Raudanpuutteiset! Kauan teillä kesti että olo parani?
Olen nyt viikon syönyt rautaa. Lääkäri käski ottaa 100-200 mg päivässä koska ferritiini oli 8. Oireina mm. väsymys, ihottuma, hiustenlähtö. Kauanko teillä on kestänyt, että olo paranee? 3 kk päästä konrolli.
Kommentit (23)
Olo koheni ehkä puolessa vuodessa.Reilun vuoden sain rautaa suoraan suoneen.Mulla ei maha meinaan kestäny mitään suun kautta otettavia rautalääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Olo koheni ehkä puolessa vuodessa.Reilun vuoden sain rautaa suoraan suoneen.Mulla ei maha meinaan kestäny mitään suun kautta otettavia rautalääkkeitä.
Eipä kenelläkään varsinaisesti ”maha kestä” rautalääkkeitä, melkein kaikilla ne ärsyttää. Se nyt vaan on semmoinen sivuvaikutus minkä aikuiset ihmiset kestää kyllä.
Mulla imeytyy rauta ilmeisen hyvin.
Musta tuntuu että olo on parantunut nopeaakin. Mulla oireina varmaan vaan levottomat jalat ja väsymys.
Mulla ei oo mitattu kun kerran ferritiini muttei se ollut noin matala lähellekään. Oli 20. Tästä vuosi aikaa.
Mutta levottomat jalat loppui tosi pian raudan aloittamisen jälkeen.
Jos oon hetkeen syömättä rautaa niin levottomat jalat palaa ja sitten taas syön kuurin.
Gyne joskus ohjeisti että etenkin kuukautisten aikana olisi hyvä syödä lisärautaa runsaiden menkkojen takia.
Mulla rauta-arvo on muuten ollut hyvä. Varmaan 130 ja ylikin.
En tiedä mitä ferritiini on ollut raskauksissa kun alle 120 ollut hemoglobiini. Silloin kyllä ei auttanut oireisiin mikään rauta eli imeytyikö rauta sitten huonommin?
Hemoglobiini oli sairaalasta lähtiessä 89 ja tarjosivat verensiirtoa. Menetin verta jonkin verran siis.
En tarvinnut kun olo koheni päivässä sen verran että uskalsin lähteä kotiin ja jälkitarkastuksessa hemoglobiini 147.
Söin obsidania annoksella 2 aamulla ja 2 illalla.
Tuo obsidan on tuntunut imeytyvän parhaiten. Vatsa onneksi kestää raudan syönnin.
Mutta siis itsellä olo kohenee nopeaa. Kyllä parissa viikossa jo huomaan eron.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei tainnut olla raudanpuutteesta kyse, jos puolen vuoden rautatiputusten jälkeen olo eli ”ehkä” parempi. Toki jos niistä on maksanut pitkän pennin, haluaa varmasti selittää asian itselleen niin että ehkä oli kuitenkin hyötyä vaikkei nyt varma olekaan.
No miksi se "ferritiini" olisi matala jos Hb on normaali? Pelkkää rahastusta yksityisklinikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla imeytyy rauta ilmeisen hyvin.
Musta tuntuu että olo on parantunut nopeaakin. Mulla oireina varmaan vaan levottomat jalat ja väsymys.Mulla ei oo mitattu kun kerran ferritiini muttei se ollut noin matala lähellekään. Oli 20. Tästä vuosi aikaa.
Mutta levottomat jalat loppui tosi pian raudan aloittamisen jälkeen.
Jos oon hetkeen syömättä rautaa niin levottomat jalat palaa ja sitten taas syön kuurin.
Gyne joskus ohjeisti että etenkin kuukautisten aikana olisi hyvä syödä lisärautaa runsaiden menkkojen takia.Mulla rauta-arvo on muuten ollut hyvä. Varmaan 130 ja ylikin.
En tiedä mitä ferritiini on ollut raskauksissa kun alle 120 ollut hemoglobiini. Silloin kyllä ei auttanut oireisiin mikään rauta eli imeytyikö rauta sitten huonommin?
Hemoglobiini oli sairaalasta lähtiessä 89 ja tarjosivat verensiirtoa. Menetin verta jonkin verran siis.
En tarvinnut kun olo koheni päivässä sen verran että uskalsin lähteä kotiin ja jälkitarkastuksessa hemoglobiini 147.
Söin obsidania annoksella 2 aamulla ja 2 illalla.
Tuo obsidan on tuntunut imeytyvän parhaiten. Vatsa onneksi kestää raudan syönnin.Mutta siis itsellä olo kohenee nopeaa. Kyllä parissa viikossa jo huomaan eron.
Onnea loistavasta metaboliasta. 🤠 Sain aikoinaan nousemaan hemoglobiinin kuukaudessa 100 -> 119, joka oli kuulemma hieman keskiarvoa parempi tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olo ⁹koheni ehkä puolessa vuodessa.Reilun vuoden sain rautaa suoraan suoneen.Mulla ei maha meinaan kestäny mitään suun kautta otettavia rautalääkkeitä.
Eipä kenelläkään varsinaisesti ”maha kestä” rautalääkkeitä, melkein kaikilla ne ärsyttää. Se nyt vaan on semmoinen sivuvaikutus minkä aikuiset ihmiset kestää kyllä.
