Sinä, joka edelleen ravaat kuntosalilla korona-aikana
Kommentit (230)
En ravaa. Ajan sinne autolla ja kävelen rauhallisesti sisään.
Siivoojan näkökulmasta paitsi hyvä ilmanvaihto, myös välineiden desinfiointi kauttaaltaan, kun käyttäjä vaihtuu, on tärkeää. Hikeä ja sylkeä on pinnoilla eri tavalla kuin normaaleissa huonetiloissa ja välineiden kosketuspinnat ovat usein huokoisia. En yritä esiintyä terveysasiantuntijana, mutta olen siivonnut kuntosalitiloja.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei rassaa tämä eristyneisyys pätkääkään. Samoin sanoi miehenikin. Narsistisilla ihmisillä kun on kamala huoli lihastreeneistä niin se naurattaa. Ei voisi enää olla turhamaisempaa kun murehtia jostain lihastreeneistä.
Tai omasta ulkonäöstä miltä se värkki näyttää. Mitä mieltä muut että onko ihan normaalia tuijottaa vain omaan napaansa ja ajatella jotain omaa lihaksistoa tällaisena aikana.
Joillekin se kuntosali voi olla olennainen osa jaksamista ja kunnossa pysymistä. Ei kaikki käy kuntosalilla ulkonäön vuoksi.
Omasta mielestäni pitää yrittää elää niin normaalisti poikkeusaikoina kuin mahdollista huomioiden viranomaisten ohjeet. Kotona yksin kyyhöttämisestä tuskin seuraa pitemmän päälle mitään hyvää..
Vierailija kirjoitti:
Pidempi etäisyys siellä on ihmisiin kuin kaupassa tai töissä.
harmi vaan, kun se ei riitä. Koronavirus leviää myös aerosoleina. Jyväskylässä useampi henkilö on saanut tartunnan kuntosalilta ja nämä henkilöt ovat siis olleet salilla eri aikoina. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007772477.html
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan näkökulmasta paitsi hyvä ilmanvaihto, myös välineiden desinfiointi kauttaaltaan, kun käyttäjä vaihtuu, on tärkeää. Hikeä ja sylkeä on pinnoilla eri tavalla kuin normaaleissa huonetiloissa ja välineiden kosketuspinnat ovat usein huokoisia. En yritä esiintyä terveysasiantuntijana, mutta olen siivonnut kuntosalitiloja.
Tosi hyvä kommentti ja minä välttelisin yleisiä tiloja kun olen joskus siivous/ sairaala-apulaisen töitä tehnyt. Kuntoilu erittää enemmän sisätiloihin eritteitä kuin että siellä vain käytäisiin käymässä. Sama baarissakin jos siellä oleillaan tuntikausia ahtaissa tiloissa ja kaikki puhuu tai huutaa karaokea.
Tauti tilanteen takia ei kannattaisi mitään turhaa harrastaa sisätiloissa tuntikausia olevia harrastuksia vaan mennä ulos juoksemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei rassaa tämä eristyneisyys pätkääkään. Samoin sanoi miehenikin. Narsistisilla ihmisillä kun on kamala huoli lihastreeneistä niin se naurattaa. Ei voisi enää olla turhamaisempaa kun murehtia jostain lihastreeneistä.
Tai omasta ulkonäöstä miltä se värkki näyttää. Mitä mieltä muut että onko ihan normaalia tuijottaa vain omaan napaansa ja ajatella jotain omaa lihaksistoa tällaisena aikana.
Joillekin se kuntosali voi olla olennainen osa jaksamista ja kunnossa pysymistä. Ei kaikki käy kuntosalilla ulkonäön vuoksi.
Omasta mielestäni pitää yrittää elää niin normaalisti poikkeusaikoina kuin mahdollista huomioiden viranomaisten ohjeet. Kotona yksin kyyhöttämisestä tuskin seuraa pitemmän päälle mitään hyvää..
Pitää hankkia puoliso ja mikä ihme narsisti ihminen ei ole jos ei löydä puolisoa niin että tarvitsee kotona yksin olla. En minä ainakaan yksin ole sillä minulla on puoliso kotona. Teen hänelle ruokaa ja hemmoittelen, passaan häntä koko ajan. Puolisoni vastaavasti tekee kaikki lumityöt ja jotka eivät minua kiinnosta tai mihinkä en itse kykene tai osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole uskaltanut käydä kuntosalilla nyt noin 6kk kun aina on jotain sellaista että 10-14vrk karanteeni pilaisi kaiken. Nyt alkaa olla sellainen tilanne että selkä on aivan pas kana kun en pysty pitämään lihaskunnosta huolta. Asutaan 58 neliön kämpässä että ei täällä edes ole tilaa treenata. En todellakaan käy salilla ulkonäön vuoksi vaan terveyden, nyt aion kyllä aloittaa uudestaan, käyn vaikka sitten maski päällä jos ei muu auta.
