Ikimuistoisen loma kotimaassa, kun ulkomaille ei nyt ole asiaa.
Sain vietettyä pidemmän loman puolisoni kanssa, ja kiersimme kohteita kotimaassa. Täytyy kyllä olla yllättynyt, ja myöntää että omasin aivan vääränlaisen asenteen. Olin varma, että en saa mitään irti kotimaan kiertelystä, että pitää olla lämpöä, eksoottisia nähtävyyksiä sekä vierasta kulttuuria ja taidetta. Olin väärässä.
Linkitän tähän alas kohteet jossa me olimme, ja jokaisesta niistä muutama sana. Kesällä aiomme tehdä toisen retken, ja kysynkin nyt jo teiltä kohdeideoita? Haluamme välttää isoja ketjuja majoituksessa, ja nimenomaan löytää kotimaan salaisia helmiä.
Reissumme alkoi monelle tutusta Järvisydämestä.
https://www.jarvisydan.com/majoitus?gclid=EAIaIQobChMI85bZisO77gIVIACiA…
Osuimme onneksi hiljaiseen aikaan, ja tekemistä riitti. Ruoka ja palvelu olivat pettymys. Miliö kaunis, ja fatbike retki mukava aktiviteetti. Hinnat kuitenkin aivan liian korkeat, enkä menisi uudelleen. Kuitenkin kiva oli kerran käydä, ja kylpylä oli kaunis vaikkakin pieni. Annamme tälle 3/5 pistettä.
Sitten suuntasimme Poriin, Noormarkkuun. Ahlströmin Ruukeille.
https://www.ahlstrominruukit.fi/noormarkku/hotelli/hotellimajoitus
Tämä oli itselleni vieras kohde, vaikka toki Ahlströmien teollisuushistoriasta olin tietoinen. Kohde on rauhallinen, ja ei ollut pelkoa koronasta. Ehdottomasti suomen kaunein ruukkimiliö, ei epäilystäkään. Aktiviteettina kävimme Villa Maireassa, ja jopa mieheni piti sitä mielenkiintoisena vaikka arkkitehtuuri ja sisustus ei hänelle olekkaan maailman kiinnostavin asia. Illallinen Klubilla oli täydellinen. Hinnat niin majoituksessa kun ruuassa todella edulliset? Villa Maireassa vierailu oli mielestäni turhan hintava. Tänne ehdottomasti kesällä uudestaan, ja annankin 5/5 pistettä.
Reissumme lopetus oli Mustion linnaan, kaunis Ruukki alue myöskin.
https://www.mustionlinna.fi/fi/
Alueella riitti nähtävää, ja se oli kaunis. Varsinaista aktiviteettia meillä ei täällä ollut, toki voi myös olla että emme vain osanneet tutkia nettisivuja tarpeeksi. Ruoka (illallinen ja aamiainen) ehdottomasti retkemme parhaat. Ruokatuotteeseen on panostettu. Huone itsessään oli pettymys, eikä korkean hintansa väärti. Koska kaikki muu kuitenkin oli niin kaunista ja palvelu toimi, annamme tälle 4/5 pistettä.
Mitäs suosittelette? Mihin suuntaamme kesällä?
Kommentit (58)
Mun ikimuistoisin kokemus oli melontaretki, savusauna ja vaellus Patvinsuon kansallsipuistossa, melontaa parina päivänä Suomunjärvellä. Kalasääksiä, upeita hiekkapoukamia, rauhaa, lämmintä
Kannattaako nyt matkustaa edes kotimaassa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei, olen alueelta jossa ei ole missään kohtaa ollut tartuntoja, ja matkaan alueille missä ei ole ollut kokoaikana kun hyppysellinen tartuntoja?
kotimaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei, olen alueelta jossa ei ole missään kohtaa ollut tartuntoja, ja matkaan alueille missä ei ole ollut kokoaikana kun hyppysellinen tartuntoja?
No eikö sillä suuremmalla syyllä kannattaisi olla menemättä ettei vain vahingossakaan veisi sinne koronaa?
Vierailija kirjoitti:
kotimaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö sillä suuremmalla syyllä kannattaisi olla menemättä ettei vain vahingossakaan veisi sinne koronaa?
Ei ole ketjua ilman koronahulluu
kotimaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä veneiltiin Turun saaristossa ja oltiin mökillä, hieno reissu mutta se tosiaan tarvitsee sen veneen ja hyvän sään. Suomessa on ihan arpapeliä etukäteen varailla jotain hotellilomia koska sää voi olla milloin tahansa ihan mitä tahansa.
