Suomalaiset asiantuntijat haluaisivat FFP2-maskit pakollisiksi juniin, busseihin, kauppaan, ravintoloihin ja työpaikalle
Kertakäyttöinen venttiilitön standardisoitu FFP2-maski suodattaa airodoleja jopa kaksi kertaa tehokkaammin kangadmaskeihin verrattuna. FFP2-maskit teho perustuu siihen että se on kuin kuonokoppa jolloin pisarat eivät pääse lentämään ulos maskin avoimilta sivuilta kuten lappumallisissa maskeissa.
Kommentit (57)
Miten ne toimivat joilla on hengitysvaikeuksia tai keuhkoputkiongelmia, silloin tukahduttava maski ei ole realistinen, kirurgimaski juuri ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne toimivat joilla on hengitysvaikeuksia tai keuhkoputkiongelmia, silloin tukahduttava maski ei ole realistinen, kirurgimaski juuri ja juuri.
Mä olen hankkinut äidilleni (94 v) ulosvirtausventtiilillä varustettuja ffp3-hengityssuojaimia. Pystyy käyttämään sellaista, mutta ei venttiilitöntä.
Ihan sama, en rättiä naamalleni pistä. Niistä ei ole niin suurta hyötyä (aika olematon viruksia vastaan) että laittaisin niihin penniäkään rahaa jota ei ole muutenkaan yhtään ylimääräistä. Osaan kyllä pitää väliä muihin niin kuin tähänkin asti, se on ihan muista kiinni tunkevatko väkisin iholle vai osaavatko pysyä kaukana. Olen niin lopen kyllästynyt tähän koko p...ajan. Suurimmat rajoitus, lockdown jne. vaatijat taitavat olla kotiäitejä, jo ennestään työttömiä/eläkeläisiä tai niitä joiden toimeentuloon tällä koko farssilla ei ole ollut mitään vaikutusta. Yksin asuvana on ihan h..etin hienoa yrittää jostain repiä rahaa mm. asuntolaina lyhennyksen, yhtiövastikkeeseen, taloyhtiölainan lyhennyksen jne. Rajoitusten takia ollut lomautettuna kohta vuoden. Onko muka oikeasti tärkeämpää suojata niitä muutamaa marginaaliryhmää, joille korona saattaa olla vaarallinen, kuin huolehtia siitä että meillä on myös jatkossa hyvinvointiyhteiskunta?? En varmastikaan ole ainoa joka ei näitä rajoituksia/työttömyyttä (ja sen myötä kohta ulosotossa), ei enää kauaa jaksa ilman että tulee mieleen jotain peruuttamatonta...
Miksi ihmiset käyttää niitä lappuja naamalla ja valittaa kun muilla ei ole maskia. Käyttäisivät sellaista suojaa, josta on itselle hyötyä. Mä en ainakaan laittaisi penniäkään rahaa kiinni lärpäkkeisiin muita suojellakseni jos voisin laittaa hieman enemmän rahaa itseni suojaamiseen. Hulluja ovat.
Meidän kylillä kaikki tummemman ihon värin henkilöt käyttävät maskia. Heitä myöskin näkee kaupassa nykyään harvemmin kuin ennen. Lisäksi 97% lähikaupan asiakkaista on kaupassa maski päässä. Suurimmalla osalla tosin hyödytön lärpäke väärin puettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisi edes kauppaan tai bussiin kirurgimaskin useammalle, olisi realistinen tavoite.
Just meinasin tulla kirjoittamaan, että kunpa kaikki käyttäisivät edes noita kevyempiä maskeja. Useimmiten se näyttää puuttuvan tummemman ihonsävyn omaavilta, jotka liikkuvat kaupoissa 2-4 henkilön kokoonpanolla ja suut käyvät koko ajan.
Täällä päin kuvauksesi pätee turisteihin, ovat kyllä ihan yhtä vaaleansävyisiä kuin paikallisetkin. Ilmeisesti etelänveteliä kismittää kotipaikkakuntiensa maskipainotus. Näyttävät kuvittelevan, että koska tartuntatautitilanne on täällä hyvä, he voivat maskitta sulloutua koko konkkaronkka lähikauppaan paikallisten joukkoon hölöttämään. Näin sitä tautia levitetään.