Käyn 5 kertaa viikossa. Hyvä treenivalmennus menossa enkä pysty kotona treenaamaan. Käyn klo 22.30 illalla jolloin salilla pari tyyppiä. Iso sali ja aina desifioidaan laitteet käytön jälkeen. Pakko ja en jaksa muuten, ainoa tapa saada pää tyhjäksi työstressistä ja kyllä haluan kropan näyttävän hyvältä. Etätyötä pystyn tekemään ja herään kasilta aamulla, työt alkaa ysiltä. Joskus menen salille 5.30 ja siellä ei ole ketään. En tunge sinne ruuhka-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua "pysyä turvassa", haluan elää elämää.
Tuolla ajattelutavalla se jää varsin lyhyeksi.
Oletko tyhmä vai trolli? Luulet näköjään tosissaan että koronan saaminen on kuin rulettia pelaisi, puolet kuolee. Ei korona tapa edes 10%. Luvut ovat CDC:n sivuilla 0,2% luokkaa. Nyt oikeasti lopeta tuo hysterisointi.
Vierailija kirjoitti:
Pidempi etäisyys siellä on ihmisiin kuin kaupassa tai töissä.
Tämä. Olen vaateliikkeessä töissä kauppakeskuksessa, miksen kävisi salilla jossa on tyyliin 2 tyyppiä itseni lisäksi????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon tiukemmassa ihmisiä on ruokakaupoissa kuin ruuhka-ajan ulkopuolella kuntosalilla. Terveydestä ja kehon vastustuskyvystä kannattaa huoletia liikkumalla ja syömällä oikein, ei pelkäämällä ja eristäytymällä.[/quote
Kaupassa vaan käydään mahdollisimman nopeasti kun se nyt on pakko saada ruokaa mutta mutta missään muissa turhissa harrastuksissa ei käydä. Kehon terveydestä voi huolehtia liikkumalla ulkona eikä sisäliikunta ole välttämätöntä ollenkaan.
Siinä on se vaara vain jos saa sen koronan niin kuinka pitkään sitä levittää ennen kuin tajuaa. Jos ei itse pelkää sitä niin taudin levittäjänä on vastuuton. Koko yhteiskunta menee kiinni jos tauti alkaa hallitsemattomasti leviämään. Kaikki eivät ota vakavasti tätä tautia ja sen takia se leviää. Omista harrastuksista jos ei voida edes tinkiä pandemian aikana ja keksiä jotain turvallisempia korvaavia sen tilalle niin osoittaa suurta tyhmyyttä. jokaisen pitää omalla käyttäytymisellään suojella riskiryhmäläisiä ainakin jos ei omasta terveydestään välitä.
MUA KYLLÄ KIINNOSTAA TIETÄÄ MIKSI MUN PITÄÄ PYSYÄ KOTONA, JOTTA RISKIRYHMÄLÄINEN SAA JUOSTA ALEMYYNNEISSÄ YMS. KYLLÄ HEIDÄN PITÄÄ LÄHEISINEEN OTTAA VASTUU OMISTA TEKEMISISTÄÄN. KOSKA HE SITÄ EIVÄT TEE, RANKAISTAAN KAIKKIA. JA KOHTA HUOMATAAN, ETTÄ MUUT SAIRAUDET TERVEILLÄ LISÄÄNTYY, KUN KORONAN TAKIA PELOTELLAAN JA RAJOITETAAN ELÄMÄÄ. SE ON TYHMYYTTÄ.
Mä uskon, että omilla elintavoilla voi vaikuttaa paljonkin siihen, kuinka pahasti sairastuu koronaan.
Yhtä hyvin voisi kysyä, että miksi tupakoitsija ei lopeta tupakointia kun tiedetään miten vaarallista se on varsinkin korona-aikana?
Koska salille kukaan ei mene kipeenä. Ja siellä kuitenkin jokainen putsaa laitteet käytön jälkeen. Isompi riski on sairastua kaupassa. Plus, en pelkää sitä tautia. Minun mielestä voitais elää suht normaalisti ja ottaa vastaan mitä tulee.
