Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan opetella ruotsia uudestaan. Miten?

Vierailija
23.01.2021 |

Yläasteella ja lukiossa olen ollut sellainen kasin/ysin oppilas ruotsissa. Yliopistossa se pakollinen yksi kurssi ruotsia oli muutaman vuoden tauon jälkeen jo aivan tuskaa ja huomas todella kuinka ruotsi on unohtunut. Nyt valmistuneena mietin mitä laittaa työnhaussa ruotsin osaamisen tasoksi... En ole puhunut sitä aikoihin ja tuntuu etten osaa enää mitään. Nyt olisi toisaalta myös työttömänä aikaa kerrata. Miten mun kannattais sitä uudelleen opiskella? Duolingolla? Hankkia satsi käytettyjä ruotsin lukiokirjoja ja käydä itsenäisesti läpi? Osallistua jollekin nettikurssille? Ehdottakaa järkevintä tapaa 🙏

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Duolingo meneillään, aika alkeistahan se alkaa mutta testaa lähtötason ja sen johdosta tulee välillä aika kummallisia asioita, esim. numeraaleissa vaikka 173 kissaa kun aloittelija saa yhden/kaksi jne

Vierailija
2/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Börja med YLEs nyheter. Läsa o lyssna på.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevin tapa ainakin itselleni olisi katsoa ruotsinkielisiä ohjelmia ja elokuvia ruotsinkielisellä tekstityksellä, lukea paljon kirjoja & lehtiä på svenska JA tärkeimpänä konstina olisi hommata joku kaveri tai tuttu, jonka kanssa puhua vain ruotsia.

Vierailija
4/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole kokenut sen tehokkaimpana keinona kielten opiskelussa, kun vaan avaa suunsa ja "alkaa puhua". Tottakai siinä tulee virheitä, mutta kyllä se siitä. Osta vaikka jotain ruotsinkielisiä kirjoja joita olet lukenut suomeksi, niin tarina on tuttu eikä sun tarvitse jäädä pohtimaan jokaista pikkusanaa. Lue ääneen, se auttaa. Vaikka lemmikille tai huonekasville :)

Ne neuvot, että katsoo esim opiskelukielellä telkkariohjelmia ym ei ainakaan mulla tehoa kovin hyvin.  

Tai no osaan mä sanoa ranskaksi "limaista, mutta maukasta". 

Vierailija
5/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Duolingo meneillään, aika alkeistahan se alkaa mutta testaa lähtötason ja sen johdosta tulee välillä aika kummallisia asioita, esim. numeraaleissa vaikka 173 kissaa kun aloittelija saa yhden/kaksi jne

Täältä myös ääni Duolingolle. Toki vaatii, että osaat jonkin verran englantia.

Vierailija
6/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tuhlaa aikaa Duolingoon. Mä kävin sen koko ruotsin kurssin läpi ja opin siitä vaan vähän sanastoa. Sen ajan olisi voinut käyttää paljon paremminkin.

Sinuna kävisin hakemassa kirjastosta ruotsin kieliopin ja sellaisia kielenopiskelijalle tarkoitettuja kirjoja, joissa kieli on yksinkertaista. Tämän lisäksi katso ruotsalaisia sarjoja ja tubettajia. Jos sarjat/elokuvat ovat haastavia, niin katso vaikka sellaisia, joista tiedät jo juonen. Lastenelokuvat ovat tähän tosi hyviä, koska olet todennäköisesti jo nähnyt ne, ja ne on dubattu myös ruotsiksi. Yritä etsiä joku kaveri, jonka kanssa harjoitella puhumista. Jos et livenä pääse ketään tapaamaan, niin esimerkiksi iTalkista voit palkata itsellesi opettajan tai sitten voit etsiä jonkun ruotsalaisen joka haluaa oppia suomea ja "vaihtaa" oppitunteja. Mutta ne ihan maksetut opettajatkin ovat usein kohtuullisen hintaisia.

Vierailija
7/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieliset äänikirjat ovat minun juttuni. Yllättävän paljon palaa mieleen, kun on jännä kirja ja motivaatiota seurata juonta. Juuri äsken esim. opin uudelleen, miten sanotaan ruotsiksi ”heiluttaa häntää”.

Vierailija
8/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevin tapa ainakin itselleni olisi katsoa ruotsinkielisiä ohjelmia ja elokuvia ruotsinkielisellä tekstityksellä, lukea paljon kirjoja & lehtiä på svenska JA tärkeimpänä konstina olisi hommata joku kaveri tai tuttu, jonka kanssa puhua vain ruotsia.

Komppaan tätä. Lisäisin vielä, että myös suomen- tai englanninkielisiä ohjelmia / elokuvia ruotsinkielisellä tekstityksellä. Minulle se on auttanut kartuttamaan ruotsin kielen sanavarastoa silloin, kun en vielä pysynyt riittävästi kärryillä pelkällä ruotsiksi puhe + ruotsiksi tekstit -menetelmällä. Mutta kun kuulen sen kielellä jolla ymmärrän ja samalla näen, mitä se on ruotsiksi, olen oppinut paljon lisää ruotsia.

