Onko 250-300€/kk järkevä budjetointi yhdelle aikuiselle ruokamenoihin kuussa?
Tähän pitäisi sisältyä pesuaineet ja hygieniatuotteet, mutta niitähän ei mene yhden henkilön taloudessa paljon. En halua elää makarooni-ketsuppi-linjalla, kun muuhunkin on varaa. En ole urheilullisesti aktiivinen, mutta liikun koko työpäivän (5h/pvä) ajan taukoja lukuunottamatta. Tässä kyselen muuttuneen elämäntilanteen vuoksi. Aiemmin työskentelin ravintola-alalla tursitikohteessa ja elämäntavat sen mukaiset.
Kommentit (61)
Uskoisin että hyvä budjetti. Meitä on kaksi paljon urheilua harrastavaa aikuista ja kotiruokiin menee noin 400€/kk, kun toinen syö joka päivä ja toinen lähes joka päivä lounaan töissä kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
On järkevä. Tuhlailen vähän ja menee noin 350€.
Yritin vähentää rahan kulutusta, mutta totesin etten tästä. Kun on kotona koko ajan, ei ole ajatukset siinä mitä puuttuu jääkaapista. Kalapuikot ovat jääneet kaupan pakkaseen.
Syön enimmäkseen kotimaista luomuruokaa ja käytän luonnonkosmetiikkaa. Tuo raha riittä hyvin.
Meillä menee 100-180€/h/kk ruokaan, kuulostaa siis paljolta. Tuossa on mukana myös muuta kuin kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen tuon verran menee. 2500-3000kcal ja vähintään 150g proteiinia päivässä.
Oletko 150-kiloinen?
Täh? Alle 90-kiloinen, lepokulutus arviolta vajaa 2000kcal. Nyt tarkoituksena nostaa painoo niin 92-kiloon ja kaloreita menee välillä enemmänkin kuin 3000, jos vaikka hiihtää ko. päivänä.
Olen eri, mutta syöt tosi paljon proteiinia ja siksi varmaan tuo edellinen kyseli painoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen tuon verran menee. 2500-3000kcal ja vähintään 150g proteiinia päivässä.
Oletko 150-kiloinen?
Täh? Alle 90-kiloinen, lepokulutus arviolta vajaa 2000kcal. Nyt tarkoituksena nostaa painoo niin 92-kiloon ja kaloreita menee välillä enemmänkin kuin 3000, jos vaikka hiihtää ko. päivänä.
Olen eri, mutta syöt tosi paljon proteiinia ja siksi varmaan tuo edellinen kyseli painoasi.
Joo olen pitänyt tuon 2g/rasvaton painokilo tavoitteena, koska pakkotoistolla luki niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko 150-kiloinen?
Proteiinin saantisuositus aikuisella on n 1,1 - 1,3 g/painokiloa kohden vuorokaudessa. Toki jos lihasmassaa haluat lisätä, niin tarve silloin jonkin verran suurempi. Ylenmääräisestä proteiinin saannista ei kuitenkaan ole hyöty..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko 150-kiloinen?
Proteiinin saantisuositus aikuisella on n 1,1 - 1,3 g/painokiloa kohden vuorokaudessa. Toki jos lihasmassaa haluat lisätä, niin tarve silloin jonkin verran suurempi. Ylenmääräisestä proteiinin saannista ei kuitenkaan ole hyöty..
En minä ylenmääräisiä syökään, vaan 2g/rasvaton painokilo. 2500kcal edestä pelkkää kaurapuuroa sisältäisi jo 100g proteiinia.
Minusta ok. Meillä aikuinen, taapero ja koululainen ja ruokaan menee keskimäärin 400€/kk. Syödään hyvin, ostetaan paljon kasviksia ja suuri osa luomuna. Lapsilla toki koulu- ja päiväkotiruokailu, itse pakkaan töihin usein lounasevään. Eli luulen että pärjäät tuolla hyvin vaikka tulisikin joskus ostettua valmista.
Kyllä se riittää, jos ei ulkona syö. Mulla menee lapsen kanssa suunnilleen tuo.