Ihan yhtä piittaamatonta käytöstä tuokin. Ajattelu on ilmeisesti, että sama se vaikka olis korona, eihän se itselläkään ole (pahoja) oireita aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset käyttää niitä lappuja naamalla ja valittaa kun muilla ei ole maskia. Käyttäisivät sellaista suojaa, josta on itselle hyötyä. Mä en ainakaan laittaisi penniäkään rahaa kiinni lärpäkkeisiin muita suojellakseni jos voisin laittaa hieman enemmän rahaa itseni suojaamiseen. Hulluja ovat.
Meidän kylillä kaikki tummemman ihon värin henkilöt käyttävät maskia. Heitä myöskin näkee kaupassa nykyään harvemmin kuin ennen. Lisäksi 97% lähikaupan asiakkaista on kaupassa maski päässä. Suurimmalla osalla tosin hyödytön lärpäke väärin puettuna.
Mä olen ihmetellyt tätä siitä lähtien, kun tuli maskisuositus.
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa Euroopan maissa nuo kangasmaskit ovat lisäksi kielletty koska eivät suojaa eivätkä suodata. Esim Saksassa ja Alankomaissa.
No eihän ole. Älä levitä valheita. Kangasmaskit ovat ihan yhtä suositeltuja kuin kirurgiset. Kunhan on maski.
T. Alankomaissa asuva ja paikallista mediaa seuraavaa ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hankkinut äidilleni (94 v) ulosvirtausventtiilillä varustettuja ffp3-hengityssuojaimia. Pystyy käyttämään sellaista, mutta ei venttiilitöntä.
Eikö sen ikäinen voisi käyttää kevyempää maskia ja sitäkin vain vähän aikaa, ellei ole todella paikassa jossa voi olla suurempi altistus. Venttiilimaskit ovat kertakäyttöisiä, liian paksu hiostava materiaali ja kalliita, miten tämän ongelman voi ratkaista.
Miksi paksummat maskit ovat kuumentavia ja muistuttavat monikerroksista kahvisuodatinpussia, onko niissä yhtä hyvää muotoilua kasvoille kuin (joissakin parempilaatuisissa) kirurgimaskeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen ikäinen voisi käyttää kevyempää maskia ja sitäkin vain vähän aikaa, ellei ole todella paikassa jossa voi olla suurempi altistus. Venttiilimaskit ovat kertakäyttöisiä, liian paksu hiostava materiaali ja kalliita, miten tämän ongelman voi ratkaista.
Ei mun äitini käy missään muualla kuin tarvittaessa lääkärissä. Seuraavan kerran on menossa hakemaan koronarokotuksen ja sielläkin käyttää hengityssuojainta. Ei ne kevyemmät maskit suojaisi äitiäni, joten ihan sama olisi sitten olla kokonaan ilman. Ei hinnalla ole mitään väliä, kun tarve on niin harvoin (viime vuonna tarvitsi 2 kertaa). Vaikka maksaisi 100 €/kpl, hankkisin hänelle silti sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne maksavat paljon. Niitä pitäisi siis jakaa ihmisille ilmaiseksi. Halvempia vielä ostaa, näitä ei.
Eivät maksa. Olen elänyt jossain vaiheessa elämää toimeentulotuella, opintotuella, minimisairaspäivärahalla, leikatulla peruspäivärahalla, pienellä palkalla ja ulosoton jälkeen palkasta käteenjäävällä suojaosuudella. Joka tilanteessa olisi ollut mahdollista käyttää 20 euroa maskeihin.
Kuukaudessa 20€ ei riitä alkuukaan paitsi jos makaa siellä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, en rättiä naamalleni pistä. Niistä ei ole niin suurta hyötyä (aika olematon viruksia vastaan) että laittaisin niihin penniäkään rahaa jota ei ole muutenkaan yhtään ylimääräistä. Osaan kyllä pitää väliä muihin niin kuin tähänkin asti, se on ihan muista kiinni tunkevatko väkisin iholle vai osaavatko pysyä kaukana. Olen niin lopen kyllästynyt tähän koko p...ajan. Suurimmat rajoitus, lockdown jne. vaatijat taitavat olla kotiäitejä, jo ennestään työttömiä/eläkeläisiä tai niitä joiden toimeentuloon tällä koko farssilla ei ole ollut mitään vaikutusta. Yksin asuvana on ihan h..etin hienoa yrittää jostain repiä rahaa mm. asuntolaina lyhennyksen, yhtiövastikkeeseen, taloyhtiölainan lyhennyksen jne. Rajoitusten takia ollut lomautettuna kohta vuoden. Onko muka oikeasti tärkeämpää suojata niitä muutamaa marginaaliryhmää, joille korona saattaa olla vaarallinen, kuin huolehtia siitä että meillä on myös jatkossa hyvinvointiyhteiskunta?? En varmastikaan ole ainoa joka ei näitä rajoituksia/työttömyyttä (ja sen myötä kohta ulosotossa), ei enää kauaa jaksa ilman että tulee mieleen jotain peruuttamatonta...
