Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä? Minun uupumukselle ei ole yhtään tilaa meidän parisuhteessa

Vierailija
25.01.2021 |

Mies alkoi masentumaan pari vuotta sitten. Olin silloin raskaana, odotin esikoistamme. Miehellä oli takaiskuja töissä ja työelämässä ja kai rahatkin stressasi kun oli lapsi tulossa. Tai mistä sen tietää miksi masentui. Silloin minulle paljastui, että masennusta oli välillä ollut ennen meidän tapaamistakin, mutta meidän yhdessäolovuodet se oli pysynyt poissa. Nyt lapsi on vähän yli kolme ja miehen masennus vain jatkuu.

Minun kannalta iso ongelma on se, että minun väsymykselle, uupumukselle tai ahdistukselle ei ole ollut yhtään mitään tilaa meidän suhteessa vuosiin. Jos minua uuvuttaa kotielämässä tai töissä jokin asia tai ahdistaa joskus jokin asia, niin en saisi olla yhtään väsynyt tai ahdistunut. Mies ei kestä ollenkaan, että millään tavalla otan esille tai näytän väsymystäni. Hän hermostuu, tuntuu jopa suuttuvan heti ja alkaa paasaamaan miten hän on uupuneempi tai miten hänellä on asiat paljon huonommin kuin minulla. Ja joudun siinä kuuntelemaan pitkät litaniat siitä miten hirveä hänen elämä on (luettelee asioita mitkä häntä masentaa ja mitkä hänen elämässä on huonommin kuin minun elämässä - hänen mielestään).

Olen alkanut jo miettimään eroa tilanteen vuoksi, kun en saa koskaan tippaakaan henkistä tukea häneltä mihinkään asiaan mikä minua uuvuttaa tai ahdistaa, oli ne isoja tai pieniä. Enkä saisi niitä edes näyttää, enkä saa niistä edes puhua. En tosin ole mikään kynnysmatto, vaan näytän ja puhun kuten haluan, mutta näin sitten niistä seuraa aina riita. Muita syitä eroon ei oikein ole, ja mietin että onko tämä ihan liian pieni syy erota kun lapsikin on niin niin pieni. Mihinkään terapiaan mies ei suostu, pyytänyt olen.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nostaa, jos joku osaisi kommentoida.

Vierailija
2/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin ehdoksi että ero tai alkaa hoitaa masennustaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin pieni syy? Tuollainenhan vaikuttaa hirveästi teidän kodin ilmapiiriin, teidän suhteeseen, lapseen, sinun jaksamiseen...

Vierailija
4/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kirjoittaa sille kirje. Jonkun saattaa olla helpompi ottaa vastaa hankalaa tietoa, jos sen voi tehdä yksin huoneessa ilman, että toinen on siinä läsnä.

Kerro, miten väsynyt olet etkä enää tiedä, mitä tehdä. Kerro, että olennaista ei ole kilpailu siitä, kummalla on vaikeampaa vaan se, miten selviätte tästä tilanteesta. Kukin väsyy mistä väsyy, mutta se väsyminen on todellista.

Sitten kun on lukenut, niin ota parin päivän päästä asia esille.

Meillä menee niin, että kysyn mieheltä etukäteen, milloin lähiaikana sopisi ns perhekeskustelu ja sitten sovittuna aikana kerron, mikä mättää ja kysyn, että mitä mieltä hän on että mitä pitäisi tehdä. Ja teen sleväsi että vastaus ei voi olla se, että lakkaan olemassa kettuuntunut siihen johonkin ontelmaan.

Vierailija
5/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten kurjaa. En ehkä osaa kommentoida mitään hyödyllistä, kun mies ei terapiaankaan suostu.

Oletko tehnyt selväksi miltä sinusta tuntuu, voisit tehdä sen esimerkiksi näyttämällä tämän juuri kirjoittamasi tekstin?

Eli ymmärtääkö mies, että olet tilanteesta oikeasti ahdistunut ja vaihtoehdot alkavat olla terapia tai ero? Kieltäytyykö silti terapiasta / kuuntelemasta huoliasi?

Vierailija
6/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile kirjoittaa sille kirje. Jonkun saattaa olla helpompi ottaa vastaa hankalaa tietoa, jos sen voi tehdä yksin huoneessa ilman, että toinen on siinä läsnä.

Kerro, miten väsynyt olet etkä enää tiedä, mitä tehdä. Kerro, että olennaista ei ole kilpailu siitä, kummalla on vaikeampaa vaan se, miten selviätte tästä tilanteesta. Kukin väsyy mistä väsyy, mutta se väsyminen on todellista.

Sitten kun on lukenut, niin ota parin päivän päästä asia esille.

Meillä menee niin, että kysyn mieheltä etukäteen, milloin lähiaikana sopisi ns perhekeskustelu ja sitten sovittuna aikana kerron, mikä mättää ja kysyn, että mitä mieltä hän on että mitä pitäisi tehdä. Ja teen sleväsi että vastaus ei voi olla se, että lakkaan olemassa kettuuntunut siihen johonkin ontelmaan.

