muita joita ärsyttää vaateketjujen isonnetut kokoluokitukset?
lindexin xs vastaa pientä M:ää. sama juttu kappahlissa...niiden 32/34 koko on entinen M. aleksi 13 ja koko 34 OIS vaatteissa on aina niin iso että joituu itse kaventamaan ja tekemään ylimääräisiä vekkejä vyötärölle.
kyllästyttää että ainoa paikka mistä saa sopivan kokoisia vaatteita on h&m ja nuortenosasto! siellä koko 32 on hyvä, vastaa mielestäni entistä xs:ää. mutta kokoa 32 ei niin vaan löydykään mistään muualta. törkeää pienten ihmisten laiminlyöntiä suurentaa kokoja ja jättää ne entiset xxs koot kokonaan ottamatta. ulkomailla niitä kuitenkin on siitä missä muitakin...
niin, ja en edes ole mikään anorektikko vaan ihan muodokas, 163cm 50kg sirolla ruumiinrakenteella.
Kommentit (46)
13 on päinvastoin laihtunut kevään/kesän aikana 10 kg, joten tiedän kyllä tarkkaan keskimääräisen vaatekokoni joka on pienentynyt 42--> 38 :).
Kyllä mullekin Seppälän ' aikuisten' puolelta menee helposti 38 (saa jopa olla 36) mutta sieltä nuorisopuolelta menee sitten hädin tuskin 42. Eikö muut ole huomanneet tätä eroa?
...ennen kuin joku ehtii valittamaan kirjoitusvirheestä...
täällä myös eräs amatsoni. Kaikki hihat ja puntit ja paidanhelmat vajaamittaisia. Ja kun isompaa kokoa estii niin vyötärökin leviää valtavaksi, pituus ei muutu juuri lainkaan.
Ei tartte mennä isojen tyttöjen valikoimaan kun normivaatteiden koko 46 mahtuu :) Loistavaa!
...toisin kuin te riisitikut, joilta 34 putoaa päältä ;o)
ja minä en ole todellakaan riisitikku, olen vain siro ja pieni, muotoja silti löytyy. on tosi kurjaa kun kokoja on suurennettu niin ettei kuitenkaan pienempiä kokoja oli ilmestynyt entisten pienten tilalle. itse ostaisin aina 32 ja xxs mutta kun ei niitä ole!!!
noin 10 vuotta vanha t-paita (kokoa 38) tuntui olevan saman kokoinen kuin tänä vuonna ostamani paita (kokoa 44/46)! Samoin erään neulepuseron laita. Enkä siis ole käyttänyt sitä ekaa t-paitaa kymmentä vuotta, että se olisi ihan venynyt tms. vaan ihan normaalisti vähän aikaa silloin tällöin ja sitten se on vaan jäänyt kaapin perälle, koska värjäytyi huolimattomassa pyykinpesussa. Ja neule taas jäi vähälle käytölle, koska alkoi kerran hiestyttyä haista aina käytössä ihan kamalalta.
Mutta nyt on siis kaappi siisti ja turhat poissa, mutta toi havainto jäi mietityttämään. Että mitä niille vaatekoille siis oikeasti on käynyt, kumpaan suuntaan ovatkaan muuttuneet...
...siis siellä nuorisovaate puolella. Oon kokoa 38 mut hyvä jos 42 mahtuu päälle.
ostaa aina yks koko pienenmpi mitä aiemmin vaikka en todellakaan ole yhtään sen hoikempi.
Päinvastoin. Raskaudenaikaiset kilot on aina tippuneet ennalleen vaikka löllöä onkin jäänyt;)
mulla on moniakin paitoja, joissa kokolapussa lukee esim.
eur 38/40
us 34/36
tai
us S
eur M
joku " iso tyttö" alkaa aukoa päätään. " riisitikku" just joo. luuletko, että olen huonompi ihminen kuin sinä, 152cm ja 42kg? en ole riiritikku vaikka niin kuvitteletkin vaan muodokas mutta hoikka. ison eron tekee se että olen niin pirun lyhyt!
