Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 6-kymppinen äitini sanoo kaikkeen kivaan(kin) aina ensiksi ”ei”?

Vierailija
30.01.2021 |

Sitten kyllä harkittuaan asiaa tai jos jaksetaan suostutella, usein kääntää kelkkansa ja ihan tykkää ja viihtyy niissä ehdotetuissa jutuissa. Äiti on eläkkeellä ja pakollisia menoja vähän. Nämä esimerkit on ajalta ennen koronaa, voitte arvata että nyt ei sitten suostuta edes ikkunasta juttelemaan...

Esimerkkejä:
- ”Lähde kanssani kävelylle” - ”Ei. Tänään pitää pestä hiukset” (Öö siis ei kai siihen koko päivää mene, kumpaankaan?)
- ”Täti pyysi meitä kahville, voisin tulla hakemaan sinut autolla” - ”No eihän sinne nyt voi mennä vanhaa ihmistä rasittamaan” (Mutta entä jos se vanha ihminen itse tietää että haluaa nähdä ihmisiä ja on pyytänyt meitä? Millä perusteilla sinä tiedät paremmin?)
- ”Mulla olisi teatteriliput, lähde mukaan” - ”Ei, kun sitten pitäisi putsata tuo auto lumesta” (Hmm, siihen talviautoiluun kuuluvaan toimenpiteeseen menee tosiaan se 5 min, ihan samoin kuin käydessäsi kaupassa ym)
- ”Ostetaanko mökille jotain hyvää ruokaa, minä voisin tehdä yhden uuden reseptin mukaan, oli hyvää...” - ”Ei, siellä on kyllä tölkkihernekeittoa”. (Rahastakaan tämä ei ole kiinni, en vaan tajua, miksi pitää kärvistellä...)
- Lapsi voisi ottaa instrumenttinsa mukaan ja soittaa jotain” - ”Ei kai sitä nyt kannata tänne raahata” (ja kun sitten raahataan ja lapsi soittaa, äiti itkee liikutuksesta ja kiittelee vuolaasti)
Jne jne.

Tosi raskasta koettaa ehdottaa ja järjestää mitään kivaa, kun aina tulee se ”ei”. Mikä tuossa käyttäytymistavassa voisi olla taustalla?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus ja negatiivinen perusluonne.

Vierailija
2/4 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuollainen! En ihan noin paha, mutta äidiltäni se tapa on periytynyt. Se on juurikin kuten äitisi, myös pikkasen päälle kuusikymmentä.

Miehen kanssa asiasta väännetty monia vuosia. Voisitko joskus edes miettiä asiaa ensin, ennen kuin torpedoit kaiken. < ihan on pätevä vaatimus. Jotenkin perustelin, että se on parempi kieltää ensin, ettei tule luvattua turhia. ;)

Olen kyllä perusnegatiivinen luonteeltanikin, mutta tuosta noin negatiivisesta suhtautumisesta olen opettelemassa itseäni pois. Tässä nyt parikytä vuotta matkaa tehty, paremmalla tolalla kyllä, mutta on vaikeeta on. Sitten vielä kun olen spontaani höpöttäjä, niin on vaikea ajatella asiota puhumatta mitään. Sitäkin tapaa on pitänyt opetella hillitsemään.

Korona-aika on ollut mulle varsinaista lepoa, kun mitään ei voi tehdä, eikä mihinkään voi mennä... (on tullut kiellettyä kymmenet ulkomaan matkat). Mies on kyllä tyytyväisempi ollut, etten ole enää niin jumalattoman jyrkkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi taitaa olla sukua vaimolleni.

Vierailija
4/4 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursailukulttuurin tuote.