päivä. Vesi herahti jo kielelle...
Vihersalaatit kylkeen
Jos ihminen olisi tarkoitettu syömään intialaista pöperöä niin se olis intiaani ja kotoisin Intiasta. Suomessa syödään perunaa ja läskisoosia - vihanneksista viis ja kasvisruoka ei ole ruokaa. Nih!
Vierailija kirjoitti:
Täytetyt paprikat
Oi, tämän olen unohtanut, nehän on tosi hyviä. Pitääpä ostaa ens kauppareissulla paprikoita ja tehdä. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palak paneer jos juusto käy. Jos ei, niin Dal.
Tämäkin on niin hyvää! Oon tehnyt monesti leipäjuustosta, viime aikoina olen vähitellen vähentänyt maitotuotteita ja kokeillut laittaa tofua. Ei hyvä, ikävä kyllä. Dal on hyvää myös.
Kyllä vaan tofullakin tulee hyvä! Ehkä maustamista pitää vähän säätää? Välivaiheessa voi laittaa esim. puolet juustoa ja puolet tofua. Suosittelen myös: shahi paneer.
Kiitos kaikista vinkeistä. Tässähän tuli paljon ideoita omaankin ruokailuun. Aina täältä saa apua. Mukavaa ja herkullista sunnuntaita teille! Päädyin tuohon intialaiseen, se on niin hyvää ja aineksia on kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palak paneer jos juusto käy. Jos ei, niin Dal.
Tämäkin on niin hyvää! Oon tehnyt monesti leipäjuustosta, viime aikoina olen vähitellen vähentänyt maitotuotteita ja kokeillut laittaa tofua. Ei hyvä, ikävä kyllä. Dal on hyvää myös.
Kyllä vaan tofullakin tulee hyvä! Ehkä maustamista pitää vähän säätää? Välivaiheessa voi laittaa esim. puolet juustoa ja puolet tofua. Suosittelen myös: shahi paneer.
Kysynn vielä, että miten olet laittanut tofun? Oletko marinoinut?
Itsekin halusin sanoa joku curry, mutta näemmä moni muu ehti ensin. Intian ja sen naapurimaiden sekä Lähi-idän keittiöistä löytyy paljon ihan uskomattoman maukkaita kasvisruokia. Curryt, tajinet, kormat, pilafit jne.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista vinkeistä. Tässähän tuli paljon ideoita omaankin ruokailuun. Aina täältä saa apua. Mukavaa ja herkullista sunnuntaita teille! Päädyin tuohon intialaiseen, se on niin hyvää ja aineksia on kaapissa.
Toivottavasti teet ruokaa vain itsellesi etkä kiusaa ketään muuta syömäkelvottomalla ruualla.
Jos kuitenkin pöytäsi ääreen istuu muita niin ainahan on Wolt tai Foodora.
Itse etsin inspistä aina BBC good food -sivuilta. Niiden reseptit ei oo tähän mennessä vielä kertaakaan pettänyt:
https://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/vegetarian-dinner-recipes
Soijarouheesta ja tomaattimurskasta saa birun hyvää tortillatäytettä, mutta mausteet pitää olla kohrallaan. Juustokumina tärkein, jokin savuaromi tai savustettu paprikajauhe ja valkosibalea kyrpännää.
Linssikeitto toinen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti teet ruokaa vain itsellesi etkä kiusaa ketään muuta syömäkelvottomalla ruualla.
Tuliko nyt hyvä mieli tuon sanottuasi? Aika monta sanaa tarvitsit sanoaksesi vain "olen huono ja yksipuolinen kokki".
Vierailija kirjoitti:
Soijarouheesta ja tomaattimurskasta saa birun hyvää tortillatäytettä, mutta mausteet pitää olla kohrallaan. Juustokumina tärkein, jokin savuaromi tai savustettu paprikajauhe ja valkosibalea kyrpännää.
Linssikeitto toinen hyvä.
Juustokumina, savusuola, savustettu paprika ja oregano on oma luottoyhdistelmäni! Tämä setti kuullotetun sipulin ja valkosipulin sekaa, ja päälle tomaattikuutioita ja papuja. Pitkällä haudutusajalla tulee ihan mahtvaa täytettä, kelpaa chilinä, burritoihin, wrappeihin tai vaikka nachopellin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä sitä ihan niille vieraillekin ajattelin tarjota. Jos on syömäkelvotonta, niin sitten varmaan eivät syö. En kyllä usko, yleensä mun kokkaustaitoja kehutaan. Jos sinä oot jo maistanut kymmeniä eri kasvisruokia etkä ole mistään tykännyt, niin eihän sun ole sitä pakko syödä. Minulta jää lihat syömättä.
Chili sin carne,
Kikherneistä jotain intialaisittain vaikka chana masala.
Vierailija kirjoitti:
Pinaattilettuja
Chili sin carne
Ituhippi ei voi syödä lettuja, koska niissä on kananmunaa...
Saako juustoa käyttää? Jos kyllä, melanzane alla parmigiana. Jos ei, imam bayildi.
Ihan vaan täytät ne cannelonit tahnalla, jonka sekoitat pinaatista, ricotasta, valkosipulimurskasta tehdystä tahnalla. Mausteeksi jotain yrttiseosta, mustapippuria ja suolaa. Notkistat tilkalla kermaa, niin että saat pursotettua tahnan. Sen jälkeen uuniin paksulla valkokastikkeella peitettynä, juustoa sekaan kastikkeeseen.
Lado cannelonit sellaiseen vuokaan, johon määrä "asettuu tiiviisti". Noin puoli tuntia 200c.
Vihersalaatit kylkeen