Lastensuojeluilmoitus liian pienestä asunnosta?
Tekisitkö lasun perheestä, joka asuu kolmiossa? Lapsia on kolme, ja aikuiset nukkuu olohuoneessa. Kellään lapsella ei ole omaa huonetta.
Kommentit (42)
Enemmän olen huolissani niistä perheistä joissa eletään yli varojen ja talo pitää olla viimeisen päälle iso ja hulppea vaikka laskut maksamatta.
Miten kellään lapsella ei ole omaa huonetta, jos aikuiset nukkuu oh:ssa, lapsia 3 ja makuuhuoneita 2?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne sillä toisella makuuhuoneella tekee jos kaikki lapset on samassa huoneessa ja vanhemmat olkkarissa? Mutta lasten iästä riippuen ei kuulosta välttämättä liian pieneltä eikä ole ainakaan lasuasia.
Lapset nukkuu toisessa huoneessa, ja leikkii/tekee läksyt toisessa.
Toihan on ihan hyvä järjestely, jos lapset ovat suunnilleen saman ikäisiä ja huoneiden käyttötarkoitukset menevät yksiin. Ei tarvitse miettiä sitä, kuka lapsista on oikeutettu omaan huoneeseen ja ketkä joutuvat sen jakamaan. Ja on sitten tilaa myös leikille, kun toinen huone on täynnä sänkyjä.
Ei ole yhtään lastensuojeluilmoituksen paikka tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ootko tietoinen, että esim kela voi pakottaa muuttamaan halvempaan ja pienempään asuntoon? Sossu tekee samaa. Ei siinä mitään, lastensuojelu voi taas vaatia muuttamaan suurempaan. Näitä on nähty.
Mutta mitä kun et saa pienempää ja halvempaa asuntoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten tämä olisi lastensuojeluasia? Eiköhän niillä jokaisella sänky ole.
Patja lattialla olisi jo ihan virallinen huolenaihe, samoin kuin riippumatot ja vastaavat järjestelyt.
Miksi se että siinä patjassa on jalat tai muu runko tekee siitä patjasta paremman kuin pelkkä patja lattialla, etenkin jos lattiatasolla ei vedä tai ole törkeän kylmä? Telttapatjat ovat asia erikseen.
Lastensuojeluilmoitus tehdään, jos on aihetta epäillä, että lapsen kasvu ja kehitys on vaarassa. Pieni asunto ei sitä automaattisesti aiheuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patja lattialla olisi jo ihan virallinen huolenaihe, samoin kuin riippumatot ja vastaavat järjestelyt.
Miksi se että siinä patjassa on jalat tai muu runko tekee siitä patjasta paremman kuin pelkkä patja lattialla, etenkin jos lattiatasolla ei vedä tai ole törkeän kylmä? Telttapatjat ovat asia erikseen.
Tuulettuu alta niin ettei kosteus tiivisty ja patja homehdu. Ja ei näytä niin koiralta.
Ei ole yksistään lasun aihe. Itsekin olen kauhistellut kun sain tietää nelihenkisen perheen + koiran asuvan noin 40 neliön kaksiossa, mutta ei niillä vaikuta olevan muita ongelmia. Tosin eivät ole antaneet laittaa nimeään oveen tai nimitauluun, mutta kenties se on väliaikaisen asumisen merkki. Jota on tosin jatkunut varmaan kaksi vuotta.
Pelkkä ahtaasti asuminen ei vielä ole riittävä ongelma lasuun. Eri asia jos kuuluu yhtään mitään pitkäkestoista riitelyä, lasten parkua tms. poikkeuksellista jatkuvasti. Tietysti kun miettii Vilja Eerikan tapausta lapsi joutui asumaan 30 neliön yksiössä isän ja äitipuolen kanssa. Se on jo hyvin, jos lapset saavat nukkua eri huoneessa kuin vanhemmat.
No en tekisi. Asun puolison ja kahden päiväkoti-ikäisen kanssa kolmiossa ja hyvin menee, olen myös lastensuojelun sos.tt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yksistään lasun aihe. Itsekin olen kauhistellut kun sain tietää nelihenkisen perheen + koiran asuvan noin 40 neliön kaksiossa, mutta ei niillä vaikuta olevan muita ongelmia. Tosin eivät ole antaneet laittaa nimeään oveen tai nimitauluun, mutta kenties se on väliaikaisen asumisen merkki. Jota on tosin jatkunut varmaan kaksi vuotta.
Pelkkä ahtaasti asuminen ei vielä ole riittävä ongelma lasuun. Eri asia jos kuuluu yhtään mitään pitkäkestoista riitelyä, lasten parkua tms. poikkeuksellista jatkuvasti. Tietysti kun miettii Vilja Eerikan tapausta lapsi joutui asumaan 30 neliön yksiössä isän ja äitipuolen kanssa. Se on jo hyvin, jos lapset saavat nukkua eri huoneessa kuin vanhemmat.
