Lapsen päivähoito henkilökunta...
Hei!
Lapseni on ollut varhaiskasvatuksessa alle 7 tuntia päivässä kunnes pidensin lapsen hoitoaikaa siirtyessäni osa-aikatyöstä kokopäivätyöhön. Päiväkodin johtajalle tämä asia oli ok ja hän lupasi sen paikan järjestää. No, työaikani vaihtelee jonkin verran ja ilmoitan kaikista muutoksista aina sekä ajan milloin tuon sekä haen lapsen. Usein jotain 8-16.30 välillä. Päiväkodin työntekijät tuntuvat aina katsovan pitkään jos vien esimerkiksi lapseni vasta aamiaisen jälkeen, jos esim työni alkaakin vasta 9.30. Tai päivinä jolloin minulla on vaikka joku muu henkilökohtainen meno niin he kokevat oikeudekseen tietää mitä teen ja mihin meen. Tämän lisäksi he ovat toistuvasti sanoneet henkilökunnasta ja heidän järjestelyistään ikään kuin lapseni kokopäivähoito olisikin joku ongelma. Tosiaan hänellä on ollut kokopäivähoito nyt noin 2 kuukautta joten pidän omituisena. Maksan tästä hoidosta ja se on johtajan luvalla annettu joten miksi ihmeessä henkilökunnalta tulee juuri minua kohtaan tämmöinen paine? En ole kuullut koskaan tämmöistä ja mietin että mitähän tekisin. Anonko siirtoa toiseen päiväkotiin. Ja lapseni on omatoiminen, rauhallinen lapsi joten kyse ei ole siitä että he olisivat ns lapseni kanssa pulassa siellä. Huoh, kuinka odotan että lapseni menee kouluun ja ei tarvi enää olla heidän kanssaan tekemisissä.
Kommentit (43)
Päiväkodeissa on töissä niitäkin, jotka toivovat joka aamu, että lapsia olisi poissa tai ryhmässä mahdollisimman vähän. Tuollainen utelu, puuttuminen ja viestiminen, että lapsi ei saisi olla päiväkodissa, on todella ammattitaidotonta. Terveisin lto
Ikävä tosiasia on se, että henkilöstömitoitus on päiväkodeissa vedetty ihan minimiin. Esim. aamuvuorolainen saattaa tulla paikalle klo 6, kun ensimmäinen lapsi on ilmoitettu silloin saapuvaksi. Näin ollen tämä aamuvuorolainen lähtee kotiin myös aikaisin iltapäivällä ja ryhmään jää suurin osa lapsista vielä klo 16-17 asti hoitoon 1-2 hoitajan kaitsettavaksi.
Ja jos esim. tämä aamukuuden lapsi ei tulekaan, niin on turhauttavaa olla tyhjän panttina, kun tietää jättävänsä työkaverit pulaan iltapäivästä, kun niitä käsipareja ja valvovia silmiä eniten tarvittaisiin.
Tämähän ei ole vanhempien vika, vaan näiden päättäjien ja vallitsevien rakenteiden. Työ päiväkodissa on tällä hetkellä erittäin raskasta ja kuluttavaa, riittämättömyyttä ja ylisuuria ryhmiä erityislapsineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunnalle on helpointa järjestää lasten tekeminen jos kaikki tulisi jo aamupalalle, silloin voi poistua vaikka pihapiiristä metsäretkelle ym.
Kannattaa viedä lapsi ajoissa niinäkin päivinä kun menet myöhemmin, saat sitten itsekin aikaa kiertää vaikka marketissa shoppailemassa ennen töihin menoa tai juoda kahvit rauhassa kotona.
Oletko kertonut heille työstäsi, voi olla että he luulevat että elämässäsi on joku ongelma kun et enää sitoudu säännöllisiin hoito aikoihin...Lapselle tulee turhauttavan pitkiä hoitopäiviä hoitajien mukavan työpäivän varmistamiseksi, jos klo 11 töihinmeneväh äiti vie lapsen hoitoon jo klo 7:30 ja isä pääsee lapsen noutamaan vasta klo 17:00.