Olen hänelle kirjoittanutkin sähköpostilla asioita. Mutta ei asiat niistä muuksi muutu, kun otan puheeksi mitä kirjoitin niin mies alkaa saman vihaisen(?) tai ahdistuneen(?) paasauksen siitä miten hänen asiat on huonommin kuin minun. Olen sanonut että ei tämä mikään kilpailu ole ja mies sen kyllä ymmärtää mutta hänen mielestä siis minulla ei ole oikeutta(?) tai varaa(?) olla uupunut kun minun asiat on sentään niin paljon paremmin kuin hänen. Hän siis uskoo, jos olen uupunut mutta koska on omasta mielestään niin paljon uupuneempi kuin minä ja omasta mielestään hänen asiat on niin paljon huonommin niin minun uupumukselle ei siksi voi olla tilaa. Ap

Vierailija
7/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi miten kurjaa. En ehkä osaa kommentoida mitään hyödyllistä, kun mies ei terapiaankaan suostu.

Oletko tehnyt selväksi miltä sinusta tuntuu, voisit tehdä sen esimerkiksi näyttämällä tämän juuri kirjoittamasi tekstin?

Eli ymmärtääkö mies, että olet tilanteesta oikeasti ahdistunut ja vaihtoehdot alkavat olla terapia tai ero? Kieltäytyykö silti terapiasta / kuuntelemasta huoliasi?

Hän sanoo nuo kerrottuani että erotaan sitten, jos kerran hän ei masentuneena kelpaa. Koko keskustelu kääntyy vain hänen huonosti oleviin asioihin siinä taas. Ap

8/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää kivirekeä vedät perässäsi. Päästä irti, niin pääset keveämmin askelin eteenpäin. Et voi pakottaa toista liikkeelle, jos hän on päättänyt jäädä paikoilleen.

Sinä olet tehnyt enemmän kuin osuutesi jo. Älä jää tuohon.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
9/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole pieni syy. Lähde, ennen kuin rikot itsesi. Lapsesikin vaistoaa tuon tilanteen.

Vierailija
10/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toisinpäin. Vaimolla oli synnytyksen jälkeinen masennus, lapsi nyt 7v. Minä olen nyt uupunut ja masentunut, mutta vaimon mielestä vain "muka masentunut". Hänellä on oikea masennus ja minä vain "muka masentunut. "

Vierailija
11/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun ex-mieheltä. Aina jos yritin varovasti kertoa jonkun oman tarpeen, niin vastaus oli, että "mä en koskaan kelpaa sulle". En jaksanut ja erosin. Mies löysi heti uuden naisen ja masennus häipyi sen siliän tien. Kunnes sitten taas...

Vierailija
12/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti myös minkälaisen perhemallin tuossa annatte lapsellenne. Kyllä mielestäni tuossa tilanteessa ero on ihan perusteltu jos tilanne ei pikaisesti ala parantumaan tavalla tai toisella. Pariterapia saattaisi auttaa, mutta ei välttämättä sekään.

Vierailija
13/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti myös minkälaisen perhemallin tuossa annatte lapsellenne. Kyllä mielestäni tuossa tilanteessa ero on ihan perusteltu jos tilanne ei pikaisesti ala parantumaan tavalla tai toisella. Pariterapia saattaisi auttaa, mutta ei välttämättä sekään.

Sellaisen että nainen/äiti muka jaksaa kaiken ja kestää väsymättä kaikki vastoinkäymiset? Vaikka eihän tuo totta ole. Ap

Vierailija
14/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut pyörii vain oman napansa ympärillä eikä osaa nähdä elämää muiden kannalta.  Läheisille erittäin raskasta aikaa.  Onko miehelläsi hoitoa, että olisi odotettavissa hidasta elpymistä? Pidä huoli itsestäsi.

Vierailija
15/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan mun ex-mieheltä. Aina jos yritin varovasti kertoa jonkun oman tarpeen, niin vastaus oli, että "mä en koskaan kelpaa sulle". En jaksanut ja erosin. Mies löysi heti uuden naisen ja masennus häipyi sen siliän tien. Kunnes sitten taas...

Sama oli eksällä. Mun tarpeille ei ollut mitään sijaa suhteessa ja, jos jotain otin esille, niin mies uhriutui. Päätin suhteen, kun mies kerran alko uhkailemaan itsemurhalla, kun kuvitteli mun olevan jotenkin tyytymätön. Tämä yksittäinen riitä oli siis miehen yksin kehittämä ja itsellä oli asiat hyvin sillä hetkellä. Tajusin vasta siinä, miten sekaisin ja haluton apuun mies on sekä projisoi omia tuntemuksiaan minuun.