Korona voi olla vaarallinen kenelle tahansa eikä pelkästään "marginaaliryhmälle". Mutta senhän toki tajuaa vasta sillä hetkellä kun se arpaonni sattuu omalle kohdalle.
Hyvinvointiyhteiskunnan hyvinvointi riippuu myös pitkälti siitä miten muulla maailmalla menee ja tällä hetkellä kenelläkään ei mene hyvin joten hyvinvointiyhteiskunta tällaisenaan on joka tapauksessa uhattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa porukasta ei käytä maskia ollenkaan. Eikö tosiaan pitäisi ensin saada kaikki käyttämään edes jonkinlaista maskia?
Ei. Hengityssuojaimen idea nimenomaan on suojata itsensä. Silloin on aivan sama, onko jollain toisella naama paljaana vai ei. Jos et halua saada koronavirusta, käytä hengityssuojainta sen sijaan, että käyttäisit aikaasi ja energiaasi sen harmittelemiseen, että joku toinen ei käytä mitään maskia.
Täh? Juurihan oli lehdissä että maskit ynnä muut suojaavat muita, ei käyttäjää?
Olisi ihan hyvä mutta ainakin henkilökohtaisesti ei olisi siihen varaa. Nyt menee jo tarpeeksi rahaa näihin kirurgin maskeihin.
Hallitus voisi lähettää kansalaisille vähän koronarahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa porukasta ei käytä maskia ollenkaan. Eikö tosiaan pitäisi ensin saada kaikki käyttämään edes jonkinlaista maskia?
Ei. Hengityssuojaimen idea nimenomaan on suojata itsensä. Silloin on aivan sama, onko jollain toisella naama paljaana vai ei. Jos et halua saada koronavirusta, käytä hengityssuojainta sen sijaan, että käyttäisit aikaasi ja energiaasi sen harmittelemiseen, että joku toinen ei käytä mitään maskia.
Täh? Juurihan oli lehdissä että maskit ynnä muut suojaavat muita, ei käyttäjää?
Maski on eri asia kuin hengityssuojain, monet vaan tuntuvat sekoittavan nämä asiat keskenään. Hengityssuojain suojaa nimenomaan käyttäjäänsä ja maskit eli ne muut kuin hengityssuojaimet taas muita. Olikohan Kärkkäinen vai mikä, joka oli joutunut vetämään pois myynnistä maskeja, joissa oli virheellisesti paketin päällä lukenut, että ne olisivat hengityssuojaimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne maksavat paljon. Niitä pitäisi siis jakaa ihmisille ilmaiseksi. Halvempia vielä ostaa, näitä ei.
Eivät maksa. Olen elänyt jossain vaiheessa elämää toimeentulotuella, opintotuella, minimisairaspäivärahalla, leikatulla peruspäivärahalla, pienellä palkalla ja ulosoton jälkeen palkasta käteenjäävällä suojaosuudella. Joka tilanteessa olisi ollut mahdollista käyttää 20 euroa maskeihin.
Kuukaudessa 20€ ei riitä alkuukaan paitsi jos makaa siellä kotona.
Jos olisit keskustelua lukenut, siis tätä johon vastasit, on tullut ilmi että:
- 20 eurolla saa apteekista 5kpl pakkauksen
- myös kertakäyttöisiksi merkityt maskit voi huoletta uudelleenkäyttää, kunhan ne desinfioi tai antaa muuten pöpöjen kuolla pitämällä taukoa yksittäisen kappaleen käytöstä
- 5 maskia riittää täten yhdelle henkilölle loistavasti
Juuri näin. Todella ihme, ettei ole suositeltu tai kielletty jopa kangasmaskit ennen. Tehty selväksi että ovat paljon parempia.
Miksi tarkoituksella käyttää huonoa maska kun se on sama vaiva kuin huonommankin kanssa?