Ikimuistoisen loma kotimaassa, kun ulkomaille ei nyt ole asiaa.
Sain vietettyä pidemmän loman puolisoni kanssa, ja kiersimme kohteita kotimaassa. Täytyy kyllä olla yllättynyt, ja myöntää että omasin aivan vääränlaisen asenteen. Olin varma, että en saa mitään irti kotimaan kiertelystä, että pitää olla lämpöä, eksoottisia nähtävyyksiä sekä vierasta kulttuuria ja taidetta. Olin väärässä.
Linkitän tähän alas kohteet jossa me olimme, ja jokaisesta niistä muutama sana. Kesällä aiomme tehdä toisen retken, ja kysynkin nyt jo teiltä kohdeideoita? Haluamme välttää isoja ketjuja majoituksessa, ja nimenomaan löytää kotimaan salaisia helmiä.
Reissumme alkoi monelle tutusta Järvisydämestä.
https://www.jarvisydan.com/majoitus?gclid=EAIaIQobChMI85bZisO77gIVIACiA…
Osuimme onneksi hiljaiseen aikaan, ja tekemistä riitti. Ruoka ja palvelu olivat pettymys. Miliö kaunis, ja fatbike retki mukava aktiviteetti. Hinnat kuitenkin aivan liian korkeat, enkä menisi uudelleen. Kuitenkin kiva oli kerran käydä, ja kylpylä oli kaunis vaikkakin pieni. Annamme tälle 3/5 pistettä.
Sitten suuntasimme Poriin, Noormarkkuun. Ahlströmin Ruukeille.
https://www.ahlstrominruukit.fi/noormarkku/hotelli/hotellimajoitus
Tämä oli itselleni vieras kohde, vaikka toki Ahlströmien teollisuushistoriasta olin tietoinen. Kohde on rauhallinen, ja ei ollut pelkoa koronasta. Ehdottomasti suomen kaunein ruukkimiliö, ei epäilystäkään. Aktiviteettina kävimme Villa Maireassa, ja jopa mieheni piti sitä mielenkiintoisena vaikka arkkitehtuuri ja sisustus ei hänelle olekkaan maailman kiinnostavin asia. Illallinen Klubilla oli täydellinen. Hinnat niin majoituksessa kun ruuassa todella edulliset? Villa Maireassa vierailu oli mielestäni turhan hintava. Tänne ehdottomasti kesällä uudestaan, ja annankin 5/5 pistettä.
Reissumme lopetus oli Mustion linnaan, kaunis Ruukki alue myöskin.
https://www.mustionlinna.fi/fi/
Alueella riitti nähtävää, ja se oli kaunis. Varsinaista aktiviteettia meillä ei täällä ollut, toki voi myös olla että emme vain osanneet tutkia nettisivuja tarpeeksi. Ruoka (illallinen ja aamiainen) ehdottomasti retkemme parhaat. Ruokatuotteeseen on panostettu. Huone itsessään oli pettymys, eikä korkean hintansa väärti. Koska kaikki muu kuitenkin oli niin kaunista ja palvelu toimi, annamme tälle 4/5 pistettä.
Mitäs suosittelette? Mihin suuntaamme kesällä?
Kommentit (58)
Ei voi mitään, mutta nuo kohteet eivät vastaa käsitystäni lomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vanha Porvoo oli mielenkiintoinen. Helsingin Suomenlinnasta ottaisin motellihuoneen päiväksi-pariksi ja kävisin tutustumassa saareen, myöskin Lonniin ja Vallisaareen.
Vanha Porvoo on kyllä kesällä varmasti upea! Se vaan kesäisin ilmeisesti todella täynnä, ja ravintoloihin pääse sisälle? Yritän välttää rysiä
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mitään, mutta nuo kohteet eivät vastaa käsitystäni lomasta.
Missä normaalisti käyt lomamatkalla?
sitähän voi nyt panna kaikkea liikkuvaa kun on erossa kuukauden?
todella koskettavaa kun ei pääse nyt tuomaan niitä rypp'äitä vapaasti ja käymään kiinni kun nupisssa vibottaa (vaikka kuinka riehuu yön yli toisella puolen).
-"haluutsa naista?" huutaa kun lähtee luukustaan (onko edes oikea osoite, saatikka edes nimi kun vaihtelee).
pst. ei tuollaisia pitäisi päästää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
sitähän voi nyt panna kaikkea liikkuvaa kun on erossa kuukauden?
todella koskettavaa kun ei pääse nyt tuomaan niitä rypp'äitä vapaasti ja käymään kiinni kun nupisssa vibottaa (vaikka kuinka riehuu yön yli toisella puolen).
-"haluutsa naista?" huutaa kun lähtee luukustaan (onko edes oikea osoite, saatikka edes nimi kun vaihtelee).
pst. ei tuollaisia pitäisi päästää ollenkaan.
Mitä
Ekaan et menisi uudelleen, tokassa aktiviteetti oli liian hintava, kolmannessa ei ollut mitään tekemistä ja huonekin oli pettymys.
Oodi matkailulle kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Ekaan et menisi uudelleen, tokassa aktiviteetti oli liian hintava, kolmannessa ei ollut mitään tekemistä ja huonekin oli pettymys.
Oodi matkailulle kotimaassa.
Nyt kyllä ehkä vähän kärjistit. Halusin antaa rehellisen kuvauksen, plussat ja miinukset. Kyllä loistavissa viiden tähden ulkomaanreissuisakin on aina ollut jotain, joka olisi voinut mennä paremmin. Ja ne reissut on maksanut tuhansia tuhansia euroja enemmän. Toki jos haluat nähdä asiasta vain negatiiviset puolet... Niin toivotan aurinkoista työviikkoa.