Taidatte asua jossain pikkupaikkakunnalla, täällä kaupungissa tuo 7.30-17 on normaali päivä lapsilla, on paljon yksinhuoltajia ja perheitä joissa tehdään pitkiä päiviä.
Yritä sopia päiväkotiin että niinä päivinä kun lapsi tulee myöhemmin ilmoitat ajoissa tai niin ajoissa kun voit. Ehdota että lapsi voi väliaikaisesti olla jonkin toisen ryhmän mukana jos oma ryhmä on poissa päiväkodin alueelta.
Asutaan pääkaupunkiseudulla. Ja siis niin olen toiminut. Ja lapseni ei ole kertaakaan ollut päivähoidossa klo 7-17. Ihmettelen tosiaan suuresti päiväkodin henkilökunnan painostusta siitä että lapseni tulisi hakea vieläkin aiemmin jne.
Päivähoitohenkilökunta on yhdyssana. Kappalejaosta et ilmeisesti ole kuullutkaan?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tosiasia on se, että henkilöstömitoitus on päiväkodeissa vedetty ihan minimiin. Esim. aamuvuorolainen saattaa tulla paikalle klo 6, kun ensimmäinen lapsi on ilmoitettu silloin saapuvaksi. Näin ollen tämä aamuvuorolainen lähtee kotiin myös aikaisin iltapäivällä ja ryhmään jää suurin osa lapsista vielä klo 16-17 asti hoitoon 1-2 hoitajan 7-17kaitsettavaksi.
Ja jos esim. tämä aamukuuden lapsi ei tulekaan, niin on turhauttavaa olla tyhjän panttina, kun tietää jättävänsä työkaverit pulaan iltapäivästä, kun niitä käsipareja ja valvovia silmiä eniten tarvittaisiin.
Tämähän ei ole vanhempien vika, vaan näiden päättäjien ja vallitsevien rakenteiden. Työ päiväkodissa on tällä hetkellä erittäin raskasta ja kuluttavaa, riittämättömyyttä ja ylisuuria ryhmiä erityislapsineen.
Kyllä, mutta ei voi olla yhden vanhemman tehtävä ottaa vastuu asiasta.
Jäin miettimään että mitä päiväkodin henkilökunta sinulle ap sanoo? En oikein aloituksesta sitä saanut selville. Sanotaanko sinulle suoraan että hoitoajat on huonot? Vai?
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on töissä niitäkin, jotka toivovat joka aamu, että lapsia olisi poissa tai ryhmässä mahdollisimman vähän. Tuollainen utelu, puuttuminen ja viestiminen, että lapsi ei saisi olla päiväkodissa, on todella ammattitaidotonta. Terveisin lto
Kiitos! Niin minustakin. Tämä oli juuri se minkä olon minäkin asiasta saan. - ap
Vanhemmat voisivat olla kiinnostuneita ja kysellä myös toteutuuko päuväkodissa ja ryhmissä lain mukainen henkilöstömitoitus? Mitään muutosta tähän jatkuvaan alimiehitykseen ja pakkopärjäämiseen ei tule, elleivät huoltajat nosta kissaa pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi menee hoitoon klo 8, koska päiväkoti on toivonut, että kaikki ovat siihen aikaan paikalla, helpompi järjestää yhteistä toimintaa. Kotiin hänet haen klo 18.15, koska työni päättyy klo 18 enkä aikaisemmin ennätä. Lapsen työpäivä on pitempi kuin omani, mutta päiväkoti pitää tätä parhaana järjestelynä. Kun muutaman kerran olen ihan sovitusti vienyt lapsen myöhemmin, on kanssani käyty ns. huolikeskustelu siitä, miten tällainen ikävä tapa estää lapsen normaalien kaverisuhteiden kehittymisen hoitopaikassa.