Miettikääpä hetki toimeentulotuen varassa olijoita. Yksinasuvan perusosa on alle 500 e. Siitä ruoat, kaikki omat laskut ja liikkumiset ja vaatteet ja kaikki. Jos asuu lapsen kanssa, lapsen ruokaan ja vaatteisiin ja harrastuksiin jne on käytettävissä n. 300 e perusosa. Niillä sitten pahimmillaan mennään kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Riittää varmasti. Käytän n. 200 e/kk, mukana hygieniatuotteet, pesuaineet ja kissanruoka + hiekka ja pientarvikkeet. Teen kaiken ruuan itse, samoin eväät töihin. Lisäksi ruokin aikuisen lapsen pari kertaa viikossa, kun hän käy auttamassa joissain pikkuhommissa (joihin en itse kykene). Tästä summasta ostan vielä aika paljon erilaista 'herkkua' eli muitakin hedelmiä kuin tarjousomppuja, joskus jäätelöä ja keksejä, toisinaan vaan jotain mitä tekee mieli (savulohta, etteivät itkuntuhruiset silmät... :D). Minusta tuolla summalla siis tulee ihan hyvin toimeen. Tosin käytän Risman ja Liiterin tarjoukset aina hyväksi (myös hävikkituotteet) ja hiukan suunnittelen ruokia ja eväitä. En orjallisesti, mutta välillä tyhjentelen pakkasta ja kuiva-aineita kaapista, teen kerran viikossa ostoslistan jne.
Ohiksena: Yksineläjän kyllä kannattaa ostaa näitä perhepakkauksia, vaikka aina niistä vingutaan! Ne ovat lähes aina huomattavastikin edullisempia ja ne kannattaa käyttää hyväksi, vaikka jakamalla ne toisen kanssa puoliksi. Etnisten kauppojen mausteet ja esim. riisi ovat paljon halvempia kuin taviskaupoissa, lisäksi ne ovat yleensä tuoreita & parempia ja isoissa pakkauksissa. Tällöin jakaminen on erittäinkin järkevää. Työkaverin kanssa tehdään joskus hankintoja juuri näin, samoin saatamme käydä yhdessä tukussa, jotta isoista pakkauksista saa järkevästi hyödynnettynä kaiken irti. ;) Tämä tietysti edellyttää myös hiukan suunnittelua ja vaivaa, mutta kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
budjettiin tuo summa on ihan hyvä. todellisuudessa voit selvitä helpostikin 100-150 eurolla
Edelleen ihmetyttää miten 100€/kk selviää "helposti"? Sehän on 3€/päivässä, jolla aamupala, lounas, päivällinen, iltapala + ne vessapaperit, terveyssiteet, saippuat ja muut. Olen itse opiskelijana elellyt vuosia tuollaisilla summilla joten en ole mikään kultalusikka suussa syntynyt, mutta ei se minusta mitenkään helppoa ollut.
olen kuukupin käyttäjä, joten ei mene rahaa kuukautisiin. Saippuaa en käytä. Pesunesteisiin menee vuodessa noin 10e enkä osta halvinta, vaan ostan laadukkainta, jota riittää pisara, samalla pesunesteella voin pestä kuukupin. Apteekista ostin tammikuun alussa shampoon alennuksesta 19e, samankokoinen puteli samaa ainetta riitti viimeksi vuoden. En voi käyttää ns. normishampoista.
vessapapereiden menekkiä en ole koskaan laskenut, mutta ostan ne aina jättisäkeissä. tilaan kahdesti kuussa elintarvikkeet kotiinkuljetuksella, viime kuussa meni rahaa huikeat 170e (koska joulu), tässä kuussa on mennyt 70e, maanantaina tulee seuraava kuljetus, se on 70e. Sisältää mm. kermajuustoa, jäätelöä, virvoitusjuomaa (nämä mainitsen siksi, että ovat kalliita).
oikein hyvin onnistuu 100-150 eurolla kuussa. pyrin tekemään kaiken perusruoka-aineista, en pidä einesten einesmäisestä mausta ja ne ovat muutenkin makuuni liian suolaisia. juurekset ovat suhteellisen halpoja. leivän teen leipäkoneella, säästän sievoisen summan ja saan ihan kaupan tasoista leipää.
