Lapsen päivähoito henkilökunta...
Hei!
Lapseni on ollut varhaiskasvatuksessa alle 7 tuntia päivässä kunnes pidensin lapsen hoitoaikaa siirtyessäni osa-aikatyöstä kokopäivätyöhön. Päiväkodin johtajalle tämä asia oli ok ja hän lupasi sen paikan järjestää. No, työaikani vaihtelee jonkin verran ja ilmoitan kaikista muutoksista aina sekä ajan milloin tuon sekä haen lapsen. Usein jotain 8-16.30 välillä. Päiväkodin työntekijät tuntuvat aina katsovan pitkään jos vien esimerkiksi lapseni vasta aamiaisen jälkeen, jos esim työni alkaakin vasta 9.30. Tai päivinä jolloin minulla on vaikka joku muu henkilökohtainen meno niin he kokevat oikeudekseen tietää mitä teen ja mihin meen. Tämän lisäksi he ovat toistuvasti sanoneet henkilökunnasta ja heidän järjestelyistään ikään kuin lapseni kokopäivähoito olisikin joku ongelma. Tosiaan hänellä on ollut kokopäivähoito nyt noin 2 kuukautta joten pidän omituisena. Maksan tästä hoidosta ja se on johtajan luvalla annettu joten miksi ihmeessä henkilökunnalta tulee juuri minua kohtaan tämmöinen paine? En ole kuullut koskaan tämmöistä ja mietin että mitähän tekisin. Anonko siirtoa toiseen päiväkotiin. Ja lapseni on omatoiminen, rauhallinen lapsi joten kyse ei ole siitä että he olisivat ns lapseni kanssa pulassa siellä. Huoh, kuinka odotan että lapseni menee kouluun ja ei tarvi enää olla heidän kanssaan tekemisissä.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vakaope ja hitto että vihaan näitä päiväkodin typeriä sääntöjä kun kaikesta nillitetään. Mun mielestä me ollaan siellä niitä lapsia ja perheitä varten ja mua ei ainakaan haittaa jos joku tuo lapsensa myöhemmin kun hoitoaika on laitettu. Vanhempien työajat voi äkillisestikin hieman muuttua, muuttuuhan omanikin vaikka olen pk:ssa töissä! Luulisi että siellä olisi sentään aina sovittu työaika kun muilta sellaista vaaditaan.
Sinä vakaopena teet varmastikin lähinnä välivuoroa eli äärivuorot ja lasten kanssa yksinoleminen jää enimmäkseen lastenhoitajien harteille. Sinulla on myös 5 tuntia viikossa sak-aikaa ja pääset sen turvin pois ryhmästä +muut palaverit, vasut jne. Kyllä ne lastenhoitajat ovat ryhmässä kiinni koko päivän.
Missäköhän näin... Luullakseni on ihan yleinen käytäntö, että kaikki tekevät kaikkia vuoroja. Poikkeuksena vuorohoitopäiväkodit, joissa opet eivät tee yövuoroja.
Jos lapsi tuotaisiin säännöllisesti ihan aamupala-ajan loppumetreillä tai salivuoropäivinä sen jälkeen kun ohjattu tekeminen on jo aloitettu, vanhemmalle voisi kertoa, että olisi lapsen kannalta parempi, että hänet tuotaisiin varttia aikaisemmin, jotta hän ehtisi syödä rauhassa ja olisi mukana kuuntelemassa leikin tai pelin sääntöjä tms. Muutoin en näe syytä puuttua hoitoaikoihin, etenkin jos ovat tavallista lyhyemmät. Mitä vähemmän lapsia paikalla, sen helpompaa kaikille.
En vain ymmärrä, miksei lapsia voisi sitten hoitaa kotona? Äidit/idät ajettaisiin töihin ja kodinhoitotuki otettaisiin pois? Lapsettomatko näitä edes suunnittelevat? Korona-aikakin on osoittanut,miten tärkeää on olla lapsen kanssa suurimman osan päivästä, edes saatavilla.