Raudanpuutteiset! Kauan teillä kesti että olo parani?
Olen nyt viikon syönyt rautaa. Lääkäri käski ottaa 100-200 mg päivässä koska ferritiini oli 8. Oireina mm. väsymys, ihottuma, hiustenlähtö. Kauanko teillä on kestänyt, että olo paranee? 3 kk päästä konrolli.
Kommentit (23)
C-vitamiini parantaa raudan imeytymista ja monella on C-vitamiinin puutos jolloin rautamäärän lisääminen ei välttämättä auta asiaa vaan jopa saattaa olla huono juttu, runsaasti C-vitamiinia saattaa auttaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
No miksi se "ferritiini" olisi matala jos Hb on normaali? Pelkkää rahastusta yksityisklinikoilla.
Mieti sitä ja googlaa huvikses vaikka Esa Soppi raudanpuute.
Hakeuduin työterveyslääkärin vastaanotolle kummallisen voimattomuuden ja hengästymisen takia. Koska Hb oli 127, ei lääkäri nähnyt tarvetta ferritiinikokeelle. Sen sijaan pääsin kardiologin vastaanotolle, koska rytmihäiriöitä oli paljon ja sydämestä kuului sivuääni. Kerjäsin häneltä lähetteen ferritiinikokeeseen. Arvo oli 9. Työterveyslääkäri säikähti. Ei voinut käsittää, miten Hb oli kuitenkin viitearvoissa. No, ehkä siksi, kun normaali Hb on ollut 150 luokkaa ja rautavarasto huvennut tyhjiin anout 10 vuoden aikana. Mitään kovin raflaavia oireita ei ollut.
Nyt on yksi infuusio takana, mut rautavarasto taas finaalissa. Tähystyksissä ei löytynyt selittävää. Maltofer 200mg päivässä nyt taas syön. Kontrolli helmikuun lopulla.
Rautalisä pahentaa jo olemassa olevaa tulehdusta. Mulla on yliherkät poskiontelot pitkäaikaisen homealtistuksen seurauksena.
Nykyisin raudan ottaminen saa aikaan poskiontelotulehdusoireet.
Ferritiini lopulta kohosi hieman yli kahden vuoden rautakuurin jälkeen mutta on laskenut taas. Huomaan sen todella voimakkaasta väsymyksestä.
Rautaa en voi ottaa nyt suun kautta. Tk-lääkäri ei todellakaan laita lähetettä infuusioon eli olo menee taas pikkuhiljaa huonompaan suuntaan. Raudanpuutos aiheuttaa mulla myös ruokahaluttomuutta.