Vierailija
16/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama täällä, paitsi siis mies terve. Olen uupunut (iiähan lääkärin dg) ja kotona vauvan ja taaperon kanssa. Sairaslomia on kirjoitettu mutta en voi niitä pitää, kun kukaan ei silloin hoida niitä lapsia. Lääkäri painotti että mun pitää levätä, ei saa hoitaa lapsia. Mutta ei ole tukiverkkoja eikä isovanhemmat osallistu ollenkaan elämäämme heidän omien vaikeuksiensa takia.

Nukun 2-3h yössä ja päivällä en voi levätä. Mies töissä, ja hänen on pakko ollakin että saamme leivän pöytään.

Eniten ärsyttää että mies kiukkuaa ja tiuskii ja kokee että olen laiska. 2-3h unien jälkeen en vaan jaksa olla iloinen kukkanen aurinkoisena.

Varsinkin kun ”työtä” on tauotta aamusta iltaan.

Palaan töihin huhtikuussa joten sit varmaan uudet ongelmat edessä, mutta silloin sentään voi pitää sairasloman. Kotiäitinä ei voi pitää sairaslomaa.

Vierailija
17/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen että nainen/äiti muka jaksaa kaiken ja kestää väsymättä kaikki vastoinkäymiset? Vaikka eihän tuo totta ole. Ap

Ja sellaisen että äiti/nainen on lokasanko, johon voi kipata kaiken pahanolon, jonka pitää kestää kaikki ikävyydet ja vastoinkäymiset ja jonka tunteita ja tarpeita ei tarvitse ottaa huomioon.

Vierailija
18/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin moni mies on täysin empatiakyvytön ja suuttuu jos puoliso on sairas, uupunut tai ”ei parhaimmillaan”. Miehet ei kestä heikkoutta tai tarvitsevuutta, tai toinen ajatusmalli (pahempi) on se että naisen tulee olla aina iloinen ja reipas ja palvella miestä. Sit jos näin ei ole, alkaa tiuskiminen ja kiukuttelu.

Palstalla ollut sellaisiakin ketjuja joissa mies raivoaa jo siitä jos naisella kuume/flunssa eikä nainen jaksakaan kotitöitä. Sitten taas jos mies itse sairas, vaatii hoivaa ja palvelua.

Ylipäätään miesten ajattelu on uskomattoman omahyväistä ja itsekeskeistä.

Vierailija
19/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne sinulla. Miehen tulisi hakea apua masennukseensa, se ei parane itsestään.

Olin itse suhteessa masentunut mutta kaikin tavoin pyrin olemaan kaatamatta pahaa oloani miehen niskaan ja hain apua, kävin psykiatrin polilla keskustelemassa ja sain lääkkeet jotka auttoivat.

Olin myös arjessa ainut joka teki kotityöt vaikka se oli todella raskasta sen pahan olon kanssa. Olin miehelleni rakastava ja hyvä, mutta mikään ei riittänyt.

Mies ei kestänyt sairauttani,olin muka laiska, saamaton, heikko ja näytin surkealta. Hän mitätöi minut ihmisenä kokonaan. En saanut yhtään tukea enkä ymmärrystä.

Sitten hän petti useita kertoja, jätti ja valehteli asioistamme muille kuinka minä en tee mitään ja haluan vain olla sairas vaikka tiesi miten paljon hain apua ja sainkin sitä.

Olen vuoden yrittänyt kasata poljettua itsetuntoani kasaan, masennus onneksi hellitti.

Mutta sydän särkyi.

Se on hirveä sairaus ja kurjaa ettei miehesi ota vastuuta siitä. Valittamalla mikään ei muutu, tarvitaan tekoja. Kyllä hänen tulisi mennä lääkäriin, on itsekästä vain olla ja valittaa. Masennus vaatii hoitoa! Jos käsi katkeaa, ei kukaan jätä menemättä lääkäriin, samalla tavalla mieli tarvitsee apua.

Vierailija
20/38 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin moni mies on täysin empatiakyvytön ja suuttuu jos puoliso on sairas, uupunut tai ”ei parhaimmillaan”. Miehet ei kestä heikkoutta tai tarvitsevuutta, tai toinen ajatusmalli (pahempi) on se että naisen tulee olla aina iloinen ja reipas ja palvella miestä. Sit jos näin ei ole, alkaa tiuskiminen ja kiukuttelu.

Palstalla ollut sellaisiakin ketjuja joissa mies raivoaa jo siitä jos naisella kuume/flunssa eikä nainen jaksakaan kotitöitä. Sitten taas jos mies itse sairas, vaatii hoivaa ja palvelua.

Ylipäätään miesten ajattelu on uskomattoman omahyväistä ja itsekeskeistä.

Tähän liittyy myös siis se että naisen kohdatessa vakavia vastoinkäymisiä, mies ei lohduta, ei tue, ei auta. Mutta omalle kohdalle osuessa vaatii tätä tietenkin naiselta.