Toki riskiryhmän kannattaa suojautua ja pysyy pois ihmisrykelmistä. Ei tää oo enää mukavaa kun kohta vuos menty näin. Ei oo mitään elämää tämä. Siks elänki mahd normaalisti
Juu ei flunssa pelota mut kaikki se muu kiva mitä salilta voi tarttua mukaan.
https://www.radionova.fi/uutiset/terveys-ja-hyvinvointi/a-150879
Vierailija kirjoitti:
Olen realisti ja ymmärrän sen että näillä tartuntamäärillä tartunnan saaminen kuntosalilla on hyvin epätodennäköistä. Jos koko maassa tulee 200-400 tartuntaa päivässä ei ole kovin todennäköistä että juuri tuo vieressäni treenaava heppu kantaa oireettomana koronavirusta, ja tartuttaa sen minuun. Eri asia olisi jos Suomessa tulisi esim. 5000 tartuntaa päivässä.
Se on jännä kun ei millään tavalla ymmärretä että ollaan ihan itse omalla toiminnalla vaikuttamassa siihen, että montako niitä tartuntoja on päivässä. Ilmeisesti ajatellaan vaan passiivisesti odotella jotain maagista lukua ja vasta sen jälkeen vastuullisen toiminnan edellytys alkaa koskea myös itseä. Onks kukaan lukenut, mitä Jyväskylässä juuri kävi? Sielläkin yksi ketju lähti kuntosalilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska uusimman tieteen mukaan oireettomat ihmiset EIVÄT levitä koronavirusta, vaikka heillä olisi se.
Et näe kuntosaleilla oireellisia ihmisiä, koska he älyävät olla tulematta jos on koronaoireita.
Sen takia jokainen voi käydä nykyisin kuntosalilla ilman riskiä. Siis kunhan nyt vain kukaan oireellinen ei tule sinne. Yleensä terveydestä välittävät ihmiset ovat älykkäitä, eivätkä tule oireellisena.
Onko kellään lähdettä tälle?
Tästä oli vasta HUSin tiedotustilaisuudessa pari viikkoa sitten, mutta nyt sitä tietoa ei löydy enää mistään. Kerrottiin, että ei tiedetä yhtään tapausta, jossa oireeton olisi tartuttanut ja että se ylipäätään on äärimmäisen harvinaista. Ilmeisesti ainoastaan pelkoa saa lietsoa, mutta tämmöset tiedot hävitetään uutisista.
https://www.sisailmauutiset.fi/tutkimus/kuntosalien-huono-sisailma-voi-…
Tutkimus julkaistiin marraskuussa ilmestyneessä Building and the Environment -lehdessä. Tutkijat Lissabonin yliopistosta ja Delftin teknillisestä yliopistosta olivat mitanneet portugalilaisen Carla Ramosin johdolla 11 kuntosalin sisäilman laatua ja saaneet mielenkiintoisia tuloksia. Sisäilma näissä mitatuissa 11 kuntosalissa ei läheskään aina ollut hyväksyttävää laadultaan. Mittausten mukaan hiukkaspitoisuus, sekä hiilidioksidi-, VOC- ja formaldehydipitoisuudet, olivat huomattavasti niille asetettujen raja-arvojen yläpuolella. Tutkijoiden mukaan huonoa ilmanlaatua oli sekä koneellisella että painovoimaisella ilmanvaihdolla varustetuissa tiloissa. Eniten näitä etenkin hengityselimille haitallisia epäpuhtauksia leijui ilmassa ryhmäliikuntatuntien jälkeen. Tutkijoiden arvion mukaan kuntosalien sisäilman laatu ja riittämätön ilmanvaihto voivat olla todellinen riskitekijä kuntoilijan keuhkoille. Tutkijat pitävät mitattuja tuloksia vaarallisina, sillä ihmiset hengittävät salilla rehkiessään suun kautta hiukkasia ja kemikaaleja syvälle keuhkoihin, jolloin ne voivat aiheuttaa astmaa ja muita hengitystieoireita.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään painovoimaa enemmän.
Tää oli hauska :D
Tykkään käydä salilla. En kuulu riskiryhmään ja punttisali on iso osa arkeani. Ilman sitä olisi ehkä vähän tyhjä olo. Tartunnan voi saada muualtakin ja terveyshaittoja siitäkin tulee jos ei pidä kunnostaan huolta.
Triplan 24/7 salilla on joskus ollut jopa 50 treenaajaa mikä mietityttää kun osa ei välitä turvaväleistä, puhdista laitteita jne. Näyttää siltä että toisista kulttuureista tulleet eivät välitä säännöistä ollenkaan. Kuntosali on kuitenkin tilava ja ilmanvaihto hyvä niin että en ole ollut kovin huolissani tartunnan mahdollisuudesta.