Miksi joku vielä tänäpäivänä puhuu "punikeista" tai "lahtareista"?
Tai demonisoi kumpaakaan osapuolta? Antaa kuvan juntista kiihkoilijasta. Olivat esivanhemmat sitten mahdollisesti kummalla puolella hyvänsä, käsitystään historiasta ei pidä perustaa taattojen turinoihin.
Kommentit (31)
Silloin kun aktviivimallia lanseerattiin, täälläkin oli useita kommentteja tyyliin "mikään ei ole muuttunut sitten vuoden 1918". Tämä oli mielestäni jotenkin todella tympeää ja loukkaavaa kaikkia sisällissodan uhreja kohtaan. En minäkään ollut aktiivimallista innoissani, mutta jotain rajaa nyt kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei puhuisi? Näitä oli satavuotta sitten joka ei ole ihmiskunnan historiassa paljon. Ja punikkeja nyt löytyy vieläkin.
100 vuotta ei ole ihmiskunnan historiassa paljon, mutta yhteiskunnallisia oloja ajatellen ikuisuus. Tämä oli ihan kehitysmaa silloin.
Paluu siihen tulee taas. Lahtarihenki kukoistaa riistovallan kannattajilla yhä.
viher punikit hakevat uusintaa. tämä omistuksie sosialisointi ja kiristyvät verot ajavat siihen. sitte ollaan taas nyyh nyyh kun saavat mitä tilaavat
Laila Hirvisaaren kirja Vienan punainen kuu on todella hyvä. Melko tasapuolinen kuvauksessaan.
Punikit melko hyvin kuvaavaa tänäpäivänäkin ja lahtareissa puhuttaessa herätti toivottua pakokauhua punaisten joukoissa tuolloin.
Näitä termejä käyttävät yleensä yksinkertaiset ihmiset, joilla ei ole paljoa koulutusta, mutta jotka jollakin ihan kummallisella ilveellä mieltävät itsensä "oikeistolaisiksi" ja "isänmaallisiksi". Tosiasiassa he ovat pelkkä tuottamaton kuluerä, joka olisi ollut vuonna 1918 korkeintaan joku punakaartin keittäjä eikä mitään muuta. Mutta saahan sitä unelmoida ja kuvitella kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jomman kumman puolen vihaajat: ette eläneet silloin, ette tunteneet tapahtumiin osallisia esivanhempianne, ettekä voi väittää kummankaan puolen olleen toista pahempi.
Punaisia kuoli vankileirillä 11 652 (valkoisia 4), suurin osa sotatoimien jo päätyttyä. Valkoiset olivat pahempia, helposti.
Suuri osa vangeista vieläpä tutkintavankeja eli ei todettu syylliseksi mihinkään tai eivät ylipäätään olleet punaisia ollenkaan. Heidät sitten näännytettiin tarkoituksellisesti nälkään ja tauteihin.
Minä olen punikki ihan avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen punikki ihan avoimesti.
Minä olen myrkkyseitikki, mutta salailen sitä.
Lahtarit Siperiaan 30vuoden pakkotyöhön. Lahtarien omaisuus tasajakoon.
No kun persuja nimitellään äärioikeistoksi, rasisteiksi yms. On aivan perusteltua muistuttaa että demarit on aloittanut verisen sisällissodan ja Kokoomuksen alkupuolueen jäsenet on kuuluneet mm. Lapuan liikkeeseen ja murhannut ihmisiä.