Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko korona vaikuttanut työpaikkasuunnitelmiisi?

Vierailija
28.01.2021 |

Olen toimihenkilö, joka on mielestään palkkakuopassa. Ennen koronaa hain aktiivisesti uutta työtä, mutta en vaihtanut työtä. Kynnys vaihtaa on toki jonkinasteinen, sillä joutuisi uudelleen koeajalle ja palkan olisi siis syytä nousta tarpeeksi jotta tämä riski kannattaa.

Kun korona ryöpsähti viime maaliskuussa, päätin että riskit ovat liian suuret vaihtaa. Vakituinen työ ja säännölliset ansiot, joten nyt en ole sen koommin edes katsellut juuri muualle. Jatkoin ja jatkan työssä, jossa en mielestäni saa työpanostani ja vastuitani vastaavaa korvausta.

Mietin, onko pelkoni turhaa. Työpaikkoja on auki runsaastikin ja äkkivilkaisulla nytkin olisi useita, jotka kiinnostaisivat. Kuitenkin taustalla jarruttaa epävarmuus, uutena työntekijänä olisit ensimmäisiä lähtijöitä jos korona räjähtää ja todelliset ongelmat yrityksessä alkavat.

Muutaman satasen korkeampi palkka toisessa yrityksessä ei olisi tämän riskin arvoinen.

Onko muita?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan hommat loppu, eikä uusia tule.

Vierailija
2/11 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Olen työtön akateeminen. Olen hakenut kaikkea mahdollista, myös ns. paskaduuneja. Viimeksi mainittujen hakemisen olen lopettanut koska a) hakijoita on viisinkertainen määrä eli vieläkin huonommat mahikset ja b) arvostan terveyttäni, en halua koronaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että korona vaikuttaa taloustilanteeseen siten, että työllistyminen alalleni on entistä vaikeampaa. Aiemmin suunnittelin täydennyskouluttautumista, nyt olen kallistunut siihen että teen totaalialanvaihdon työvoimapula-alalle. Tietty ensin pitää saada opiskelupaikka.

Vierailija
4/11 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon saanut vuoden sisään kaksi työpaikkaa.

Asiantuntijatyömarkkinat voivat hyvin, jos vaan itsellä on osaamista

Vierailija
5/11 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, liiton päiviä tuli lisää ja työkkäri ei korona-aikana ole ahdistellut.

Vierailija
6/11 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Olen työtön akateeminen. Olen hakenut kaikkea mahdollista, myös ns. paskaduuneja. Viimeksi mainittujen hakemisen olen lopettanut koska a) hakijoita on viisinkertainen määrä eli vieläkin huonommat mahikset ja b) arvostan terveyttäni, en halua koronaa.

Niinpä, pelkään että pahimmassa tapauksessa olisin kohta itsekin akateeminen työtön. Se olisi tietenkin katastrofi nykyiseen tilanteeseen verrattuna. Tämän vuoksi olenkin ns hyväksynyt työurani pysähtymisen, koska ei pitäisi valittaa turhasta.

Toisaalta koen jääneeni pattitilanteeseen: haluaisin voida itse vaikuttaa tilanteeseeni. Jos/kun nykyinen työnantaja ei tunnusta arvoani, niin ehkä joku toinen ansaitsisi työpanokseni enemmän.

Ap

Vierailija
7/11 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän koronan aikana jopa irtisanoutunut tyhjän päälle, kun silloisen työpaikan uudistukset eivät oikein innostaneet. Pidin kuukauden omakustanteista lomaa ja työllistyin ensimmäiseen työpaikkaan, jota hain.

Kiinnostaisi tietää millä alalla aloittaja on, kun jo ennen koronaa pelkäsi koeaikaa. Tai vastaavasti millainen työntekijä hän on, kun sitä pelkää.

Vierailija
8/11 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsiskelin uutta työpaikkaa ja suunnittelin myös kouluttautumista jollekin muulle alalle. Kumpikin suunnitelma jäissä, pysyn kohtalaisen varmassa vakityössä kunnes tilanne tasaantuu.

Vierailija
9/11 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut minulla, mutta aloitinkin viime vuoden alussa uuden työn ja nyt sinnittelen tässä työssä ihan muusta syystä kuin koronan takia.

Mutta jos olisin vaihtoaikeissa, niin hankisin varmasti uusia töitä koronasta huolimatta. Katsoisin varmasti vähän tarkemmin yrityksen taloustilannetta ja miettisin, millaisia riskejä korona voi yritykselle aiheuttaa, eli kuinka todennäköistä olisi, että yt:t tulee. Tietenkään koskaan ei voi olla varma ja voi olla tosi vaikeakin tietää, mihin ja miten se vaikuttaa, mutta kyllähän nyt jo voidaan nähdä, mitkä yritykset ovat selvinneet koronasta paremmin ja mitkä huonommin. Jos pääsisin haastatteluun, kysyisin myös siellä rohkeasti, miten korona on vaikuttanut yritykseen ja millaisena riskinä he koronan kokevat ja kuinka todennäköisenä tai epätodennäköisenä näkevät sen että se voisi tuoda muutoksia työvoiman tarpeeseen.

Vierailija
10/11 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuus on selvinnyt melko hyvin, joten ei paljon.

Vierailija
11/11 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä oli huonosti jo aikaisemmin, koronan takia loppui työt kokonaan. Ennenkään työnhaku ei ole tuottanut tulosta, nyt en enää hae edes töihin. Huvikseni selailen avoimia paikkoja, huomaa miten työpaikat ovat vähentyneet. Ei väliä vaikka opiskelisi, haetko määräaikaista vai vakituista, osa-aikaista vai kokoaikaista, alalta kuin alalta, ei löydy. Paitsi sotella on töitä. Sinne en sovellu, kokeiltu on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä