Lohikiusaus, miten teet ja mitä kalaa käytät?
Kommentit (36)
Olen tehnyt erilaisia variaatioita, joskus tuoreesta lohesta, graavilohesta, kylmäsavulohesta tai lämminsavulohesta.
Käytän valmista Apetit perunasipulisekoitusta, siinä suikaleet ovat vähän paksumpia kuin monissa muissa ja perunasta ei tule mössöä.
Mausteeksi tilliä, tuoretta tai kuivattua, mustapippuria myllystä, suolaa. Lietän kalaliemikuutiot tilkkaan vettä ja sekoitan kermaan (oranssista purkista kuohukermaa tai vispikermaa molemmat toimii).
Kasaan vuokaan niin että ensin perunakerros sitten kerros kalaa ja mausteet päälle ja sen jälkeen perunakerros ja mausteita. Päälle kaadan maustetun kerman.
Vuoka uuniin ja kypsennysajan puolivälissä painelen massaa, niin että kerma tulee pintaan ja jatkan kypsennystä, uuniaika noin tunti tai jos iso vuoka niin enemmän. Saa vetäytyä vähän aikaa ennen tarjoilua.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt erilaisia variaatioita, joskus tuoreesta lohesta, graavilohesta, kylmäsavulohesta tai lämminsavulohesta.
Käytän valmista Apetit perunasipulisekoitusta, siinä suikaleet ovat vähän paksumpia kuin monissa muissa ja perunasta ei tule mössöä.
Mausteeksi tilliä, tuoretta tai kuivattua, mustapippuria myllystä, suolaa. Lietän kalaliemikuutiot tilkkaan vettä ja sekoitan kermaan (oranssista purkista kuohukermaa tai vispikermaa molemmat toimii).
Kasaan vuokaan niin että ensin perunakerros sitten kerros kalaa ja mausteet päälle ja sen jälkeen perunakerros ja mausteita. Päälle kaadan maustetun kerman.
Vuoka uuniin ja kypsennysajan puolivälissä painelen massaa, niin että kerma tulee pintaan ja jatkan kypsennystä, uuniaika noin tunti tai jos iso vuoka niin enemmän. Saa vetäytyä vähän aikaa ennen tarjoilua.
Jatkan vielä, kalavalinta riippuu mitä kalaa on käytettävissä. Kiusauksen teen yleensä jämistä, esimö joulun jälkeen sitä valmistan mitä juhlapöydästä jää yli.
Minusta sinulle on vastattu tylsästi. Eivät ilmeisesti tunne kun yhden tavan tehdä kiusausta.
Paras lohikiusaus tulee silakasta.
Laiskan päivän ruoka meillä.
Pussi peruna-sipulisuikaleita, 2 pkt kylmäsavulohta tai graavia (yleensä punalappuisia), kuohukermaa, tilliä ja pippuria. Ei haittaa vaikka lojuu uunissa pidempäänkin.
Eihän se ole lohikiusausta jos siihen käytetään jotain muuta kalaa. Jos laitat vaikka pakasteseitiä niin sitten se on seikiusaus.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä ihan lohta käytän lohikiusaukseen.
Mä kyllä teen lohikiusauksen kalkkunasta
En yleensä tee kiusausta (=kermaan) vaan laatikkoa (munamaitonkalaliemeen). Kylmäsavulohi tai tuorelohi kalaksi, jauhoisehkot perunat viipaleiksi, paljon tilliä ja sipulia mausteeksi.
Mä ostan Kokkikartanon lohikiusausta, niin ei tarvi liata käsiä🙈
Lohifileen ostan, vetelen sen sopiviksi suikaleiksi, joskus saatan hieman paistaakin, 2 peruna-sipulipussia, karmeasti ruokakermaa, mausteita sopivasti ja päälle paaaljon juustoraastetta. Nami.
Jauhenlihaa, raakaa makaroonia ja lihaliemikuutiolienttä.
Vierailija kirjoitti:
Pussi peruna-sipulisuikaleita, 2 pkt kylmäsavulohta tai graavia (yleensä punalappuisia), kuohukermaa, tilliä ja pippuria. Ei haittaa vaikka lojuu uunissa pidempäänkin.
Punalappuisissa kylmäsavulohissa ja graaveissa on aina listeriavaara! Itse en osta noita ollenkaan, laihoja kyllä ostan ja pakastan.
Mites raaka kala, heitättekö vaan vuokaan paloina ja kypsyy/makuuntuu siinä hyvin vai kypsennättekö kalaa ensin esim.pannulla?
Vierailija kirjoitti:
Mites raaka kala, heitättekö vaan vuokaan paloina ja kypsyy/makuuntuu siinä hyvin vai kypsennättekö kalaa ensin esim.pannulla?
Tottakai raaka kala kypsyy uunissa, se kypsyy nopeammin kuin peruna. Auts mitä tietämättömyyttä ihan perusasioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pussi peruna-sipulisuikaleita, 2 pkt kylmäsavulohta tai graavia (yleensä punalappuisia), kuohukermaa, tilliä ja pippuria. Ei haittaa vaikka lojuu uunissa pidempäänkin.Punalappuisissa kylmäsavulohissa ja graaveissa on aina listeriavaara! Itse en osta noita ollenkaan, laihoja kyllä ostan ja pakastan.
Lihoja siis... Lohikiusaukseen käytän lähinnä itse kalastetun ja pöntössä savustetun kirjolohen tai taimenen jämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pussi peruna-sipulisuikaleita, 2 pkt kylmäsavulohta tai graavia (yleensä punalappuisia), kuohukermaa, tilliä ja pippuria. Ei haittaa vaikka lojuu uunissa pidempäänkin.Punalappuisissa kylmäsavulohissa ja graaveissa on aina listeriavaara! Itse en osta noita ollenkaan, laihoja kyllä ostan ja pakastan.
Listeria kuolee kuumennettaessa ja ruuanlaittoon käytetyr välineet pestään normaalilla tavalla eli huolellisesti. Nimenomaan kiusauksiin kannattaa osta punalappuisia kaloja.
No kyllä minä ihan lohta käytän lohikiusaukseen.