Piritta Hagman tilasi 2 kuutiollista puita, tietämättä kuution tilavuutta
https://www.is.fi/viihde/art-2000007759422.html
"-Sellainen idea, että klapimestojen nettisivuille vois laittaa vaikka kuvan miltä näyttää kuutio. Tai hei, jos siihen viereen laittaisi esim. kuvan autosta, niin pystyisi edes vähän suhteuttamaan, Hagman päivitteli Instagramissa."
Kommentit (329)
Ärsyttävää tämä tahallaan väärin ymmärtäminen! On luultavasti tiennyt, että kuutio on 1m*1m*1m mutta kun puut tuodaan sisälle määrä vaikuttaa suuremmalta mitä on ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti suurin osa ketjun rehvasteiljoista ei olisi itsekään tiennyt kuinka suuresta puumäärästä kuutiossa on kyse. Polttamallahan noista pääsee eroon eikä ensi talvena tarvitse ostaa lainkaan.
mutta suurin osa osaisi kuitenkin vaikka googlata ensin että miten paljon on klapeja tilaamassa. Jos ei ole hajuakaan mitä tarkoittaa kuutio, niin ehkä se kannattaa ennen tilausta selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti suurin osa ketjun rehvasteiljoista ei olisi itsekään tiennyt kuinka suuresta puumäärästä kuutiossa on kyse. Polttamallahan noista pääsee eroon eikä ensi talvena tarvitse ostaa lainkaan.
Sama kuin sanoisit että suurin osa ei tiedä mitä lause ”Vad heter du?” tarkoittaa tai minä vuonna Suomi itsenäistyi.
Joiltain on mennyt kouluopetus ohi tai päässyt unohtumaan, mutta ei todellakaan suurimmalta osalta eli yli 50 %:lta.
Ja 2 kuutiota on tietysti 2mx2mx2m jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta suurin osa osaisi kuitenkin vaikka googlata ensin että miten paljon on klapeja tilaamassa. Jos ei ole hajuakaan mitä tarkoittaa kuutio, niin ehkä se kannattaa ennen tilausta selvittää.
Löytyykö netistä helposti kuva, jossa on. 2 kuutiota puita sisälle pinottuna?
Tuohan on vähän kuin ostaisi sohvan netistä. Mitat kyllä lukee ja ymmärtää. Silti se sohva voi omassa olohuoneessa näyttää aivan turhan isolta tai pieneltä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää tämä tahallaan väärin ymmärtäminen! On luultavasti tiennyt, että kuutio on 1m*1m*1m mutta kun puut tuodaan sisälle määrä vaikuttaa suuremmalta mitä on ajatellut.
:D mitä blondin logiikkaa tämä on? Tietää mutta samaan aikaan tietää väärin?
Vierailija kirjoitti:
No määrähän ei ole kovinnpaljon edes. Jos meinaan oikeasti lämmittää puilla.
Minulla menee koko talvena 7-8 kiinto mottia tavaraa eli kyllä normitalo vähällä pääsee. 110 neliön kämppä... Parissa motissa on minulle siten jo neljännestalvi tavaraa. Nuo näkyy olleen kiintoja. Heittomotteina olisi tavaraa tullut vain pari hassua kottikärryä ladottuna... Siksi katsokaa kumpana myydään. Heiteltynä niitä ei säkkiin paljon sovi! Itse teen omat puuni mutta olen katsellut että hinnat on korkeita. Lähes poikkeuksetta n. 50e/heittomotti.
Vierailija kirjoitti:
Ja VÄÄRIN MENI... kouluun takas!... Ja älkää vaan menkö tilaamaan puita... tai muutakaan kuutioina...
No kuutio on metri kertaa metri joka sivulta ja jos saunan ja takan joka päivä lämmittää, niin ei se nyt mikään älytön läjä ole. Ei kai kukaan osta puuta kuin maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mietipä asiaa uudelleen.
Koska näkyy olevan vaikeaa joillekin, niin tässä nuo yksiköt vastaisuuden varalle. Monelta jäänyt kouluopinnot kesken näköjään...
Puun eri mittayksiköiden muuntokertoimet
Puun mittayksiköiden välillä käytetään muuntokertoimia vertaamaan yksikköjä toisiinsa. Vertailuarvot ovat keskimääräisiä. Esimerkiksi yksi kiintokuutiometri vastaa noin 2,5 irtokuutiometriä. Vastaavuuden tarkka vaihteluväli on 2,2–2,6 -kertainen. Edelleen esimerkiksi yksi irtokuutiometri vastaa noin 0,40 kiintokuutiota. Vastaavuuden tarkka vaihteluväli on 0,38–0,46 -kertainen.
