Jssap vai jää ja tue?
Lyhyesti: olemme olleet pitkään yhdessä miehen kanssa, yli 15 vuotta. Mies on aina ollut voimakas temperamentiltaan, myös vähän ailahteleva ja masennukseen taipuvainen. Toisinaan on ollu huonoja jaksoja, pitkään kuitenkin meni tosi hyvin.
Rakastan miestäni ja haluaisin yhteisen elämän jatkuvan. Viimeiset 3 vuotta ovat vaan olleet todella rankkoja.
Mies on ollut jatkuvasti ja aika vakavasti masentunut, käy kuitenkin töissä. Näiden kolmen vuoden aikana alkoholin käyttö on lisääntynyt hurjasti, nyt se on viikottaista, välillä myös viikolla. Juomisen ohessa on alkanut ilmetä myös pientä fyysistä väkivaltaa, haukkumista ja eristämistä esim. ystävistäni. Viimeisen puoli vuotta olen eristänyt itseni miehestä tämän juodessa (lähden mökille, en vastaa puhelimeen). Miehen mielestä tämä on henkistä väkivaltaa. Minulle itselleni se on suojautumista.
Mies on sairas, tiedän. Mutta miten paljon sairaan puolison käytöstä pitää hyväksyä?
Kommentit (2)
On hakenut apua, käy terapiassa ja välillä kävi myös aa:ssa. Juomista välillä onnistuu vähentämään, mutta ehkä kuukaudeksi. Sitten tulee taas joku syy ryypätä kunnolla. Yrittää kuitenkin...
Ap
Ei pidä hyväksyä yhtään, sairaus ei ole mikään syy kohdella kumppania huonosti. Jos hän on sairas, hän hankkii sitten apua itselleen.
Mä ainakin antaisin tuossa vaiheessa kaksi vaihtoehtoa; hankkii sitä apua vai pakkaa kamansa.