Naapurilla oli biojätteet ja maitotölkit kuivajätteen seassa.
Pitkään olen ihmetellyt, kun on aina vienyt kaksikin normaalia roskapussia kerralla sekajätteelle tarkoitettuun roskasäiliöön. Nyt availin hiukan naapurin roskapusseja ja siellä oli muovikääreet, maitotölkit ja banaaninkuoret mytätty yhdeksi isoksi kasaksi. Paljon oli valmisruokapakkauksia.
Jotenkin olen järkyttynyt.
Kommentit (40)
Ei ole olemassa mitään kuivajätettä
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Itse jos huomaan niin, lajittelen naapureidenkin roskat.
Sekajäte ja kuivajäte ovat eri asia. Sekajätteeseen kuuluu myös ruokajäte (biojäte).
Itsehän laitan kaikki roskat - lasi, metalli, bio, yms - sekajätteeseen. Ne lajittelee, joita touhu kiinnostaa.
Tutki vaan niitä poltettavan jätteen pussejani. Siellä on sitten kissanpaskaa ja menkkarättejäkin seassa. Moikataan ku törmätään! ;)
Yhyy nyyh nyyh! Täytyypä itsekin viedä läjä muovia ja metalia sekatjätteeseen että tuhoutuu nopeammin tämä pska maailma.
Hoen itselleni tämä on provo. Eihän nyt v....- kukaan pengo toisten roskia. Omiakin vain jos jotain tärkeää on hukassa (pankkikortti 1996). Kuitenki se järki niinku huomauttaa että sä tiedät on ihan ihme porukkaa. Se on ihan selviö että jätteiden lajittelussa on hyötyä.
Mä olen itse nähnyt käytäntöjä kaatopaikalla niin ei se oma lajittelu paljoa auta. Kuitenkin nämä kyylääjä naapurit oli se verkosto mikä mahdollisti erityisesti itäsaksan salaisen poliisin tietoverkon. En kannata väkivaltaa mutta ymmärrän että joskus tekoon voi olla syy.
Vois kai se naapuri pahempiakin rikoksia tehdä
Mitä järkyttävää tuossa nyt on. Ne jotka ei lajittele juoksee roskiksella jatkuvasti. Koska se sekajäte alkaa haista nopeammin. Ja neste valuu läpi pussin. Varsinkin jos tykkää juoda kahvia. Roskis täyttyy aika nopeasti ilmalla. Koska einespakkauksia liittymättömät eivät litistele. Mutta tota niin. Lajittelu on sellainen juttu et se pitää tehdä itselleen mielekkäällä ja omaan talouteen sopivalla tavalla. Jos vaikka lajittelee jotain on se jo eteenpäin. Kun kiinteistön jätehuoltomaksut pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän laitan kaikki roskat - lasi, metalli, bio, yms - sekajätteeseen. Ne lajittelee, joita touhu kiinnostaa.
Tällaiset ihmiset jaksaa hämmästyttää.
Kierrätys on ollut voimissaan 20v.
Jos heitän maitopurkin tavallisen roskan sekaan, sen maatuminen saattaa kestää kaatopaikalla jopa 40 vuotta. Joissain tapauksissa purkki ei edes maadu vaan muumioituu. Lasimurska taas säilyy kaatopaikalla sellaisenaan tuhansia vuosia.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/11/03/mihin-lasi-ja-maitopurkki-paat…
Vierailija kirjoitti:
Jos heitän maitopurkin tavallisen roskan sekaan, sen maatuminen saattaa kestää kaatopaikalla jopa 40 vuotta. Joissain tapauksissa purkki ei edes maadu vaan muumioituu. Lasimurska taas säilyy kaatopaikalla sellaisenaan tuhansia vuosia.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/11/03/mihin-lasi-ja-maitopurkki-paat…
"Jos ihmiset lajittelisivat jätteensä tunnollisemmin kaatopaikat eivät täyttyisi nykyiseen tahtiin."
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/03/22/sekajatteen-energiapoltto
Kaatopaikkojen sulkeuduttua jätevoimaloiden lastausporteilla on ruuhkaa. Voimalat eivät kykene nielemään kaikkea suomalaisten tuottamaa jätettä. Sekajätekuormia joudutaan lähettämään jatkuvasti myös naapurimaihin poltettavaksi. Polttokapasiteettia rakennetaan lisää, mutta olisiko jätteen määrää mahdollista vähentää?
Kun turkulainen heittää roskapussin sekajätteeseen, se päätyy todennäköisesti lämmittämään virolaista tai ruotsalaista kotia. Turun ja Naantalin satamista lähtee päivittäin rekkalasteja naapurimaiden jätevoimaloihin.
Yhteensä Suomesta lähetettiin viime vuonna yli 100 000 tonnia sekajätettä ulkomaille. Erityisen hankala tilanne on Lounais-Suomessa, jossa yli puolet kerätystä sekajätteestä lähtee ulkomaille.
– Suomen polttolaitoksissa ei ole kapasiteettia vastaanottaa jätettä. Jätteen poltto on edullisempaa Ruotsissa ja Virossa, kertoo kansainvälisiä jätesiirtoja valvova ylitarkastaja Hannele Nikander Suomen ympäristökeskuksesta.
Jätteenpoltto on lisääntynyt räjähdysmäisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Sen jälkeen, kun sekajätteen vieminen kaatopaikoille kiellettiin vuonna 2016 on jätevoimaloita on rakennettu kovaa vauhtia lisää. Tällä hetkellä jätettä poltetaan yhdeksässä isossa jätevoimalassa ja lisäksi pienemmissä rinnakkaispolttolaitoksissa.
Polttokapasiteetti saadaan riittämään vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Saloon on 2021 valmistumassa täysin uusi jätevoimala ja Suomen suurimmassa voimalassa Vantaalla suunnitellaan laajennusta.
Itkevä Siili kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään kuivajätettä
Vierailija kirjoitti:
Sekajäte ja kuivajäte ovat eri asia. Sekajätteeseen kuuluu myös ruokajäte (biojäte).
Ei kuulu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset ihmiset jaksaa hämmästyttää.
Kierrätys on ollut voimissaan 20v.
Toinen ä l y k ä ä p i ö -ryhmä on nämä jotka heittää lääkkeet roskiin/pönttöön eikä vie ylimääräisiä ja/tai vanhoja lääkkeitä APTEEKKIIN.
Nämä ei tajua että lääkkeet päätyvät luontoon tai pöntöstä jätepuhdistamon kautta vesistöön ja sitä kautta uudelleen ihmisten kraanaan eli juomaveteen!!
Minä näinkin sinut sukeltelemassa taloyhtiön molokissa. Kannattaa olla varovainen. Sieltä syvyyksistä voi olla vaikea päästä ylös.
Kuka viitsii availla naapurin roskapusseja? Siis oikeasti?
Kyylä!