Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sielua ei ole olemassa, niin millä mekanismilla päätetään, ''kuka'' saa syntyessään ihmisen X tietoisuuden omakseen?

Vierailija
22.01.2021 |

?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aivot synnyttävät tietoisuuden (niin kuin useat täällä uskovat), niin mikä määrää sen, että tämän aivon tapahtumat kokee vain yksi "minä". Miksei saman aivon tapahtumia voisi kokea useampi minä? Oikeassa ja vasemmassa aivopuoliskossa ja pikkuaivoissa olisi siis omat minänsä. Tai sitten kahden ihmisen aivoilla olisi yksi ja sama kokija. Kuka rajaa sen, minkä molekyylien synnyttämä tietoisuus kuuluu kellekin?

Koska ihmisillä on erilainen aivojen rakenne, hermoradat ja välittäjäaineisto. Myös elämänkokemukset ja ympäristö tekevät jokaisen aivoista uniikit.

Ongelma ei tullut selitetyksi tässä. Esim pikkuaivosi ovat varmasti erilaisia rakenteeltaan kuin isot aivosi, mutta miksi pikkuaivoille ei muodostu omaa erillistä "minää" kokemaan asioita, jos eri minujen syntyminen on rakenteesta kiinni? Mistä edes tiedät, ettei tälläkin hetkellä aivoissasi asu myös joku toinen minä sinun itsesi lisäksi, joka kokee samoja tietoisia kokemuksia?

Vierailija
42/45 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Tiede ei osaa selittää, mitä tietoisuus on. Miksei voisi olla sielua tai jopa maailmansielua?

Tätä kommenttia on yläpeukutettu, eli moni ei-uskis pitää myös sielun olemassaoloa mahdollisena. Miten sielu selitetään heidän katsomuksessaan? Miten universumi synnyttää sielun itsestään ja kytkee sen aivoihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aivot synnyttävät tietoisuuden (niin kuin useat täällä uskovat), niin mikä määrää sen, että tämän aivon tapahtumat kokee vain yksi "minä". Miksei saman aivon tapahtumia voisi kokea useampi minä? Oikeassa ja vasemmassa aivopuoliskossa ja pikkuaivoissa olisi siis omat minänsä. Tai sitten kahden ihmisen aivoilla olisi yksi ja sama kokija. Kuka rajaa sen, minkä molekyylien synnyttämä tietoisuus kuuluu kellekin?

Et selvästikään ymmärrä aivojen rakenteesta ja toiminnasta hölkäsen pöläystä. Ihmisen tietoisuus ja persoona rakentuvat oppimalla ja muistin kehittyessä pikku hiljaa, kun hän kasvaa. Tämä kaikki tapahtuu aivojen eri osien yhteistyöllä. Nämä eri osat yhdessä luovat illuusion "minästä". Ei ole erikseen mitään sielua, vaan ihminen on psyko-fyysinen kokonaisuus, ja esim. suolisto on yksi osa mielenterveydellistäkin hyvinvointia. Jos jokin osa aivoista vahingoittuu, myös persoonallisuus saattaa muuttua arvaamattomaan suuntaan. On melko varmaa, että tietoisuus itsessään on kokonaisuus, jota ei voi paikantaa mihinkään tiettyyn kohtaan aivoissa, vaan se syntyy aivojen ja ehkä muunkin kehon yhteistyöllä, ja lajin sisäisen oppimisen, kollektiivin kautta.

Jos olet aivojesi synnyttämä, silloin hiukkaset määräävät ajatuksesi ja et voi luottaa järkeesi. Kaikelta sanomaltasi katoaa pohja, ja näkemyksesi kumoaa itsensä.

Vierailija
44/45 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoisuus kehittyy vähitellen, ei tule mistään taikaiskusta pim vaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä