Mitä tehdä, kun leipä aiheuttaa tosi pahaa närästystä (lääkityksestä huolimatta)?
En ole mikään erityinen leipäfani, mutta usein tulee syötyä, kun en saa kuituja muuten tarpeeksi. Nykyään vain on se ongelma, että leipä närästää. Erityisesti, jos se on tuoretta. Ja siis kaikki leipä, ei vain esim. ruis.
Miten saada tarpeeksi kuituja? Ilman leipää ummetus on aivan järkyttävää. Enkä jaksaisi syödä kilokaupalla kasviksia joka päivä. Onhan ne ihan hyviä mutta kun niitä pitäisi syödä tolkuton määrä.
Kommentit (34)
Syötkö lääkkeitä närästykseen? Tiedoksi, että närästyslääkkeet estävät tehokkaasti vitamiinien (erityisesti b12) imeytymisen. Kannattaa etsiä syy närästykseen ja jättää lääkkeet pois. Pyydä nyt ihan ensiksi keliakiaseulonta.
Vierailija kirjoitti:
No älä syö sitä leipää!
Jos en syö sitä leipää, ei närästä mutta kakka on niin kovaa, että se pitää suurin piirtein kaivaa lusikalla ulos, koska muutoin se ei tule. Jos syön leipää, suoli toimii mutta närästää.
Vielä en ole saanut selvitettyä, kuinka paljon kasviksia pitäisi päivässä syödä, että ummetusta ei tulisi. Näyttää siltä, että niitä pitäisi vedellä kilokaupalla. Se ei ole kauhean käytännöllistä loppujen lopuksi. Jaksaisitko itse syödä esim. kokonaisen keräkaalin + muita kasviksia ihan joka ikinen päivä?
Laihdutuksen tarvetta ei ole, sitäkin joku ehdotti, olen ihan normaalipainoinen.
Kuitua saa muustakin kuin leivästä ja kasviksista. Se täällä on kyllä jo useampaan kertaan sanottukin, mutta ilmeisesti ne eivät sinulle kelpaa? Ei sitä leipää ole pakko popsia menemään, ei se ole mitään terveysruokaa muutenkaan.
Osta kuitulisää tai syö enemmän kasviksia.
Kun syö riittävästi rasvaa, ei tule mitään ongelmia. Suolaton luomuvoi on kyllä parasta kaikista.
Myös sellainen rasva mikä nousee pintaan, kun tekee itse viiliä, sopii hyvin paistamiseen. Olen just kokeillut kun kaupoista ei sitä luomuvoita enää saa. Taitaa mennä jonnekin muualle maailmaan, esim. prinsseille, ne kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt vain kannattais kuunnella kroppaansa eikä tunkea sinne väkisin jotain mikä ei sille sovi. Ja närästyslääkkeet on pahinta myrkkyä. Käytä jos haluat alzheimerin. Laihduta.
https://www.ecowatch.com/why-grass-fed-butter-is-one-of-the-healthiest-…
Varmaan Lapinlehmän tulevat vasikat on jo kaikki varattuja?
Syö porkkanaa raakana, 500g päivä vähintään
Paahda leipä, aina. Ja anna sen jäähtyä ennen kuin laitat levitteet! Kyllä muuten auttaa! Näkkäri myös hyvä vaihtoehto.
Koitapa keittää puuro kauraleseistä. Tulee sitä kuitua, eikä ainakaan minulla närästä. Minulla on myös paha närästys.
Mitä viljalajeja olet kokeillut?
Entä ne viljattomat tuotteet? Tattari, hirssi, kvinoa, amarantti, maissi, riisi?
Närästääkä niin puuro kuin leipä yhtälailla?
Oletko laskenut, että kuinka paljon syöt kuitua leipineen tällä hetkellä?
Mustaherukassa on 5,8 prosenttia kuitua/100 grammaa. Itse syön tattaripuuron joukossa joka aamu marjoja lautasellisen verran, joista iso osa mustaherukkaa.
Askorbiinihappo närästää hirvittävästi. Jauhonparanne - tappaa ne toukatkin jauhoista. Luomusallittu.
Minä sekoitan joka aamu kukkuran teelusikallisen psylliumkuitua tuoremehuun tai jugurttiin. Ja en osta kallista visiblineä apteekista, vaan k kaupasta 200gr urtekramin psylliumipussin 5 eurolla. Ja joillakin maitotuotteet tai liiallinen sokeri aiheuttavat ummetusta, joka tuottaa ilmavaivat.