Voiko liian tiukka kasvatus olla perusta huostaanotolle?
Vai onko se aina nuoren hyviinvointia lisäävä asia?
Kommentit (8)
Liian tiukka kasvatus sisältää noissa sanoissa jo sen informaation, että tiukkuutta on liikaa. Ja liika tarkoittaa, ettei se enää ole ok. Eli voi olla huostaanottoperuste.
Mitä se tarkoittaa? Onko se tiukkuus lyömähommia tai lapsen nöyryyttämistä?
Miksi ei? Sillähän tavalla niitä "kiltti miehiä" syntyy. Lapsen pitää huoleltia vanhempiensa tunteista, jolloin siitä tulee vain koulukiusattu people pleaser, joka päätyy syyttämään kaikesta feminististä salaliittoa.
Mä näen liiallisen tiukkuuden sellaisena, ettei lapsi saa tehdä mitään lapselle ominaisia juttuja.
Vapaa-aikaa rajoitetaan tarpeettomasti, kaverit valitaan vanhempien puolesta, jos niitä edes on.
Kotona sitten on tarpeettoman paljon kotitöitä. esim teini joutuu valmistamaan päivällisen joka päivä kello 17.00 mennessä.
Tai esim on liian tiukka eli armeija meininki. Lähinnä vaan huudetaan käskyjä ja vaaditaan. Simputetaan, räjäytetään jo täydellisesti pedattu peti, että saa pedeta uusiksi.
Noita näki omassa lapsuudessa kasarilla ja mä koin ihan hullun hommaksi, vaikka meilläkin oli suht tiukka kotikuri.
Onneksi nykyään tuollainen on lastensuojelun paikka. Lapsen pitää saada olla lapsi.
Riippuu mitä sillä haet. Fyysinen väkivalta ei ole suotavaa.
Kyllä lapselle pitää antaa tilaa olla ja ajatella itse ikä huomioiden.