Puun mittayksiköitä voidaan verrata toisiinsa ja muuntaa niitä litramääriin alla olevien kertoimien mukaisesti. Voit tehdä lisää tilavuuteen perustuvia laskelmia tästä linkistä.
Kiintokuutiometri (m³) vastaa keskimäärin
1,5 pinokuutiometriä
2,5 irtokuutiometriä
1 000 litraa
Pinokuutiometri (p-m³) vastaa keskimäärin
1,67 irtokuutiometriä
0,67 kiintokuutiometriä
670 litraa
Irto- eli heittokuutiometri (i-m³) vastaa keskimäärin
0,6 pinokuutiometriä
0,4 kiintokuutiometriä
400 litraa
Jaah, oliko heittokuutioita? Usein puita myydään heittokuutioina, eli todellisuudessa huomattavasti pienempi määrä kuin pinottuna. No aivan sama, typerä muija jos ei tiedä kuinka suuri on kuutiometri.
Noissa Piritan kuvissa on pakko olla myös vanhoja, varastossa olleita polttopuita, koska kahdesta motista ei voi tulla tuollaista määrää puuta. Tai sitten on oikein höveli myyjä kyseessä.
Kuutio on kuutio ja pinokuutio on pinokuutio.
Mun mielestä noissa kuvissa näyttää olevan enemmän kuin 2 (kiinto)kuutiota puuta. Itse tilasin viime vuonna 2 IRTOkuutiota polttopuuta, myyjä toi ne ja kippasi kuorma-autostaan pihaani, sanoi että "vaikea arvioida noin pientä määrää". Pinottuna siinä oli sitten 2 kiintokuutiota, eli enemmän kuin olin tilannut. Ehkä Piritalle kävi samalla tavalla ja tuo juttu on huumoria?
Tämä tapahtuma ei ihmetytä yhtään.
Olen ammatillisena opettajana toisella asteella ja peruskoulusta tulee meille opiskelija-ainesta joiden matemaattiset taidot ovat olemattomia. Nykyään peruskoulun pääsee läpi osamaatta peruslaskutuoimituksia.
Toki tämä Piritta on jo hieman vanhempi mutta on niitä laskutaidottomia ihan aikuisissa opijoissakin.
Kymmenkertaiset virheet suuntaan tai toiseen on aika yleisiä. On ihmisiä joiden hahmotuskyky on todella heikko.
Muutaman opiskelija on vaihtanut alaa kun opettamaani alaan liittyy olennaisesti mittaaminen, muunnostehtävät, punnitseminen. He kykenisivät nähin tehtäviin toisen ohjauksessa. Työpaikoilla eivät tulisi pärjäämään kun ammattityössä pitää kyetä itsenäiseen työskentelyyn.
Mukautuksella se heikoin aineskin koulutetaan. Nämä on niitä *-oppilaita, "tähtioppilaita" joiden todistukseta on nähtävissä tähdellä merkittyjen aineiden mukautus.
Vierailija kirjoitti:
Noissa Piritan kuvissa on pakko olla myös vanhoja, varastossa olleita polttopuita, koska kahdesta motista ei voi tulla tuollaista määrää puuta. Tai sitten on oikein höveli myyjä kyseessä.
Kuutio on kuutio ja se ei muuksi muutu. Tuolla netissä vaan on jonkun myyjän omat mitat pinokuutiollemja irtokuutiolle, joka sitten ilmeisesti vääristää käsityksen kuutiosta.
Ex-rouva Hagman nyt vaan sattuu olemaan sellainen, joka hakee huomiota joka asialla. Igssä suurin osa kuvista ja strooreista selfieitä, mikä on jännää, kun on sanonut ettei tykkää selfieistä. 🤣 Säännöllisin väliajoin jossain lehdessä avautumassa ja aina samoista asioista. Järkyttävää huomionhakua. Huvittavaa se, että esittää hyvyyden perikuvaa, mutta kyllähän täällä Porissa tiedetään, että esim. toisten naisten miehiä ei tämä missi ole ikinä osannut kunnioittaa, kunhan vaan MINÄ saan sen kenet haluan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä hänen olisi ollut laittaa noita kuvia, jos puolet olisivat vanhoja puita?
Pitäisikö munkin jakaa kuva jääkapistani, johon ei mahdu 2 l maitoa. Kun siellä on valmiiksi 20 l maitoa.