Mihin sitä menisi? Ei olla hiihtokansaa, joten mikään hiihtoreissu ei houkuta. Tänä talvena on käyty Flamingossa, joten kylpyläkiintiökin on käytetty. Jotain mukavaa katkoa tähän kotoiluun ja himmailuun kyllä kaipaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä menisi? Ei olla hiihtokansaa, joten mikään hiihtoreissu ei houkuta. Tänä talvena on käyty Flamingossa, joten kylpyläkiintiökin on käytetty. Jotain mukavaa katkoa tähän kotoiluun ja himmailuun kyllä kaipaisi.
Sinulle suosittelen kyllä tota Ahlströmin Ruukkeja, jos et ole käynyt. Paljon nähtävää ja tasokas illallinen.
Minä tykkäsin Savonlinnasta. Itse linnaan tutustumiseen meni monta tuntia kun oli mielenkiintoista. Rantareitti torille oli ihana, torilla oli mukava istuskella. Ruokakin oli jossain linnan läheisyydessä olevassa ravintolassa oikein maukasta. Tehtiin päiväreissun mutta ensi kerralla ottaisin huoneen pikkuisesta b&b paikasta rantaraitin toisesta päästä josta suorat näkymät linnalle. Näytti mukavalta paikalta mutta nimeä en muista.
Ooh, Savonlinna!! Oikein hyvä ajatus. Turun linnaa olen pitänyt mielenkiintoisena, joten sekin varmaan osuisi hyvin sydämeeni.
Kotimaan matkailu on todella aliarvostettua, mutta on upeeta nähdä, että koronan myötä sentään sitä on jotkut oppineet arvostamaan enemmän! Itse olen jonkin verran matkaillut kotimaassa aina, mutta ulkomailla toki myös. Jatkossa aion panostaa enemmän kotimaahan.
Kesäkohteita löytyy pilvin pimein: löytyy kivoja kesäkaupunkeja (esim. jo mainittu Porvoo, Lappeenranta, Joensuu, Kuopio, Turku, Hanko ja Kotka) ja luontokohteita (Koli, Repovesi, Nuuksio, ymsyms kansallispuistot)
Talvikohteitakin löytyy: Lapista joka suunnalta ja myös Vuokattia ollaan kokeiltu.
Kylpylöitä löytyy myös vaikka kuinka: Flamingo, Järvisydän, Aulanko, Karibia,...
Muista kivoista kohteista tulee mieleen Vanajan linna ja Fiskarsin ruukkialue.
Onko kellään kokemusta Tampereelta jostain kivasta pikku hotlasta?
Kotkan puutarhat on näkemisen arvoisia
Vierailija kirjoitti:
Kotimaan matkailu on todella aliarvostettua, mutta on upeeta nähdä, että koronan myötä sentään sitä on jotkut oppineet arvostamaan enemmän! Itse olen jonkin verran matkaillut kotimaassa aina, mutta ulkomailla toki myös. Jatkossa aion panostaa enemmän kotimaahan.
Kesäkohteita löytyy pilvin pimein: löytyy kivoja kesäkaupunkeja (esim. jo mainittu Porvoo, Lappeenranta, Joensuu, Kuopio, Turku, Hanko ja Kotka) ja luontokohteita (Koli, Repovesi, Nuuksio, ymsyms kansallispuistot)
Talvikohteitakin löytyy: Lapista joka suunnalta ja myös Vuokattia ollaan kokeiltu.
Kylpylöitä löytyy myös vaikka kuinka: Flamingo, Järvisydän, Aulanko, Karibia,...
Muista kivoista kohteista tulee mieleen Vanajan linna ja Fiskarsin ruukkialue.
Soittelin nyt reissullani Vanajanlinnaan, mutta heillä ei ollut yksityiselle matkaajalle mitään. Ottavat kuulemma lähinnä ryhmiä?
Kesällä veneiltiin Turun saaristossa ja oltiin mökillä, hieno reissu mutta se tosiaan tarvitsee sen veneen ja hyvän sään. Suomessa on ihan arpapeliä etukäteen varailla jotain hotellilomia koska sää voi olla milloin tahansa ihan mitä tahansa.
"Normaali lomamatka" meille on reissu jollekin Kreikan saarelle.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä veneiltiin Turun saaristossa ja oltiin mökillä, hieno reissu mutta se tosiaan tarvitsee sen veneen ja hyvän sään. Suomessa on ihan arpapeliä etukäteen varailla jotain hotellilomia koska sää voi olla milloin tahansa ihan mitä tahansa.
"Normaali lomamatka" meille on reissu jollekin Kreikan saarelle.
Tämä olisi se unelma, samoin Saimaa. Mutta ei ole venekorttia. Kreikassa monesti vuokrannut veneen ja käynyt pienemmillä saarilla, siellä kun korttia ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta Tampereelta jostain kivasta pikku hotlasta?
Itse olen pitänyt tästä, työreissussa usein olen yöpynyt
https://www.lillan.fi/fi/index.html
Näin talvella ei kyllä keksi oikein mitään tekemistä, jos ei halua lähteä Lappiin hiihtämään. Kaupunkikohteet ja kylpylät tuntuvat turhan korona-alttiilta.
Vanha Porvoo oli mielenkiintoinen. Helsingin Suomenlinnasta ottaisin motellihuoneen päiväksi-pariksi ja kävisin tutustumassa saareen, myöskin Lonniin ja Vallisaareen.