Itse treenaan 6 x vko salia ja aerobista, kroppa on mennyt tosi pieneen pakettiin kun rasva on vähentynyt ja lihas lisääntynyt. Olen siis 165 cm/53 kg ja vaatekoko useimmiten xxs/32. Peppukaan ei ole ikinä ollut näin kiinteä ja hyvänmallinen, mittasuhteet nyt ovat vaan pienet : )
Ja sille joka ihmetteli, todellakin niitä pienempiä koko kun ei ole, niin aika vaikea niitä ostaa..
t. 2
157cm ja 52kg. Siis aika pienikokoinen ja lyhyt. Ostin kesällä pari MEXXin paitaa ja oli pakko ostaa L, kun M kiristi. En tosiaankaan ole mikään L-kokoinen ihminen, että kyllä vähän ihmetytti. Onneksi tuli sovitettua.
Kyllä nuo kokomerkinnät taitavat olla enemmän ja vähemmän sieltä.
sellaista jakkupukuvaatetta, mutta jotenkin tuntuu, että jos mistään ei vaatetta löydy, ehkä olet innostunut treenaamisesta liikaakin?
Ja eikös ainakin Helsingissä ole sellainen liike, joka myy vaatteita ja kenkiä tosi tosi isoille ja myös hyvin pienille?
Vierailija:
Itse treenaan 6 x vko salia ja aerobista, kroppa on mennyt tosi pieneen pakettiin kun rasva on vähentynyt ja lihas lisääntynyt. Olen siis 165 cm/53 kg ja vaatekoko useimmiten xxs/32. Peppukaan ei ole ikinä ollut näin kiinteä ja hyvänmallinen, mittasuhteet nyt ovat vaan pienet : )Ja sille joka ihmetteli, todellakin niitä pienempiä koko kun ei ole, niin aika vaikea niitä ostaa..
t. 2
Itse ostan jonkun verran vaatteita lastenosastollta mutta minulla on ongelma löytää töihin vaatteita:( Yleensä vaikka koko muuten olisi hyvä niin hihat ovat liian pitkät. Jonkun veraan olen joutunut teettämäänkin vaatteita mutta se käy pahasti lompakolle.
Itse senkun lihon ja vaatekoko vaan pienenee!!!
Oon monesti miettinyt mistä pienet ja hoikat vaatteita löytää. Itse kun normaalikokoisena käytän kokoa S tai 36-38!!!
Ei kiva juttu :(.
eikä tuo yleiseurooppalaistaminenkaan selityksestä käy. Italiassa ja Itä-Euroopassa ainakin koot on edelleen yhtä pieniä kuin ennenkin, eli mun normaali skandinaavina pitää hakea sitä isointa kokoa!
Vierailija:
jotenkin tuntuu, että jos mistään ei vaatetta löydy, ehkä olet innostunut treenaamisesta liikaakin?
Siis ei tämä ongelma niin suuri ole etteikö mistään löytyisi vaatteita, kuten aikaisemmin kirjoitin, onneksi on muutama liike josta löytyy tarpeeksi pieniä kokoja : )
2
Paitoja ja puseroita sen sijaan on vaikea löytää. Jos haluan tarpeeksi pitkän paidan ja sopivat hihat, joudut ottamaan tosi isoa kokoa. Isot koot taas ovat liian löysiä ja hartiakohta roikkuu väärässä paikassa.
H&M ja Lindex t-paidat ovat ihan poikkeuksetta kokoa XL.
Aina se on hankalaa löytää vaatteita jos on normaalista " poikkeava" . olis istten pieni tai iso.
Kun vaateliikkeessa katsoo housuja niin lahkeet ovat samassa tasossa, ainoastaan vyötärössä on eroja. Itse olen 157 cm ja 50 kg, lähinnä käytän kokoa 34/S.
Nyt kun on paljon avonaisia paitoja, niin joskus ihmettelen onko tarkoitus että rintojen vako näkyy vai olenko vain liian pieni siihen vaatteeseen ja pienempää kokoa ei ole tarjolla.
Miten muuten voi vaatia pienempiä kokoja liikkeeseen, kun yleensä pienin mitä valmistetaan on koko 34?
Vierailija: