Millainen edullinen induktioliesi kannattaisi hankkia?
Hintaa n. 500 euroa ja 50 cm leveä. Itselleni tärkeitä ominaisuuksia ovat tehokas induktiotaso ja laitteen kestävyys. Uuni saa olla suht perustasoinen.
Kommentit (43)
Kuka hankkii enää liesiä??? Karseita .
Vierailija kirjoitti:
3 jatkaa
Meidän liesi näkyy olevan rosenlew merkkinen. Ja tosiaan korjattiin ensimmäisen kerran jo takuuaikana.
Meillä ratkaisi hellan valinnassa paljon kuinka paljon uuni lämmittää hellan ulkopintoja. Osa malleista tippui tuolla perusteella pois kun luin että pahimmillaan uunia käytettäessä hellan napit niin kuumia ettei voi säätää ilman patakintaita. Itseäni epäilytti kuinka pahasti tuollainen kuumuus vahingoittaa vieressä olevia keittiön kaappeja. Meillä kun leivotaan leipää uunissa 225 asteessa joka viikko useita kertoja.
Kuulostaa aika erikoiselta.
Tuntuu, että kaikkia merkkejä vain haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hankkii enää liesiä??? Karseita .
Kiva, että viitsit tulla ilmoittamaan tämän mielipiteesi tänne. Siitä oli paljon hyötyä ongelman ratkaisemisessa.
Miettisin pikemminkin hinta-laatusuhdetta kuin edullisuutta. Joku Zanussi on varmaan aluksi ihan ok ja halpa, mutta ei tule tod.näk kestämään. Osta Bosch tai Siemens jossa lukee made in Germany. Pidemmän päälle säästät sekä kukkaroa että hermoja. Mielet hyviä, mutta silloin edullisuuden voi unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Obduktioliedellä ei voi keittää/paistaa tavallisilla astioilla. Pitää hankkia liedelle sopivat astiat.
Minulla on yli kymmenen vuotta vanha Hackmanin kattila. Induktioon siirryin vasta pari vuotta sitten ja yllätys, se toimi siinä ilman ongelmia. Eli jos on hankkinut kunnon kattilat aikoinaan, ne todennäköisesti toimivat myös induktioliedellä. Eri asia sitten jos jollain ikean kattiloilla keittelee.
Jos magneetti tarttuu kattilan pohjaan niin se toimii induktioliedellä.
Meillä on ollut rosenlew jotain 6 vuotta. Maksoi 800. Ei mitään moitittavaa.
Siboituskämppään laitoin halvan 2-alueisen tason... Sirisee ja sörisee ja on hidas...Osta laatua, älä halpaa, älä edes edullista.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin pikemminkin hinta-laatusuhdetta kuin edullisuutta. Joku Zanussi on varmaan aluksi ihan ok ja halpa, mutta ei tule tod.näk kestämään. Osta Bosch tai Siemens jossa lukee made in Germany. Pidemmän päälle säästät sekä kukkaroa että hermoja. Mielet hyviä, mutta silloin edullisuuden voi unohtaa.
En ole ostamassa tonnin liettä. Liesi ei tule minulla mihinkään lestaperheen heavy duty -käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ostamassa tonnin liettä. Liesi ei tule minulla mihinkään lestaperheen heavy duty -käyttöön.
En niin väittänytkään. Luitko edes mitä kirjoitin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En niin väittänytkään. Luitko edes mitä kirjoitin?
Esim. mainitsemasi Siemensit ovat juuri niitä tonnin liesiä.
Ja Boschilla ei näköjään edes ole 50 senttiä leveitä induktioliesiä mallistossa.
Eikä ole näköjään Siemensilläkään mallistossa enää 50 senttiä leveitä.
Ja Mielellä ei ole näköjään kuin erillislaitteita, liesiä ei enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut seuraavia liesiä sillä silmällä:
- Upo LI51MF6V (500 euroa)
- Upo LIT53MF6V (500 euroa)
- Electrolux EKI50551OW (600 euroa)
- Rosenlew RMI510 (500 euroa)
Ongelma on se, ettei noistakaan löydy mistään kunnollisia arvosteluja. Eikä teknisissä tiedoissa puhuta mitään lämmityselementtien määristä. Laitoin Verkkokauppa.comin aspaan kysymyksen asiasta. Saa nähdä vastaavatko.
Meillä Elektrolux ja liesi hyvä, kiertoilmauunin kanssa en ole ihan sinut, kun ei ole höyrypoistoa. Kannattaa tuohon uunin kokoon myös panostaa, jotta sinne mahtuu tarvittaessa myös isommat vuoat tai vaikka kinkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, ettei noistakaan löydy mistään kunnollisia arvosteluja. Eikä teknisissä tiedoissa puhuta mitään lämmityselementtien määristä. Laitoin Verkkokauppa.comin aspaan kysymyksen asiasta. Saa nähdä vastaavatko.
Meillä Elektrolux ja liesi hyvä, kiertoilmauunin kanssa en ole ihan sinut, kun ei ole höyrypoistoa. Kannattaa tuohon uunin kokoon myös panostaa, jotta sinne mahtuu tarvittaessa myös isommat vuoat tai vaikka kinkku.
Mihin se höyrypoisto poistaa höyryn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Obduktioliedellä ei voi keittää/paistaa tavallisilla astioilla. Pitää hankkia liedelle sopivat astiat.
Minulla on yli kymmenen vuotta vanha Hackmanin kattila. Induktioon siirryin vasta pari vuotta sitten ja yllätys, se toimi siinä ilman ongelmia. Eli jos on hankkinut kunnon kattilat aikoinaan, ne todennäköisesti toimivat myös induktioliedellä. Eri asia sitten jos jollain ikean kattiloilla keittelee.
No ei mulla vanha Hackmann eikä Tefal käynyt induktioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulos uunista, kaikissa vanhoissa helliissa oli höyrynpoistoaukko. Ilmeisesti kiertoilma ei tarvii höyrynpoistoa, mutta esim. ranskalaiset pitää tehdä ilman kiertoilmaa, eikä niistä tule rapeita, kun höyry jää uunin sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulos uunista, kaikissa vanhoissa helliissa oli höyrynpoistoaukko. Ilmeisesti kiertoilma ei tarvii höyrynpoistoa, mutta esim. ranskalaiset pitää tehdä ilman kiertoilmaa, eikä niistä tule rapeita, kun höyry jää uunin sisään.
Tuossa googlailin ja ymmärsin, että höyrynpoisto on kaikissa uuneissa nykyöään ja jos se ei toimi, niin laite on rikki.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa ainakin kysyä montako lämmityselementtiä siinä liedessä on.
Kuulin just miten yksi tuttu olis ostanut edullisen induktiolieden G...sta. Oliko kestänyt viikkoa kun oli mennyt rikki. Otti yhteyttä myyjään joka ilmoitti että he eivät huolehdi takuukorjauksista vaan ottaa suoraan yhteyttä johonkin ulkomaalaiseen tahoon. Ulkomailta oli vastattu että he korjaavat mutta jos vika asiakkaan aiheuttama niin maksaa jotain 300€ asiakkaalle. No pyysivät korjaamaan. Useamman viestin jälkeen korjattiin kahden viikon kuluttua (sen 2 viikoa perhe eli uuni ja mikroruuilla). Korjauksen jälkeen toimi taas pari päivää kunnes uudelleen rikki. Myyjä oli sanonut kun asiakas otti yhteyttä että ei heidän asia ja yksi lämmityselementti ei tahdo kestää jos yhtäaikaa käyttää montaa levyä... eli toimisi jos käyttäisi vain yhtä levyä neljästä kerrallaan... jotenkin ostaja sai myyjän ilmeisesti ottamaan hellan takas ja osti kalliimman tilalle.
Kysyin asiasta ja sain myyjältä vastauksen:
"Kaikissa ”normi” 4 alueisissa induktiokeittotasoissa on 1 elementti / alue. (Keraamitasoissa tuo 2 elemettiä / alue on yleinen juttu, että saadaan muutettua alueen kokoa.)
Sitten on olemassa noita sillattavia, yhdistettäviä, laajennettavia taikka ”flexi” alueita, joiden tason alapuolinen osuus vaihtelee valmistajista ja kyseisen ominaisuuden speksauksesta. Näiden alueiden alta voipi löytyä siitä ¼-alueen alta useampi elementti, MUTTA se ei ole siellä siksi, että taso olisi kestävämpi, taikka pidempi ikäisempi, vaan puhtaasti monipuolisempien / parempien ominaisuuksien takia. Pointti siinä on se, että pystyttäisiin käyttämään ½ alueella useita keittoastioita, taikka esimerkiksi parilaa tms muuta isoa pannua.
Nyt, kun tätä oikein mietin ja muistelin, niin joskus induktiotasojen alkuaikoina ehkä oli joku tuplaelementtiratkaisu, mutta sekin oli tehojen takia… Nythän se kaivattu lisäteho on toteutettu boosterilla ja huomattavasti kehittyneemmällä tekniikalla.
Itse induktiotasossa ja induktiotekniikassa ei ole ns mitään käytössä kuluvaa"
Mitä mieltä olet?
Mun mielestä myyjä tuntuu tietävän mistä puhuu ja puhuu ihan järkeen käyviä asioita. Voisin itse ostaa kyseiseltä kauppiaalta.