Olen ihan tavallinen asiakaspalvelutyötä tekevä nainen, asun omistusasunnossa, en saa mitään sosiaalitukia (lapsilisä ei liene sellainen?), ei mielenterveysongelmia tms., mutta näin päiväkoti on moneen kertaan painottanut meidän yhdessä toimivan.[/quote
Kuulostaa omituiselta. Vanhempi päättää lapsensa hoitoajan ja hoidon tarpeen. Mutta jos se sopii sinulle niin kiva juttu. Itseäni ihmetyttäisi suuresti.
Ei, ei tämä sovi minulle, tästä on käyty monta keskustelua ja perusteluna on se, että "yksi lapsi ei voi päättää, miten päiväkodissa toimitaan". Asia on nostettu esille viestinnässä kaikille vanhemmille, jolloin erityisesti painotettiin sitä, että lasten hyvä hoitopäivä edellyttää, että kaikki ovat paikalla viimeistään klo 8. Jos omat työajat ovat toisenlaiset, pitää ymmärtää ajatella kaikkia lapsia, ei vain itsekkäästi sitä omaansa.
Retkiä jne. ei ole käytännössä lainkaan eli kyse ei ole siitä, että jotain isoa, hienoa, sovittua jäisi tekemättä. Käytännössä aamulla on vapaata leikkiä ja ulkoilua.
Olen pahoillani mutta olet ilmeisesti löytänyt huonommasta päästä olevan päiväkodin ja henkilökunnan. Meillä kokemusta kahdesta päiväkodista pk-seudulla eikä kummassakaan mitään tällaista! Monesti vein yhdeksään ja jos oli jotain poikkeavaa helposti sai sovittua. Kukaan ei valittanut tai katsonut pahasti. Retkeilivät paljon 4-vuotiaasta alkaen, teattereissa, kirjastoissa, metsissä, Korkeasaaressa jne. Ihan tavallista toimintaa päiväkodissa. Sinuna etsisin toisen päiväkodin.
Tättähäärä kirjoitti:
Jäin miettimään että mitä päiväkodin henkilökunta sinulle ap sanoo? En oikein aloituksesta sitä saanut selville. Sanotaanko sinulle suoraan että hoitoajat on huonot? Vai?
Kysellään ja halutaan tietää mitä ja missä minä teen päivisin ja millon lapsi haetaan koska heidän työvuoronsa jne. Olen tämän kokopäivähoidon tarpeen kuitenkin ilmoittanut heille kerran syynä kokopäivätyö.
Ehkä paras vaihtaa päiväkotia sellaiseen missä on ammattitaitoista henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi menee hoitoon klo 8, koska päiväkoti on toivonut, että kaikki ovat siihen aikaan paikalla, helpompi järjestää yhteistä toimintaa. Kotiin hänet haen klo 18.15, koska työni päättyy klo 18 enkä aikaisemmin ennätä. Lapsen työpäivä on pitempi kuin omani, mutta päiväkoti pitää tätä parhaana järjestelynä. Kun muutaman kerran olen ihan sovitusti vienyt lapsen myöhemmin, on kanssani käyty ns. huolikeskustelu siitä, miten tällainen ikävä tapa estää lapsen normaalien kaverisuhteiden kehittymisen hoitopaikassa.
Olen ihan tavallinen asiakaspalvelutyötä tekevä nainen, asun omistusasunnossa, en saa mitään sosiaalitukia (lapsilisä ei liene sellainen?), ei mielenterveysongelmia tms., mutta näin päiväkoti on moneen kertaan painottanut meidän yhdessä toimivan.
Ihan kamalaa lapselle! Eihän hän ehdi kuin nukkua kotonaan.
Lapseni päiväkodin henkilökunnasta koen lähinnä ahdistusta. Sijaiset ovat usein mukavia. Luulen että siellä vahditaan kellon kanssa tulemisia ja puhutaan pahaa vanhemmista.
Vierailija kirjoitti:
Työvuorot tehdään sen mukaan, miten lasten oletetaan olevan paikalla. Välivuoro tulee esim. kahdeksaan, kun oletetaan 7 lapsen olevan silloin paikalla. Sitten aamupalalla onkin vain neljä. Välivuorolainen olisi voinut tulla myöhemmin, koska iltapäivästä on paljon lapsia ja aamuvuorolainen lähtee kuitenkin jo aiemmin.
