Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuaako kiusaaja olevansa kiusaaja?

Vierailija
27.01.2021 |

Kävimme joskus yläasteella katsomassa leffan, jossa oli kiusaajat ja kiusatut. En muista mikä leffa oli kyseessä, mutta siinä kiusaaja kuvattiin todella epämiellyttävänä ja todella huonosti samaistuttavana henkilönä, niin että ei jäänyt kellekään epäselväksi kuka on se pahis. Kiusaaja sai lopulta pahan palkkansa, ihan alleviivaamalla että koska oli kiusaaja. Mukana leffaa katsomassa oli pari kiusaajaa, jotka näyttivät katsovan leffan ihan mielenkiinnosta. Kyllä he varmaan tajusivat, että kiusaajat on kuvattu siinä todellisina epätrendikkäinä hylkiöinä. Opettajalle sanoivat, että oli hyvä leffa. Mutta kiusaaminen jatkui kuitenkin samalla tavalla kuin ennenkin. Eivätkö he tajunneet, että he olivat kuvattuna siinä leffassa ja miten oksettavina heitä pidettiin? Eikö kiusaaja tajua olevansa kiusaaja?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tajua. Homma on hauskanpitoa.

Vierailija
2/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokee oikeutettuna, ja uhrin passiivisuus pahentaa vain tilannetta koska sillätavoin osoittaa hyväksyvänsä. Kiusaamiset on moraalista oikeutusta, kaksi tai useampi vastaan yksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kantsisi jo mennä eteenpäin? Kaikkia kiusataan joskus, big deal.

Vierailija
4/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja ajattelee olevansa oikeassa ja tunne vahvistuu jo siitä että ympäristö ei puutu.

Vierailija
5/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on mielestään oikeassa, koska syy on siinä minkälainen uhri on.

Vierailija
6/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kiusaajan mielenterveys on kaukana normaalista.

Omalta luokalta yksi tyttö kiusasi ja selvisi jälkeenpäin, että ko tytön kotiolot olivat huonot.

Kiusattu tappoi itsensä.

Vierailija
8/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen perusteella kiusaajilla on todella matala äo. Eivät ymmärrä ihan selkokielistä puhettakaan, saati jotain vihjailua tai kuvausta.

Vierailija
9/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen perusteella kiusaajilla on todella matala äo. Eivät ymmärrä ihan selkokielistä puhettakaan, saati jotain vihjailua tai kuvausta.

Syy ja seuraus ei ole jakelussa...

Mutta usein joku luonnevika. Esim sukulaisella tällainen kiusaaja-asenne. Ei auta vaikka sille sanoo, että tuo loukkaa. Jatkaa vaan.

Esim häissä oli haukkunut jonkun sukulaisen tyttöystävän ...

Eli joku psykopaatti. Ihmettelee sitten kun kukaan ei ota yhteyttä.

Vierailija
10/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tajua. Tässä tuore esimerkki:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/therese-johaug-teki-haijyn-tempun-j…

Ja suurimpaan osan mielestä ok ja hyvä veto Johaugilta, koska hän on se tunnettu, pidetty ja menestynyt.

Näin se menee koulussakin. Jopa opettajien alkuun töytäisemänä.

Vierailija
11/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä että tajuaa. Alaikäisten harjoittama kiusaamisen motiivit ovat puhtaasti narsistiset. Ja kiusaaja ei koskaan toimi yksin, tarvitsee hovin ympärilleen.

Vierailija
12/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaa. Ne saa kiksejä siitä kiusaamisesta. Vallantunnetta. Ja siitä, ettei edes aikuiset pysty heitä pysäyttämään.

13/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellä todettu, kiusaaja kokee toimintansa olevan oikeutettua, koska syy on siinä millainen uhri on, ja tunne oikeassa olemisesta voimistuu sen takia, että yhteisö ei puutu. 

Joskus muut kouluyhteisössä pelkäävät ja kunnioittavat kiusaajaa, myötäilevät häntä, jolloin kiusaajan kokemus toimintansa oikeutuksesta vahvistuu vielä enemmän.

Vierailija
14/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ne ei tajua. Kiusaajat oli aina suosittuja, ja sai opettajilta hymytyttöpatsaita yms. Ne järkeili sen niin että luokassa on yksi jota saa halveksua koska hän muka on oikeasti niin huono, sitä omaa kiusaamista ja roolia tilanteessa ei kyseenalaistettu ollenkaan. Osa jopa kuvittelee että oli itse kiusattu sen kiusatun toimesta. Mulle kävi näin. Tietysti kai he ihan oikeasti voivat kuvitella, että se pelokas ja kiusaajia kavahtava tyyppi on kiusaamassa heitä mutta... no, kieroa peliä se varmaan enemmän on.

Vierailija
15/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tajua. Eihän persukaan tajua olevansa rasisti.

Vierailija
16/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä että tajuaa. Alaikäisten harjoittama kiusaamisen motiivit ovat puhtaasti narsistiset. Ja kiusaaja ei koskaan toimi yksin, tarvitsee hovin ympärilleen.

Nettikiusaamista tehdään myös yksin.

Vierailija
17/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tajua. Eihän persukaan tajua olevansa rasisti.

Molemmat tajuaa, mutta se on heistä hauskaa.

Vierailija
18/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampaa entistä kiusaajaani myöhemmin jututettuani tuli olo, etteivät tajunneet. Tai sitten tajusivat, mutta häpesivät silloista käytöstään niin paljon ettei kehdanneet tunnustaa. Anteeksipyyntö on vähintä, mutta ei sillä korjata rikottua minäkuvaa ennalleen.

Vierailija
19/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin koulussa, ja minä vielä heikomppaa. Siis kiusasin yhtä ainoata. minulle tuli paha olo ja pala kurkkuun. Aikaa meni 32v kun päätin että anteeksi pyydän, kävihän mielessäni jos on hengissä.

Sain onneksi kaverin puhelimen päähän, pyysin anteeksi tekojani, mutta oli yllätys,kaverilla oli perhe ja tunsi mut sanoi että ei muista koko asiaa, näin sain mielenrauhan.

Minä tunnustan että tiesin mitä tein, minusta vanhemmat pojat hakkasivat ja huusivat mulle pilkallisesti. Eihän se tietenkään ollut oikein, siksi tunsin tunnon tuskia.

Tämä kaikki tapahtui yläasteella. Nykyään kun näen tai koen kiusaamista puutun kyllä, kyllähän kiusaamista tapahtuu myös työ elämässä.

Vierailija
20/35 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minusta kaikkein ällöttävin piirre, että sellainen jota on kiusattu, alkaa myöhemmin kiusata itse. Heidänhän pitäisi tajuta mitä kärsimystä se aiheuttaa, mutta tekevät sen silti. Todella selkärangattomia surkimuksia, ei mitään sääliä näille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme