Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahat ei riitä

Hasa
23.01.2021 |

Käyn töissä tehden osittaista työaikaa (aloitin juuri) ja mies käy myös töissä. Meille tuli muutaman kymppitonnin remontti viime vuonna. Remontti oli pakko tehdä. Nyt lapset palaa päiväkotiin. Lainat olleet tauolla minun ollessa kotona. Nyt alkaa lainan maksu taas juosta ja koen että me ei tulla pärjäämään rahallisesti. Koen suurta stressiä tästä. Toki pärjättiin aiemminkin ja saatiin jopa säästöön. Pyrimme maksamaan remonttilainan äkkiä pois, onneksi saadaan täys kotitalousvähennys joka käytetään lainanmaksuun. Päiväkotimaksut, bensat.... Huh huh. Ihan itkettää. En haluais taloakaan myydä.

Onko jotain lisätyötä jota voisi tehdä kotoa käsin etänä? En osaa kieliä, käsitöitä teen mutta liian vähän aikaa päivässä siihen että löisi leiville.

Kommentit (217)

Vierailija
181/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo maalla asutaan mutta en usko että vuokraus onnistuu/kannattaa.

Itselle tekisi oikeasti mieli vaihtaa työpaikka kävelymatkan päähän. Olisin myös lähempänä saatavilla jos päiväkodissa tarvitaan minua diabeteksen osalta. Se vaan on iso hyppy tuntemattomaan. Palkka olisi suht sama. Tosin yövuorosta maksetaan paremmin tuossa lähipaikassa.

Olen aina ollut pelokas talouden suhteen. Pahin pelko elämässä on se että joudun ahdinkoon. En pelkää tulipaloa tai sairastumista tai sellaista. Vaan sitä että rahaa ei ole

Vierailija
182/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitalous vähennys vähennetään veroista ei saa suoraan käteen.

Juuri näin. Ap on ymmärtänyt tuon väärin. Ennen sai suoraan, nykyään vähennetään veroista, joka on tietenkin huomattavasti huonompi. 

Eikö nämä ole se ja sama? Jos vähennetään veroista, sehän on sama kuin jäisi enemmän käteen. Sitä vastoin jos vähennetään tuloista ja maksetaan sitten vähän vähemmän veroja niin se on huomattavasti huonompi. Hyödyttää sitä enemmän, mitä isommat tulot tietysti.

Niin kummin se on, vähennetäänkö veroista vai tuloista? En ole aloittaja mutta koskee myös mua. Pitääpä käydä verottajan sivuilla.

Jos vähennys on 4000e, se ei tarkoita että jää konkreettisesti 4000 voiton puolelle.

Jos vähennys tehdään veroista, se tarkoittaa että jää konkreettisesti vähennyksen verran voiton puolelle. Kotitalousvähennys on 40% työn osuudesta. Sen verran jää konkreettisesti voiton puolelle.

Jos taas vähennys tehtäisiin tuloista, konkreettinen voitto riippuisi muista tuloista.

Ja mitä itse kotitalousvähennystä tässä kuussa täytin, niin siinä oli 100€:n omavastuu. En tiedä, onko summa kiinteä vai riippuuko se vähennyksen määrästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hasa kirjoitti:

Itselle tekisi oikeasti mieli vaihtaa työpaikka kävelymatkan päähän. Olisin myös lähempänä saatavilla jos päiväkodissa tarvitaan minua diabeteksen osalta. Se vaan on iso hyppy tuntemattomaan. Palkka olisi suht sama. Tosin yövuorosta maksetaan paremmin tuossa lähipaikassa.

Olen aina ollut pelokas talouden suhteen. Pahin pelko elämässä on se että joudun ahdinkoon. En pelkää tulipaloa tai sairastumista tai sellaista. Vaan sitä että rahaa ei ole

Ei välttis huono idea olisi se työpaikan vaihto. Pärjäisittekö sitten yhdellä autolla?

Tai olisiko mahdollista ottaa vaikka vuosi vapaata ja olla sen aikaa lähellä töissä? Sulla on kuitenkin pienet lapset ja ns. ruuhkavuodet.

Saisitko näillä näkymin helposti uuden työpaikan jos myöhemmin vaihdat takaisin?

Vierailija
184/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitalous vähennys vähennetään veroista ei saa suoraan käteen.

Juuri näin. Ap on ymmärtänyt tuon väärin. Ennen sai suoraan, nykyään vähennetään veroista, joka on tietenkin huomattavasti huonompi. 

Eikö nämä ole se ja sama? Jos vähennetään veroista, sehän on sama kuin jäisi enemmän käteen. Sitä vastoin jos vähennetään tuloista ja maksetaan sitten vähän vähemmän veroja niin se on huomattavasti huonompi. Hyödyttää sitä enemmän, mitä isommat tulot tietysti.

Niin kummin se on, vähennetäänkö veroista vai tuloista? En ole aloittaja mutta koskee myös mua. Pitääpä käydä verottajan sivuilla.

Jos vähennys on 4000e, se ei tarkoita että jää konkreettisesti 4000 voiton puolelle.

Jos vähennys tehdään veroista, se tarkoittaa että jää konkreettisesti vähennyksen verran voiton puolelle. Kotitalousvähennys on 40% työn osuudesta. Sen verran jää konkreettisesti voiton puolelle.

Jos taas vähennys tehtäisiin tuloista, konkreettinen voitto riippuisi muista tuloista.

Ja mitä itse kotitalousvähennystä tässä kuussa täytin, niin siinä oli 100€:n omavastuu. En tiedä, onko summa kiinteä vai riippuuko se vähennyksen määrästä.

Kiinteä omavastuu per vuosi

Vierailija
185/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hasa kirjoitti:

Jos pelkäät tuollaista niin tosiaan kirjaa menot ja opettele tekemään budjetti. Säästät mielenterveyttäsi ihan valtavasti.

Vierailija
186/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hasa kirjoitti:

Talo maksoi 210 000e. Omaa rahaa oli 30 000e eli talosta velkaa 180 000e. Remonttilaina (tai Asuntolaina nimellä se myös on) 20 000e. Voisikohan lainan marginaaleja yms kilpailuttaa? Samoin olen miettinyt että meille myytiin silloin lainaan korkokatto.. Tullut pohdintaan että onko oikeesti tarpeen.

Kamalaa nyt myöntää että on meillä yhteistä puskurivarastoa 8000e joka siis tarkoitettu jos taloon tulee jotain hämminkiä eli siis vaikka tarvii ostaa uus uuni tai jääkaappi. On siis oikeasti hätä puskuri. Lisäksi meillä molemmilla omat säästöt, minun säästöt hupeni elämiseen kun hoidin lasta kotona mutta ajatus säästää uudelleen jos vaan mahdollista.

Miksi ainoastaan sinun säästösi hupenivat, kun hoidit yhteisiä lapsia? Miksi molempien säästöjä ei käytetty?

Vierailija
187/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hasa kirjoitti:

Ei välttis huono idea olisi se työpaikan vaihto. Pärjäisittekö sitten yhdellä autolla?

Tai olisiko mahdollista ottaa vaikka vuosi vapaata ja olla sen aikaa lähellä töissä? Sulla on kuitenkin pienet lapset ja ns. ruuhkavuodet.

Saisitko näillä näkymin helposti uuden työpaikan jos myöhemmin vaihdat takaisin?

Alalla Huutava pula tekijöistä. Kukaan ei halua luopua työntekijöistä. Tässä ajassa vaikea saada palkatonta vapaata niin pitkään. Jos paikka osoittautuisi huonoksi niin mahdollista olisi saada työpaikka takaisin, mutta vasta kun haku on taas. Minulla siis vakituinen työpaikka. Toki alalla aina töitä mutta vakipaikka on aina vakipaikka. Täytyisi keskustella oman esimiehen kanssa asiasta. Sanoa että joko palkaton tai suora irtisanominen. Palkattomassa olisi edes mahdollisuus minut saada pidettyä.

Toki se työpaikan vaihto olisi kannattavaa rahallisesti mutta myös lasten kannalta nyt mutta varsinkin kun menevät kouluun. Olisin lähellä.

Vierailija
188/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hasa kirjoitti:

Ei kulje julkiset ei. Lapseni sairastaa diabetestä. Polikäynnit alkuun 1xkk ja sitten jatkossa 4x vuodessa. Menee vakuutuksiin. Plus tulevaisuudessa jos joutuu sairaalahoitoon niin vakuutus korvaa. Tämän vuoksi voi olla ettei saada enään kummallekkaan lapselle vakuutusta muualta.

Diabeetikolle kannattaa kyllä pitää vakuutus, terveelle tuskin.

Siltikin haluan muistutella, että ei sairastamisen kuluja tässä maassa kannata pelätä. Siis sillä pelolla meille myydään niitä ylihinnoiteltuja vakuutuksia, jotka sitten usein eivät edes korvaa sairauskuluja.

Kuitenkin meillä on tässä maassa lääkekatot ja katot poliklinikkamaksujen yms. suhteen. Lapset pääsevät terveyskeskukseen ilmaiseksi, on ilmainen neuvola jne. Itse käytän vain yksityisiä palveluita, eikä toistaiseksi mitenkään kamalan kalliiksi ole käynyt. Tässä kuussa kävin otattamassa kahdeksan eri verikoetta. Vertailin laboratoriot ja lasku oli alle 60 €. Mehiläisessä tai Terveystalolla samat olisivat maksaneet about 500 €. Kyllä se oma lompakko venyy sairauskuluihin, ennaltaehkäisy on erittäin jees ja jos sattuisi saamaan syövän tai muuta sellaista kamalaa, se hoidettaisiin julkisella edulliseen hintaan.

Vierailija
189/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on yhteiset rahat. Eli vaikka ne miehen säästöt on miehen tilillä niin jos oikeasti tarvitsen niin mies auttaa kyllä. Ja hän hoitaa itse esim kokonaan sen autonkin velan, en siihen puutu. Jos myyn autoni pois niin sitten tietysti osallistun kun on vain yksi auto.

Vierailija
190/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no mietin tuon vanhemman lapsen vakuutuksen poistoa. Ainoa vaan että mitäs jos hällekkin tulee diabetes? Sitten ei enään saada vakuutusta. Ja tosiaan se meidän Pariturva, sitä aloin kyllä miettimään että lopetetaanko se. Se on muutaman satasen per vuosi.

Minulla autossa vain liikennevakuutus ja pienin kasko. Miehen autossa laajempi kasko, on myös se meidän ykkösauto.

Vierailija
191/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hasa kirjoitti:

Niin no mietin tuon vanhemman lapsen vakuutuksen poistoa. Ainoa vaan että mitäs jos hällekkin tulee diabetes? Sitten ei enään saada vakuutusta. Ja tosiaan se meidän Pariturva, sitä aloin kyllä miettimään että lopetetaanko se. Se on muutaman satasen per vuosi.

Minulla autossa vain liikennevakuutus ja pienin kasko. Miehen autossa laajempi kasko, on myös se meidän ykkösauto.

Kannattaa kerran vuodessa kilpailuttaa kaikki mahdollinen: sähkö, vakuutukset, netti, puhelimet

Vierailija
192/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinliittymän kilpailutin juuri viime kuussa.

Sähkösopimus syyskuuhun asti ja sitten taas kilpailutus. Nettiliittymän kilpailutus myös heti kun mahdollista.

Vakuutuksista on ollutkin puhetta.

Vierailija
193/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo teidän sähkölasku on aika iso jos talo on rakennettu 2000-luvulla... Meillä on vajaa 170 neliötä, plus lämmin alapohja, ja sähkön kulutus noin 8 000kWh/vuosi. Lämmitysmuotona maalämpö.

Miksi noin uuteen taloon on tehty kattoremontti? Rakentajan takuu on voimassa 10 vuotta (mikäli rakentaja ei ole tehnyt konkurssia tms). Jos takuu mennyt umpeen niin neuvotelkaa hinnanalennuksesta edellisen omistajan kanssa, paitsi jos ongelma oli ostohetkellä tiedossa ja se vaikutti hintaan alentavasti

Vakuutukset on taas mielestäni ok, tosin pariturvan korvattavuussummaa kannattaa tarkistaa alemmas aina sen mukaan mitä lainaa saa maksettua takaisin. Meillä on korvaussumma 50 000€ lainasummaa vähemmän (ideana on, että jos toinen menehtyy, niin leski pystyy jäämään asumaan yhteiseen kotiin).

Kauppalaskua varmaan saa pienemmäksi suht helposti paitsi jos on paljon erikoisruokavaliota tarvitsevia. 1,5-vuotias kannattaa opettaa kuivaksi.

Lisätienauskeinoja on myös säästäminen, eli marjat ja sienet talteen lähimetsistä. Itse poimimiaan voi myös myydä verottomasti. Villasukkia yms käsitöitä voi toki tehdä tilauksesta tutuille ja ottaa siitä jonkin verran korvauksena.

Vierailija
194/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hasa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hasa kirjoitti:

Alalla Huutava pula tekijöistä. Kukaan ei halua luopua työntekijöistä. Tässä ajassa vaikea saada palkatonta vapaata niin pitkään. Jos paikka osoittautuisi huonoksi niin mahdollista olisi saada työpaikka takaisin, mutta vasta kun haku on taas. Minulla siis vakituinen työpaikka. Toki alalla aina töitä mutta vakipaikka on aina vakipaikka. Täytyisi keskustella oman esimiehen kanssa asiasta. Sanoa että joko palkaton tai suora irtisanominen. Palkattomassa olisi edes mahdollisuus minut saada pidettyä.

Toki se työpaikan vaihto olisi kannattavaa rahallisesti mutta myös lasten kannalta nyt mutta varsinkin kun menevät kouluun. Olisin lähellä.

Jää uudestaan hoitovapaalle ja mene tonne yksityiseen töihin. Työnantaja ei voi puuttua koska olet suorittavassa työssä eikä voida katsoa kilpailevaksi toiminnaksi. Ilmoitat vain työnantajalle aikeesi etkä salaa, voit sanoa että vaihtoehtoisesti voit ottaa palkatonta vapaata. Hoitovapaa on pakko myöntää.

Vierailija
195/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hasa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hasa kirjoitti:

Jää uudestaan hoitovapaalle ja mene tonne yksityiseen töihin. Työnantaja ei voi puuttua koska olet suorittavassa työssä eikä voida katsoa kilpailevaksi toiminnaksi. Ilmoitat vain työnantajalle aikeesi etkä salaa, voit sanoa että vaihtoehtoisesti voit ottaa palkatonta vapaata. Hoitovapaa on pakko myöntää.

Apua. Voiko näin tehdä? Voiko lapsen laittaa silti päiväkotiin ja olla vaan nostamatta kotihoidontukea? Jos voin niin kiitos, tämä laitetaan harkintaan.

Vierailija
196/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo teidän sähkölasku on aika iso jos talo on rakennettu 2000-luvulla... Meillä on vajaa 170 neliötä, plus lämmin alapohja, ja sähkön kulutus noin 8 000kWh/vuosi. Lämmitysmuotona maalämpö.

Miksi noin uuteen taloon on tehty kattoremontti? Rakentajan takuu on voimassa 10 vuotta (mikäli rakentaja ei ole tehnyt konkurssia tms). Jos takuu mennyt umpeen niin neuvotelkaa hinnanalennuksesta edellisen omistajan kanssa, paitsi jos ongelma oli ostohetkellä tiedossa ja se vaikutti hintaan alentavasti

Vakuutukset on taas mielestäni ok, tosin pariturvan korvattavuussummaa kannattaa tarkistaa alemmas aina sen mukaan mitä lainaa saa maksettua takaisin. Meillä on korvaussumma 50 000€ lainasummaa vähemmän (ideana on, että jos toinen menehtyy, niin leski pystyy jäämään asumaan yhteiseen kotiin).

Kauppalaskua varmaan saa pienemmäksi suht helposti paitsi jos on paljon erikoisruokavaliota tarvitsevia. 1,5-vuotias kannattaa opettaa kuivaksi.

Lisätienauskeinoja on myös säästäminen, eli marjat ja sienet talteen lähimetsistä. Itse poimimiaan voi myös myydä verottomasti. Villasukkia yms käsitöitä voi toki tehdä tilauksesta tutuille ja ottaa siitä jonkin verran korvauksena.

Joo katto vuosi yhdestä kohtaa virheen vuoksi. Ja saimme korvausta myyjiltä mutta vain sen katon osan korjaukseen. Mietimme pitkään korjaammeko koko katon vai vaan sen osan. Päädyimme koko katon koska riski vuotoon muuallakin suuri.

Vierailija
197/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hasa kirjoitti:

Toisaalta ei ole sinänsä reilua, että toisella on vakuutus ja toisella ei. 

En tiedä millainen on Pariturva. Onko se vakuutus toisen kuoleman yms. varalle? Jonkinlainen henkivakuutus on hyvä olla. Sitähän ei kukaan halua joutua käyttämään, mutta mahdollistaa kunnon suruajan pitämisen.

Itse säästäisin teinä seuraavasti:

Ensinnäkin uudet säästöt säästötilillesi. Siirrät säännöllisesti tietyn summan heti kun palkka tulee titille. Näin mitoitat sitten budjetin jäävien rahojen varaan.

Ruoka ja herkut. Näihin jokin säännöllinen säästösysteemi. Esimerkiksi niin, että kerran viikossa on itse tehtyä hernekeittoa ja toisen kerran munakasta.

Herkkuina pääosin halpoja itsetehtyjä.

Tarjousten seuraaminen.

Kotona pidätte sellaista kotivaraa, että esim. kanaa tai lihaa ei tarvitse ostaa normaalilla hinnalla. Pakasteessa on aina tarjouksesta tai punalappuina ostettua kanaa ja jauhelihaa.

Lasten vaatteista ja kengistä pidät listaa, että mitä tarvitaan seuraavan vuoden aikana. Kun tulee kirppiksellä/alennuksella hyvä hintalaatusuhde, niin voita ostaa esim. kumisaappaita 3-4 kokoa etukäteen. Sitten lista esim. siivouskaapin oveen sisäpuolelle, jossa lukee, että mitä olet ostanut, ja missä niitä tavaroita säilytät.

Elisa viihde pois, heti kun pystyy. Tulee jopa yli 100 euron säästö vuodessa.

Kun koirat päättävät elämänsä, niin ette ota enää kolmea isoa koiraa.

Vierailija
198/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hasa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hasa kirjoitti:

Jos tää on todella mahdollista, niin hyvä vinkki.

Vierailija
199/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hasa kirjoitti:

Toisaalta ei ole sinänsä reilua, että toisella on vakuutus ja toisella ei. 

En tiedä millainen on Pariturva. Onko se vakuutus toisen kuoleman yms. varalle? Jonkinlainen henkivakuutus on hyvä olla. Sitähän ei kukaan halua joutua käyttämään, mutta mahdollistaa kunnon suruajan pitämisen.

Itse säästäisin teinä seuraavasti:

Ensinnäkin uudet säästöt säästötilillesi. Siirrät säännöllisesti tietyn summan heti kun palkka tulee titille. Näin mitoitat sitten budjetin jäävien rahojen varaan.

Ruoka ja herkut. Näihin jokin säännöllinen säästösysteemi. Esimerkiksi niin, että kerran viikossa on itse tehtyä hernekeittoa ja toisen kerran munakasta.

Herkkuina pääosin halpoja itsetehtyjä.

Tarjousten seuraaminen.

Kotona pidätte sellaista kotivaraa, että esim. kanaa tai lihaa ei tarvitse ostaa normaalilla hinnalla. Pakasteessa on aina tarjouksesta tai punalappuina ostettua kanaa ja jauhelihaa.

Lasten vaatteista ja kengistä pidät listaa, että mitä tarvitaan seuraavan vuoden aikana. Kun tulee kirppiksellä/alennuksella hyvä hintalaatusuhde, niin voita ostaa esim. kumisaappaita 3-4 kokoa etukäteen. Sitten lista esim. siivouskaapin oveen sisäpuolelle, jossa lukee, että mitä olet ostanut, ja missä niitä tavaroita säilytät.

Elisa viihde pois, heti kun pystyy. Tulee jopa yli 100 euron säästö vuodessa.

Kun koirat päättävät elämänsä, niin ette ota enää kolmea isoa koiraa.

En osaa nähdä reiluuskysymyksenä tuota vakuutusta. Kummatkin lapset varmasti hoidetaan viimeisen päälle. Epäreilua se olisi sitten, jos toinen jätettäisiin hoitamatta.

Toki sitten on tuo pointti minkä ap sanoi, eli sisaruksella on kohonnut riski (n. 7 %) saada ykköstyypin diabetes ihan sillä perusteella että sisaruksella on.

Vierailija
200/217 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, teillä on maalämpö. Sen ideahan on nimenomaan se, että se pienentää lämmityksen sähkönkulutuksen noin kolmasosaan normaaliin sähkölämmitykseen verrattuna. Ap:n sähkönkulutus on täysin normaali sähkölämmitystalossa.

Minustakin nuo vakuutukset ovat ihan kohtuullisen hintaisia. Täällä vouhkaavat vakuutusten hinnoista ilmeisesti kerrostaloasujat, jotka eivät ymmärrä, että omakotitalon vakuutus on hinnaltaan täysin toista luokkaa kuin kerros- tai rivitaloasunnon. Pariturvasta kannattaa toki tarkistaa, mikä sen hinta on ja tarvitsetteko sitä oikeasti.