Mulla ei ole nimeä postilaatikossa työni takia. Olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä enkä halua, että asiakkaat tietävät, missä asun. Kyse ei ole mistään väliaikaisesta asumisesta todellakaan. Joillakuilla on ihan oikea syy salata tietonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuulettuu alta niin ettei kosteus tiivisty ja patja homehdu. Ja ei näytä niin koiralta.
Mä olen sitten varmaan koira kun olen nukkunut viimeiset 10 vuotta 8cm "paksulla" halpispatjoilla lattialla. Uuden ostan parin vuoden välein. Nostan sen päivän ajaksi seinää vasten pystyyn että tuulettuu. Lapsena pakotettiin nukkumaan sängyssä vaikka jo silloin olisin halunnut nukkua lattialla patjalla. Monella aikuisella loppuis selkä säryt jos heivaisivat ne tupla-tripla patjalliset sängyt hiiteen ja nukkuisivat patjalla lattialla.
No voi hyvänen aika. Ei tarvitse mennä kuin pari sukupolvea taaksepäin kun kenelläkään silloisten suurperheiden lapsista ei ollut omaa huonetta. Siivosti ja hyvin voi elää pienessäkin kodissa.
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika. Ei tarvitse mennä kuin pari sukupolvea taaksepäin kun kenelläkään silloisten suurperheiden lapsista ei ollut omaa huonetta. Siivosti ja hyvin voi elää pienessäkin kodissa.
Pari sukupolvea sitten tehtiin myös paljon muuta mikä nykyään johtaa lasuun. Kuten annettiin tukkapöllyä.
Voiko ap:sta tehdä jokin kukkahattutäti ilmiannon?
Ennen ja vielä nykyäänkin viisi henkinen perhe voi asua yksiössäkin. Kun hyvin voidaan ei neliöt merkkaa elämänlaadussa mittään.
Vierailija kirjoitti:
Ootko tietoinen, että esim kela voi pakottaa muuttamaan halvempaan ja pienempään asuntoon? Sossu tekee samaa. Ei siinä mitään, lastensuojelu voi taas vaatia muuttamaan suurempaan. Näitä on nähty.
Trendinä on muuttaa pieniin asuntoihin kaupunkien keskustoihin ja uusia minikoteja rakennetaan perheasunnoiksi koska ekologisuus.
Ja sitten on sossu.
Tiedän perheen, jossa on 6 lasta ja asuivat asunnossa, jossa oli 2 makuuhuonetta. Keittiö sen kokoinen, ettei koko perhe mahtunut kerralla syömään (ainakaan pöydän ääreen, isompaa pöytää ei olisi mahtunut). Perheen vanhemmat asuvat asunnossa edelleen, eli kaikki lapset asuivat myös teineinä kyseisessä asunnossa. Parhaimmillaan toisessa makuuhuoneessa oli 4 teini-ikäistä tyttö. Huone oli sen kokoinen, että sinne mahtui kaksi kerrossänkyä, jotain kaappeja ja yksi pieni pöytä. Tytöt olivat kuitenkin itse sitä mieltä, että ei heidän asumisessaan mitään vikaa ole ja mielummin näin kuin isompi asunto jossain syrjemmässä.
Mekin asuttiin kolmiossa siihen asti kunnes täytin 7v, isompi sisarukseni oli 9v ja pienempi 5v. Vanhemmat ei nukkuneet olohuoneessa, vaan toisessa makuuhuoneessa ja me kaikki kolme toisessa. Hyvin mahduttiin, joskin vanhin sisarus alkoi pikkuhiljaa kaipaamaan omaa tilaa enemmän.
Oma LV kokemus oli se että minulla pitäisi olla yksiö kaksion sijaan (äidillä 5h piha). Lapset ovat kuitenkin minulla olleet viimeiset 6v lähes kaikki viikonloput (pe16-su18) + lomani. Mikäli lasten koulu/eskari ja nukkumiset otetaan pois laskuista niin se tekee lähille 32h ja etälle 30h. LV sanoi että mikäli lähi vanhemmalla saa olla auto niin kaksio voidaan sillä kompensoida.
Suomessa isät ovat samassa asemassa kuin värilliset olivat ennen ja osittain edelleen.
Lasun ja sossun toiminta on rikki. Fenismi jyllää. Jopa oikeusasteissa vinouma on naisten puolella.
Huostaanotoissa liikkuu suuri bisnes takana
STM:n tasa-arvoyksikkössä. 18 jäsentä joista yksi on vain mies.
Suomi on kaukana tasa-arvosta 😕
Apua, mekin asutaan kolmiossa lasten kanssa, kamalaa! Lapsia on kyllä vain kaksi ja lisäksi koira, mutta en edes ajatellut että olisi erityisen ahdasta, aika normaalia asua kolmiossa kun lapset on pieniä? Jos on tosi pieni kolmio ja kaikki lapset teinejä niin sitten voi kyllä olla jo aika ahdasta.