"Normaali lomamatka" meille on reissu jollekin Kreikan saarelle.
Tämä olisi se unelma, samoin Saimaa. Mutta ei ole venekorttia. Kreikassa monesti vuokrannut veneen ja käynyt pienemmillä saarilla, siellä kun korttia ei tarvita.
Venekortti eli V-kortti on kyllä pelkkää rahastusta, itse veneilen päijän-veneellä ja 4hp merkkuryllä ilman kortteja.
Vierailija kirjoitti:
kotimaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä koko muu Suomi sais toimia normaalisti, ainoa ongelma on pääkaupunkiseutu
Lol, onko kenelläkään ollut koskaan hyvää kokemista Järvisydämestä? Poistavat aina heti facekommeneteista negat :D
Vierailija kirjoitti:
Lol, onko kenelläkään ollut koskaan hyvää kokemista Järvisydämestä? Poistavat aina heti facekommeneteista negat :D
Sukulaiset kävi siellä ja heidän mielestä paikka oli ihan ok, mutta ruoka aivan surkeeta.
Vierailija kirjoitti:
Maisemasviitit ainakaan maisemaa nähnetkään
Turun saaristorengas ja Lemmenjoki ovat omia suosikkikohteitani Suomesta.
Niin joo, Ahvenanmaa myös, mutta täytyy myöntää että en tiedä pääseekö sinne muuten kuin laivalla ( jonne en korona-aikanaan ehkä menisi). Muistelen, että Ahvenanmaalle kyllä pääsee myös lautoilla.
Turunsaaristorenkaan suosikkipaikkani oli Louhisaaren linnakartano. Nyt kun olen tutustunut paljon Mannerheimin sukuun, tuo paikka kiehtoo ihan uudella tavalla ja toivottavasti kesällä on hyvä tilanne koronan suhteen ja sinnekin taas pääsisi.
Lemmenjoelle meneminen vaatii tietysti kävijältään erähenkisyyttä jos siellä aikoo pidempään viipyä.
Ahvenanmaalta on jäänyt mieleeni Museolaiva Pommern, sekä ja se, että emme tyhminä menneet Anni Blomqvistin syntymäpaikalle. Myös Kastelholman linnan lähesyydessä oleva Kotiseutumuseoalue ( tai en tiedä mikä sen nimi oli, mutta siellä oli talonpoikaistyyliin sisustettuja vanhoja rakennuksia) oli kiehtova.
Kesällä mielestäni Hanko on upea kohde, vaikka muutamaksi päiväksikin. Meriluonto, rannat ja upeat huvilat, kivoja ravintoloita ja kahviloita. Lappi toisena, kunhan välttää pahinta sääskiaikaa. Upeat maisemat ja luonto, kuitenkin palveluja ja tasokasta majoitusta löytyy. 376
Oletko käynyt Hailuodossa? karun kaunis luotokohde. Ja vähän ohi asian, mutta sana ei ole "miliö" vaan "miljöö". Anteeksi.
Kiitos ap:lle, kiva ketju. Itsekin kaipaan vastaavia vinkkejä.
Olin tulossa ehdottamaan Hailuotoa, mutta joku toinen ehti ensin :)
Kiva reissu oli myös Luostolla. Yövyimme Lapland Hotelsissa, kävimme ametistikaivoksessa, Pyhätunturin rinteissâ ja Isokurulla mahtavia maisemia ihailemassa. Googlaa lisätietoja näistä kaikista.
Ranuan eläinpuisto, menisin ilman lapsiakin. Ähtäri myös kiva. Ähtärissä hienoja rantamökkejä vuokralle. Monena kesänä on pitänyt lähteä Saimaalle täältä lännestä. Jokohan nyt päästään?
Villa Mairea on kyllä upea kohde. Suomalainen design <3
Kiitos ap:lle ideasta, varasin reissun Noormarkun ruukista ja siitä Mustion linnaan.
Molemmat vaikuttavat romanttisilta kohteilta.
Osaisiko ketään suositella uniikkia kohdetta Vaasa/seinäjoki suunnasta?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta Tampereelta jostain kivasta pikku hotlasta?
Ehdottomasti Lillan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta Tampereelta jostain kivasta pikku hotlasta?
Ehdottomasti Lillan
Onkohan brunssi jo palannut tauolta?
Kotimaassa ja Baltian maissa mekin viime kesänä matkusteltiin, kun muualle ei päässyt, mutta karu totuus on, että kunhan muualle taas pääsee niin kotimaassa tehdään vain retkiä kansallispuistoihin.