Jos lapsen hoitoajoista on etukäteen ilmoitettu, kuten ap on tehnyt, ei tässä ole mitään ongelmaa.
Eikä ole totta, että kaikkien lasten toivotaan tulevan aamupalalle. Paljon kätevämpää olisi, että mahdollisimman moni lapsi tulisi aamupalan jälkeen suoraan ulos, niin säästyisi yhdeltä riisumiselta ja pukemiselta.
Olen itse vakaope ja hitto että vihaan näitä päiväkodin typeriä sääntöjä kun kaikesta nillitetään. Mun mielestä me ollaan siellä niitä lapsia ja perheitä varten ja mua ei ainakaan haittaa jos joku tuo lapsensa myöhemmin kun hoitoaika on laitettu. Vanhempien työajat voi äkillisestikin hieman muuttua, muuttuuhan omanikin vaikka olen pk:ssa töissä! Luulisi että siellä olisi sentään aina sovittu työaika kun muilta sellaista vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vakaope ja hitto että vihaan näitä päiväkodin typeriä sääntöjä kun kaikesta nillitetään. Mun mielestä me ollaan siellä niitä lapsia ja perheitä varten ja mua ei ainakaan haittaa jos joku tuo lapsensa myöhemmin kun hoitoaika on laitettu. Vanhempien työajat voi äkillisestikin hieman muuttua, muuttuuhan omanikin vaikka olen pk:ssa töissä! Luulisi että siellä olisi sentään aina sovittu työaika kun muilta sellaista vaaditaan.
Kyllä. Ei kukaan aikuinen voi olla vastuussa muitten työajoista. Ei lasten vanhemmille kuulu se mihin vuoroon heillä kukakin tulee ja parempi pelata varman päälle henkilökunnan kanssa kuin miettiä kuka pääsee nopeiten kotiin.
Minua ei kiinnosta hittojakaan vanhempien työajat tai milloin tulevat tenavansa noutamaan, mutta kun oma työaika päättyy, tippuu rukkaset juuri siihen, oli paikalla 8 tai 18 tenavaa. Se on moro, huomiseen!
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunnalle on helpointa järjestää lasten tekeminen jos kaikki tulisi jo aamupalalle, silloin voi poistua vaikka pihapiiristä metsäretkelle ym.
Kannattaa viedä lapsi ajoissa niinäkin päivinä kun menet myöhemmin, saat sitten itsekin aikaa kiertää vaikka marketissa shoppailemassa ennen töihin menoa tai juoda kahvit rauhassa kotona.
Oletko kertonut heille työstäsi, voi olla että he luulevat että elämässäsi on joku ongelma kun et enää sitoudu säännöllisiin hoito aikoihin...
Juuri tuo. Varhaiskasvattajat kuvittelevat herkästi ongelmia, jos joku tekee jotakin vähänkin eri tavalla, kuin keskiverrosti tai he tekisivät. Tai jos näyttää erilaiselta.. Että siinäpä vasta kasvattajia lapsille. Mikäs ihme se, että pahimmat kiusaajat tulee tietyistä päiväkodeista!? Kiusaaminen opitaan päiväkodeissa ja suurimmat syylliset siihen on talon aikuiset. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Sinä vakaopena teet varmastikin lähinnä välivuoroa eli äärivuorot ja lasten kanssa yksinoleminen jää enimmäkseen lastenhoitajien harteille. Sinulla on myös 5 tuntia viikossa sak-aikaa ja pääset sen turvin pois ryhmästä +muut palaverit, vasut jne. Kyllä ne lastenhoitajat ovat ryhmässä kiinni koko päivän.
Asun pikkupaikkakunnalla nimeltä Helsinki, se on näitä kuntaliitoksia odottavia, taloutensa pissineitä kaupunkeja, joissa mikään ei oikein toimi.