No kun on suolistosairaustaustalla minkä takia ulostaa verta ni ei ne lääkärit sillon mieti kauaa jos suunkautta otettavat lääkkeet ei sovi.
Et kannattaa välillä miettiä et kyllä aikuinen ihminen kestää...
Jokaisella se sietokyky on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olo 8koheni ehkä puolessa vuodessa.Reilun vuoden sain rautaa suoraan suoneen.Mulla ei maha meinaan kestäny mitään suun kautta otettavia rautalääkkeitä.
Sulla ei tainnut olla raudanpuutteesta kyse, jos puolen vuoden rautatiputusten jälkeen olo eli ”ehkä” parempi. Toki jos niistä on maksanut pitkän pennin, haluaa varmasti selittää asian itselleen niin että ehkä oli kuitenkin hyötyä vaikkei nyt varma olekaan.
No ei tarvinnut maksaa ku lääkäri määräs suonensisäisesti raudan.Taustalla siis suolistosairaus.Empä nyt älynnyt tuossa ekassa viestissä sitä mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon se jonka maha kestää rautaa.
Muuten mulla on sellainen vatsa että kausittain moni ruoka ärsyttää.
Se kipu on ihan hirveää. Maha koko ajan sekaisin ja sellaisia kramppeja että oksennus meinaa tulla.
Ei tuollaista kyllä kestä pitkään ihan vaan huvin vuoksi jos se on mahdollista välttää.
On tiettyjä ruokia joita en uskalla syödä enää ikinä eli jos raudasta tulee jollekin tuollaiset oireet niin en ihmettele ettei sitä huvita syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja sanoo että olo parani ehkä puolessa vuodessa. Hän siis ei sano että olo ehkä parani. Tuolla sanalla ehkä hän arvioi paranemisen kestoa, ei sitä, auttoiko vai ei. Lukutaito on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olo 8koheni ehkä puolessa vuodessa.Reilun vuoden sain rautaa suoraan suoneen.Mulla ei maha meinaan kestäny mitään suun kautta otettavia rautalääkkeitä.
No ei tarvinnut maksaa ku lääkäri määräs suonensisäisesti raudan.Taustalla siis suolistosairaus.Empä nyt älynnyt tuossa ekassa viestissä sitä mainita.
OK, jos on jo suoli verillä niin sitten voi olla kyllä aika paha olo jo ihan ilman rautalisääkin - saati sen kanssa. Tämä sun kohdalla ymmärretty. 👍🏻
Ferritiini 19 nousi arvoon 51 kolmessa kuukaudessa kun söin 100 mg rautaa joka päivä ohjeiden mukaan, eli ei samaan aikaan kahvia, maitoa ym. Tuossa vaiheessa alkoi olla jo parempi olo. Vatsan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
Mulla oli ferritiini 23 kun lääkäri määräsi rautatabletit. Söin niitä vuoden eikä ferritiini siitä noussut mutta vatsakatarrin sain. Eka rautainfuusio tehtiin 3 kk sitten ja olo koheni kyllä heti! Infuusioita jatketaan kunnes ferritiini saadaan nousemaan yli 70.
Miksi noin kova kiire? Perusteliko? Suuret rauta-annokset ovat haitallisia paitsi mahalaukulle ja hyvinvoinnille, myös sydämelle.
Mulla oli ferritiini syyskuussa 12. Sitten saatiin jatkuva vuoto loppumaan hormonikierukalla ja vuodenvaihteessa ferritiini oli 24. Aivosumu selkeni ja tuli parempi yleisolo. Väsynyt olen edelleen, enkä koe vielä oloani ihan normaaliksi.
Varo, ettei hoito hajota on aika raju.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiini syyskuussa 12. Sitten saatiin jatkuva vuoto loppumaan hormonikierukalla ja vuodenvaihteessa ferritiini oli 24. Aivosumu selkeni ja tuli parempi yleisolo. Väsynyt olen edelleen, enkä koe vielä oloani ihan normaaliksi.
Jatkuva vuoto?
Ihminen jolla on hormonikierukka, ei ole koskaan normaali. Keho menettänyt hedelmällisyytensä, vaikka palautettavissa ehkä onkin.
Elämäntavat poistaa aivosumun.
Ferritiini alkuun 20 ja 5kk Obsidan 200mg kuurin jälkeen päivässä se oli 40. Pidin kuukauden tauon ennen mittausta ja nyt taas kuuri jatkuu.
Jos anemia on kehittynyt pitkän ajan kuluessa niin vie tosi kauan.
Jos taas anemia on tullut melko nopeasti, huomaa jopa viikossa.
Tämä pohjautuu siihen, että jos raudan saanti on pitkään ollut niukkaa, elimistö on sopeutunut siihen ja valmistaa niukemmin niitä molekyylejä, jotka sitovat suolessa rautaa (transferriini). Ensin pitää kropan alkaa muodostamaan enemmän transferriiniä, jotta rauta voi imeytyä tehokkaammin.
200 mg rautaa on ihan tappaja-annos mahalle jos et ole niihin tottunut. 50 mg päivässä tai 100 mg joka toinen päivä olisi mahalle armeliaampi annos.