ja jos olisit lukenut kommentini tarkkaan, aloitin sen mainitsemalla, että 200-250 kuussa on budjettiin ihan hyvä summa. Sen jälkeen mainitsin, että 100-150 eurollakin selviää todellisuudessa hyvin. Ilmeisesti et ymmärrä budjetointia, koska takerruit mainitsemaani 100-150 euroon. Budjetoinnin ilo on siinä, että kun itselleen tekee budjettia, niin arvioi menot vähän yläkanttiin, koska eihän sitä voi tietää näin tammikuussa millaiset ruokatilanteet on joulukuussa, on siis hyvä, että budjetti on yläkanttiin, niin siellä tulee sitten luontaista puskurirahaaa yllätysmenoille. Lisäksi ruokakuluissa kannattaa bujedtti arvioida yläkanttiin, koska tulee juhlia ja "pakollisia" illanviettoja, joihin menee rahaa. mutta normaaliarjessa 100-150 euroa todellakin riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi henkeä ja kaikki ostokset ovat sen 400-600€ kuussa. Syödään kaikki ateriat kotona. Budjetti kuulostaa oikein hyvältä. Käytännössähän näet muutaman kuukauden päästä mihin se todellisuudessa asettuu.
Meillä on sama tilanne ja saman verran rahaa menee. Jos asuisin yksin, minulle riittäisi 200 euroa hyvin, mutta miehen osuus ruuista on isompi.
Ei mulla riittäisi 50 viikossa kun siitä vielä miinustaa hygieniatuotteet ym. Haluan syödä hyvin. Laatuliha ja vaikka joku savustettu lohi maksaa. Ostan myös mm. sushia ja herkkujuustoja. Ihana hemmotella itseään. Elämä on lyhyt. Arjesta kannattaa nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
budjettiin tuo summa on ihan hyvä. todellisuudessa voit selvitä helpostikin 100-150 eurolla
Edelleen ihmetyttää miten 100€/kk selviää "helposti"? Sehän on 3€/päivässä, jolla aamupala, lounas, päivällinen, iltapala + ne vessapaperit, terveyssiteet, saippuat ja muut. Olen itse opiskelijana elellyt vuosia tuollaisilla summilla joten en ole mikään kultalusikka suussa syntynyt, mutta ei se minusta mitenkään helppoa ollut.
olen kuukupin käyttäjä, joten ei mene rahaa kuukautisiin. Saippuaa en käytä. Pesunesteisiin menee vuodessa noin 10e enkä osta halvinta, vaan ostan laadukkainta, jota riittää pisara, samalla pesunesteella voin pestä kuukupin. Apteekista ostin tammikuun alussa shampoon alennuksesta 19e, samankokoinen puteli samaa ainetta riitti viimeksi vuoden. En voi käyttää ns. normishampoista.
vessapapereiden menekkiä en ole koskaan laskenut, mutta ostan ne aina jättisäkeissä. tilaan kahdesti kuussa elintarvikkeet kotiinkuljetuksella, viime kuussa meni rahaa huikeat 170e (koska joulu), tässä kuussa on mennyt 70e, maanantaina tulee seuraava kuljetus, se on 70e. Sisältää mm. kermajuustoa, jäätelöä, virvoitusjuomaa (nämä mainitsen siksi, että ovat kalliita).
oikein hyvin onnistuu 100-150 eurolla kuussa. pyrin tekemään kaiken perusruoka-aineista, en pidä einesten einesmäisestä mausta ja ne ovat muutenkin makuuni liian suolaisia. juurekset ovat suhteellisen halpoja. leivän teen leipäkoneella, säästän sievoisen summan ja saan ihan kaupan tasoista leipää.
ja jos olisit lukenut kommentini tarkkaan, aloitin sen mainitsemalla, että 200-250 kuussa on budjettiin ihan hyvä summa. Sen jälkeen mainitsin, että 100-150 eurollakin selviää todellisuudessa hyvin. Ilmeisesti et ymmärrä budjetointia, koska takerruit mainitsemaani 100-150 euroon. Budjetoinnin ilo on siinä, että kun itselleen tekee budjettia, niin arvioi menot vähän yläkanttiin, koska eihän sitä voi tietää näin tammikuussa millaiset ruokatilanteet on joulukuussa, on siis hyvä, että budjetti on yläkanttiin, niin siellä tulee sitten luontaista puskurirahaaa yllätysmenoille. Lisäksi ruokakuluissa kannattaa bujedtti arvioida yläkanttiin, koska tulee juhlia ja "pakollisia" illanviettoja, joihin menee rahaa. mutta normaaliarjessa 100-150 euroa todellakin riittää hyvin.
