Milloin ihmisellä on oikeus vihata?
Onko mitään tilannetta, missä viha on moraalisesti oikeutettua? Jos joku hyökkää minun kotiini, onko minulla oikeus vihaan? Jos joku varastaa minun perintöni, ryöstää jotain omaani, raiskaa?
Kommentit (21)
No sitä vartenhan se on, että voit puollustaa itseäsi.
Ei tunteita voi käsitellä moraaliselta perustalta. Vihaat, jos vihaat. Niin simppeliä.
Se on sallittua jos kuulut johonkin vähemmistöön.
Vihalle ja pelolle ei saa koskaan antaa valtaa. -ohis
Omiin tunteisiin on aina oikeus. Viha voi olla myös hyödyllinen tunne, se voi auttaa puolustamaan omia rajoja. Vihan tunne saattaa kuitenkin lyödä yli ja johtaa tekoihin, jotka loukkaavat toisen ihmisen oikeuksia.
Kyllä minä vihaan muutamaa ihmistä todella paljon. Miten se vihani ilmenee? No siten etten ole heidän kanssaan missään tekemisissä. Miten vihani hankaloittaa heidän elämäänsä? Ei mitenkään.
Tunteet on OK, se miten niitä ilmaisee ja millaisia tekoja niitten pohjalta tekee onkin sitten ihan eri asia.
Mikään tunne ei ole väärä. Vain tekoja voi arvostella moraalin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tunteita voi käsitellä moraaliselta perustalta. Vihaat, jos vihaat. Niin simppeliä.
Kaikkea voi tarkastella moraalin kannalta.
Aina kun siltä tuntuu. Kannattaa vihata niin paljon kuin jaksaa, mutta pitää myös osata laittaa sille tunteelle stoppi aika nopeasti. Vihaat kolme minuuttia ja sitten pakotat itsesi ajattelemaan jotain muuta.
Naisena kuulun sorrettuun vähemmistöön, eli minulla on oikeus vihata etuoikeutettuja patriarkaatin jäseniä.
Kunhan vihan hyödyntää. Esim jos on raiskattu niin käy murhaamassa raiskaajan. Jos vain vihaa, mutta ei tee asialle mitään, se on vain haitaksi itselle.
Viha sairastuttaa ihmisen. Terve vihan tunne on hyvä, koska sitä tarvitaan rajojen asettamiseen.
Vihaan syvästi muutamaa ihmistä, joista kumpikaan ei sitä ansaitse. Siksi että olen katkera jostain asioista. En ilmaise sitä heille. Joskus kyllä mietin jos tunnetila jostain syystä tulee päälle, että toivottavasti eivät tule kadulla vastaan väärään aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vihalle ja pelolle ei saa koskaan antaa valtaa. -ohis
Ohisalo on tavattoman väärässä. Viha on tarpeellinen tunne, joka on kehittynyt evoluutiossa. Sen kautta päästään sitten korkeimpiin defensseihin.
Pitää erotella tunne ja teko. Vihaa saa tuntea ja se pitää kanavoida pois. Vihatekoja ei saa tehdä.
Poliitikot ovat kyllä ovelia, kun kansa on vihaisia heidän päätöksistään, niin kaikki arvostelu kuitataan vihapuheena ja se yritetään kieltää jopa lainsäädännöllisin toimin.
Siihen ei tietenkään pidä alistua, jokaisella on oikeus päättää mitä vihaa ja ilmaista kantansa sitten vihaisena puheena.
Etenkin kun normaali puhe ei tunnu menevän perille. Se on oikein, että poliitikot pelkäävät kansan vihaa, saattaa hiukan hillitä sitä niiden ylimielisyyttä.
Tulkaa lukemaan Corona-ketjuani. Se on täynnä asiallista tekstiä- Ihan tosi.
Onko vihan tunne väärin?