Vierailija
9/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yksi asia mikä on auttanut on se, että kirjoitan päiväkirjaa ruotsiksi.

Vierailija
10/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luen ruotsalaisia ja norjalaisia blogeja, podcastit ovat myös hyviä, samoin lehdet, esim. joku sköna hem yms.

Itselläni toimii parhaiten viihteen yhdistäminen kielen ylläpitämiseen.

Vierailija
11/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää testata kyllä duolingoa. Oispa pokkaa ystävystyä jonkun ruotsia puhuvan vanhuksen kanssa, jonka kanssa sitten kahvittelis vaikka pari kertaa viikossa ja sönköttäis ruotsia kunnes alkais sujua. Tässä yhtälössä mättää vaan se, että a) muiden kielien puhuminen on kamalan kuumottavaa ja b) vanhukset on pelottavia.

-ap

Vierailija
12/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kansanopiston kielikurssi tai keskustelupaja, tosin voi olla tauolla nyt korona-aikaan.

- Ylellä on mm. Abitreenit-kurssi.

- Språknätet - ilmaisia tehtäviä

Vierailija
13/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloittaisin lukemalla ruotsiksi niistä aiheista, jotka minua kiinnostavat. Etsisin esim. ruotsinkielisen vauvapalstaa vastaavan ja etsisin ruokareseptejä ruotsiksi. Minua kiinnostavat uutiset lukisin sivustoilta svenska.yle.fi, expressen.se ja aftonbladet.se

Vierailija
14/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti suomalaisessa työelämässä pärjäisit suomenruotsilla. Kannattaa suosiolla keskittyä vaikka Ylen ruotsinkieliseen tarjontaan. Suomenruotsi on paljon helpompi oppia kuin riikinruotsi.

Vierailija
15/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on maailman turhin kieli. Käytä aikasi johonkin hyödylliseen.

Vierailija
16/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti suomalaisessa työelämässä pärjäisit suomenruotsilla. Kannattaa suosiolla keskittyä vaikka Ylen ruotsinkieliseen tarjontaan. Suomenruotsi on paljon helpompi oppia kuin riikinruotsi.

Toisaalta itseä kiinnostavaa sisältöä voi löytyä paremmin, jos ottaa mukaan myös riikinruotsin.

Vierailija
17/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää testata kyllä duolingoa. Oispa pokkaa ystävystyä jonkun ruotsia puhuvan vanhuksen kanssa, jonka kanssa sitten kahvittelis vaikka pari kertaa viikossa ja sönköttäis ruotsia kunnes alkais sujua. Tässä yhtälössä mättää vaan se, että a) muiden kielien puhuminen on kamalan kuumottavaa ja b) vanhukset on pelottavia.

-ap

Ilmoittaudu kunnallisen vanhusten ystavapalvelun kautta tai jarjeston toimintaan! Niita on monia. Saat varmaankin heti monta halukasta vanhaa rouvaa tai herraa valitsemaan sinut.

Vierailija
18/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin ihan samaa. Kielioppi on melko hyvin hallussa, mutta sanastoa uupuu mittavasti. Katson paljon ruotsinkielistä ohjelmistoa, mutta lopputulos on se etten pysy kärryillä.

Tuo äänikirjavinkki täytyisi kokeilla.

Vierailija
19/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielinen romaani. Aloita helposta, vaikka joku sellainen jonka olet jo aiemmin lukenut suomeksi niin et heti tuskastu jos tuntuu vaikealta. Ja siirryt pikkuhiljaa vaativampiin ...ja välillä luet ääneen. Jos jonkun sanan ääntäminen epäilyttää niin tsekkaa se sanakirjasta.

Puhumista olisi tietysti helpointa harjoitella henkilön kanssa joka puhuu sitä äidinkielenään.

Lycka till!

Vierailija
20/25 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ruotsin taitoni aikoinaan sujuvaksi yhdistämällä kaikki nämä keinot:

- käydessäni lenkillä vaihdoin radiokanavan suomenkielisestä ruotsinkieliseen

- katsoin Ruotsin TV4:aa

- luin keskustelua Ruotsin tv:stä tulleista ohjelmista ruotsalaisella keskustelupalstalla

- katsoin joka päivä tv:stä Ylen ruotsinkieliset uutiset sekä Ruotsin uutiset

- selasin joka päivä netistä ruotsinkieliset uutissivustot

- ostin ruotsinkielisiä aikakauslehtiä ja luin niitä

- jokusen kirjankin luin ruotsiksi

- kirjoitin päiväkirjaa ruotsiksi

- pelasin netissä ruotsinkielisellä pelisivustolla, vaihdoin siellä yhteystietoja joidenkin kanssa ja jatkoin heidän kanssa chattailua ruotsiksi