Turhaan puhut budjetoinnista tuolla tavalla alentavasti kuin pikkulapselle. Takerruin tasan siihen että sanoit 100-500€ selviävän "helposti". Kyllä sillä selviää, mutta ei se helppoa ole. Jo minimitoimeentulotuenkin kuukausittaiseksi käyttörahaksi tarkoitettu perusosa on pakollisten menojen (vuokra, vakuutukset, reseptilääkkeet ym) lisäksi yli 500€/kk ja ihan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai alle 25 eurolla viikossa vedät kermajuustoja, jätskiä ja limsaa 😂En oikein usko. Sehän on jotain 3.50 euroa per päivä. Siitä ostat aamukahvit ja iltateet × 7? Leivänpäälliset itse leipomaasi leipään seitsemäksi päiväksi. 1-2 lämmintä ruokaa joka päivä? Eli 7-14 ruokaa viikossa!! Salaattiainekset? Hedelmät?
Ihan höpö höpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki: On ruokabudjetti 100-150 e/kk. Sen lisäksi on kulutustavarabudjetti vaikkapa 30e/kuussa ja näistä ylijääneet varat siirtyvät puskuriin. Tarjouksessa 36rll wc-paperipakkaus maksaa 10-12 euroa eikä sitä tarvitse sinkun joka kk hankkia. Menkkoihin kuukuppi ja sillä on moneksi vuodeksi kuitattu siteet yms. Saippua ei monta euroa maksa. Unohdetaan kaikki chiasiemenet ja muut turhakkeet ja raaka-aineet hankitaan tarjouksesta tai hävikkialesta, eksoottisemmat ainekset esim. etnisestä kaupasta kerran pari vuodessa puskurin avulla. Sesongin kasvikset, talvella kaalia salaatin sijaan ja pakastekasviksia tuoreiden sijaan.Ei eineksiä. Onnistuu eikä tunnu köyhäilyltä. Suunnitelmalisuus on kaiken a ja o.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki: On ruokabudjetti 100-150 e/kk. Sen lisäksi on kulutustavarabudjetti vaikkapa 30e/kuussa ja näistä ylijääneet varat siirtyvät puskuriin. Tarjouksessa 36rll wc-paperipakkaus maksaa 10-12 euroa eikä sitä tarvitse sinkun joka kk hankkia. Menkkoihin kuukuppi ja sillä on moneksi vuodeksi kuitattu siteet yms. Saippua ei monta euroa maksa. Unohdetaan kaikki chiasiemenet ja muut turhakkeet ja raaka-aineet hankitaan tarjouksesta tai hävikkialesta, eksoottisemmat ainekset esim. etnisestä kaupasta kerran pari vuodessa puskurin avulla. Sesongin kasvikset, talvella kaalia salaatin sijaan ja pakastekasviksia tuoreiden sijaan.Ei eineksiä. Onnistuu eikä tunnu köyhäilyltä. Suunnitelmalisuus on kaiken a ja o.
Tämä sopii toki ihmisille joista on ihan ok vetää koko talvi kaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko 150-kiloinen?
Niin, normi aikuisilla.
Yli 64-vuotiaiden tulisi saada proteiinia 1,2–1,4 g painokiloa kohden vuorokaudessa.
Sairauksista toipuvilla proteiinin tarve on noin 1,5 g painokiloa kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai alle 25 eurolla viikossa vedät kermajuustoja, jätskiä ja limsaa 😂En oikein usko. Sehän on jotain 3.50 euroa per päivä. Siitä ostat aamukahvit ja iltateet × 7? Leivänpäälliset itse leipomaasi leipään seitsemäksi päiväksi. 1-2 lämmintä ruokaa joka päivä? Eli 7-14 ruokaa viikossa!! Salaattiainekset? Hedelmät?
Ihan höpö höpöä.
Sä et selkeästi itse osaa ennakoida ja laskea menekkiä. Esim. Itse tehty pinaattikeitto ei paljon maksa ja eineshernarin saa esim. Lidlistä alle 60 stn. purkki. Lainaamasi kirjoittaja ihan selkeästi ilmoitti että on hyvä jos budjetti on yläkanttiin.
Meillä on kahden hlön talous ja viime vuonna halvimmaksi kuukaudeksi jäi tammikuu jolloin ruokaan meni 109,5 euroa eli 54,75/hlö . Toiseksi halvin kk 167e eli 83,5e /hlö. Kallein kk maksoi meille yhteensä 508e ja sisälsi paljon seuraavina kuukausina käytettäviä kuiva-aineita. Ennakointi kannattaa.
ohis
En minä ainakaan pesuaineita syö, mutta tapansa kullakin...