Tekeekö aivohalvaukset (aivoinfarktit ja -verenvuodot) kipeää
Sydänkohtaus ilmeisesti tuntuu aina pahalta mutta meneekö noissa aivohäiriöissä yleensä tunto niin ettei tunne kipua?
Kommentit (12)
Erittäin kova päänsärky oli sukulaisellani. Aivoverenvuoto.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin kova päänsärky oli sukulaisellani. Aivoverenvuoto.
Sama kokemus, aivoverenvuoto aiheuttaa valtavan päänsäryn.
mummon sisko kuoli nuorena, sanoi istuessaan 'ai-ai kun koskee päähän', ja saman tien oli kuolleena lattialla.
Yhden tutun äiti valitti kovaa (normaalia pahempi) päänsärkyä. Oli sitten jompikumpi noista, en enää muista kumpi. Onneksi haki heti apua, niin selvisi melko vähällä.
Mielenkiintoinen kysymys otsikossa.
Mua kiinnostaa, voiko paha rytmihäiriö aiheuttaa voimattomuutta vasemmassa kädessä? (käsivarsi/ranne/puristusvoima. Ohimenevä voimattomuus, noin vuorokaudessa poistui).
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys otsikossa.
Mua kiinnostaa, voiko paha rytmihäiriö aiheuttaa voimattomuutta vasemmassa kädessä? (käsivarsi/ranne/puristusvoima. Ohimenevä voimattomuus, noin vuorokaudessa poistui).
Se on sydänkohtaus eikä enää pelkkä rytmihäiriö. Miehillä tyypillinen oire, esiintyy naisillakin. Naisilla sydänkohtaus saattaa ilmetä närästyksenä ja vatsaoireina ja siksi jää usein tunnistamatta.
Vierailija kirjoitti:
Noissa ei yleensä kipua esiinny.
Halvaantunut ei tunne kipua.
Minulla oli vuonna 2013 aivoverenvuoto (olin silloin 44-v.) , joka alkoi siis ilman minkäänlaista iskua päähän tms, pienestä rasituksesta. Yhtäkkiä alkoi pääni vasenta puolta särkeä julmetusti ja minuutin päästä aloin oksentaa. Nämä taitavat olla suorastaan klassiset oireet... Omani oli, jumalan kiitos, pieni ja "pinnallinen" ja selvisin siitä täysin, kiitos vaan TAYS:n tehon ja neurologisen henkilökunnalle.
Ei mene tunto, päänsärkyä esiintyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene tunto, päänsärkyä esiintyy.
Aivohalvauksessa menee tunto eikä ole kipua, koska on halvaus.
Aivohalvaus ja aivoverenvuoto ovat kaksi täysin eri asiaa. Aivohalvauksessa aivoverisuoneen tulee tukos, aivoverenvuodossa taas vuoto.
Ainakin se aivoinfarkti, jonka sain aiheutti todella suuren kivun ja tajunnan menettämisen hetkeksi. Mutta aivoinfarkti voi olla myös kivuton ja tapahtua nukkuessa huomaamatta.
Noissa ei yleensä kipua esiinny.