Tietääkö joku miten laskua voi periä, kun maksaja on muuttanut ulkomaille, eikä vastaa mihinkään yhteydenottoon?
Olen pienyrittäjä ja tähän asti kaikki asiakkaat ovat maksaneet palvelusta aina joko käynnin yhteydessä tai laskulla. Harvoin laskuja maksetaan mitenkään niin myöhässä ja ilmoittamatta, että olen joutunut niitä perimään. Yleensä maksuhäiriömerkinnällä uhkaaminen laittaa asioihin vipinää, enkä ole ainuttakaan laskua joutunut virallisesti koskaan perimään.
Nyt yksi asiakas oli jättänyt maksamatta marraskuussa erääntyneen laskun. Minä lähetin muistutuksen paperilaskulla ja sähköpostilla. Kumpaankaan ei vastattu. Löysin asiakastiedoista myös puhelinnumeron, josta kukaan ei vastaa ja kaksi muuta sähköpostia asiakkaalle. Mihinkään ei vastattu. Sitten kuulin toiselta asiakkaalta, että tuo maksamaton asiakas on muuttanut ulkomaille.
Mitä teen? En tiedä asiakkaasta kuin nimen (joita tuossa maassa on tyyliin 300 miljoonaa samannimistä - Kiina kyseessä). Sähköpostiin tai puhelimeen ei vastata.
Miten tässä pääsee eteenpäin vai annanko olla? Kyseessä kuitenkin vain 40 euron lasku.
Kommentit (6)
Ei maksa vaivaa stressata, jos yhtään arvostat omaa työaikaasi.
Miksi ihmeessä olet myynyt laskulle ilman mitään tarkempia tietoja, esim. hetua tai y-tunnusta?? Todennäköisesti jää nyt opiksi sinulle. Kyse ei ole suoraan ulosottokelpoisesta saatavasta, joten sille tarvitsee hakea käräjiltä velkomustuomio, että ulosotto lähtisi sitä perimään. Tosin ilman hetua/y-tunnusta, jos kyseessä yritys, ei voi vastaajaa oikein haastaa..
Sen voi laittaa luottotappiona liiketoiminnan muihin kuluihin ja vähentää myyntisaatavista.
Kiina... 40 euroa... Sinulla tulisi takkiin satoja ellei tuhansia euroja, jos lähtisit asiaa ajamaan eteenpäin.
40 euroa? Anna olla eli ei maksa vaivaa. Älä myy vastedes laskulla.
Et kyllä pysty tekemään yhtään mitään.