Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko henkilökohtaisesti koronan sairastaneita?

Vierailija
22.01.2021 |

Tässä on nyt kohta vuosi mennyt covid-19 rantautumisesta Suomeen. Ystävä- ja tuttavapiirissä ei ole tiedossa yhtäkään, joka olisi sairastanut koronan. Siltä osin se näyttää olevan esillä vain medioissa. Olenko kokemuksieni kanssa yksin vai onko myös muita?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni ja miehen sukulaispoika sairasti keväällä ja molemmat joutui hengityskoneeseen eikä ole toipuneet vieläkään.

Vierailija
42/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään. Kahdesta olen kuullut, toinen lapsen harrastusryhmässä ja toinen työkaverin lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden, sairasti hyvin lievänä eikä muu perheensä saanut tartuntaa. Asumme Oulussa.

Vierailija
44/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä aloittaja asuu?

Kyllä nyt tähän mennessä lähes väistämättä jokainen tuntee jonkun sairastuneen.

En henkilökohtaisesti tiedä ketään sairaalaan joutunutta tai kuollutta. Anoppi sen sijaan tunsi kaksi tautiin Suomessa menehtynyttä. Hän kun luonnollisesti tuntee vähän vanhempia ihmisiä ikänsä takia. Nämä olivat molemmat iäkkäitä ja monisairaita.

Asun Turun keskustassa ja minulla on normaalin kokoinen ystäväpiiri (Malcolm Gladwellin mukaan ihmisen lähin ystäväpiiri ei voi olla kerralla paljoa yli 30 henkilöä / Suvussa saman verran porukkaa) . 

Vierailija
45/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi kukaan ihan läheinen, mutta yksi opiskelukaveri ja hyvänpäivän tuttu sairastivat vielä aika pahasti, toinen oli sairaalassa ja toinen taas sai ns long covidin, eli vieläkään ole palautunut kunnolla kevään sairaudestaan.

Sen lisäksi tiedän muutaman ystävän kollega tai sisko- tyyppisen tapauksen, joilla taas kaikilla on ollut lievät oireet. Ystävät siis joutuneet karanteeneihin, mutta eivät itse saaneet tartuntaa.

Pääkaupunkiseudulla nämä.

Vierailija
46/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne.

Vierailija
47/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kyllä varmaan helposti jakautuu niin, että joku tuntee todella monta sairastunutta ja toinen ei ketään. Kun oli näitä tapauksia että korona levisi vaikka häissä, siinä on jollain aika monta sukulaista ja ystävää sairastunut samassa ryppäässä. Samoin sitten on niitä, joille ei ole sattunut lähellekään, esimerkiksi Savossa vaikuttaa olleen aika vähän koronaa koko ajan.

Vierailija
48/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä aloittaja asuu?

En henkilökohtaisesti tiedä ketään sairaalaan joutunutta tai kuollutta. Anoppi sen sijaan tunsi kaksi tautiin Suomessa menehtynyttä. Hän kun luonnollisesti tuntee vähän vanhempia ihmisiä ikänsä takia. Nämä olivat molemmat iäkkäitä ja monisairaita.

Asun Turun keskustassa ja minulla on normaalin kokoinen ystäväpiiri (Malcolm Gladwellin mukaan ihmisen lähin ystäväpiiri ei voi olla kerralla paljoa yli 30 henkilöä / Suvussa saman verran porukkaa) . 

Alat olla todellinen tilastoihme, jos oikeasti et yhtään sairastunutta tunne. Veikkaan, että et vain tiedä, jos joku sairastanut lievän version.

Jossain päin Suomea tilanne voi olla tämä, kun tautitilanne on ollut niin hallittu, mutta Turussa kuitenkin tautia on.

Helsingissä arvioisin, että väistämättä jokainen tuntee jonkun sairastuneen. Minä esim. tiedän yhden keväällä lievästi sairastaneen, joka tuolloin salasi asian, mutta kertoi myöhemmin.

Minulla yksi lähisukulainen sairastui nyt syksyllä. Raju tauti, mutta toipui silti viikossa ihan kotona.

Vierailija
49/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen parikymmentä koronan sairastanutta, lisäksi kymmeniä tutuntuttuja. Yksi läheinen ihminen kuoli kuukausi sitten.

Vierailija
50/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missäpäin Suomea asuu.

Meillä täällä pikkukaupungissa on vähän koronaa, enkä tunne ketään sairastunutta. Uusimaa ym. pahoja paikkoja.

Vierailija
51/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen 9, tiedän useamman. Näistä yksi joutui viikoksi teholle, yksi oli 3kk sairauslomalla ja loput potivat lievempänä. Makuaistinmenetyksiä ja silmätulehduksia oli parilla, parilla taas useita päiviä kestänyt ripuli. Ei ollenkaan sellainen tauti jonka tahtoisi sairastaa!

Vierailija
52/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään ko. tautiin sairastunutta, edes tutun tutun tuttua.

Vierailija
53/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä tuttu perhe sairastui eli kolme henkilöä. Ei onneksi vakavasti kukaan.

Vierailija
54/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa perheessä on sairastaneita (ja ites todnäk sairastin oireettomana) ja tuttavapiirissä kaksi kuollut. Mutta silti pidän näitä toimenpiteitä ylimitoitettuna hysteriana. 

Vierailija
55/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä aloittaja asuu?

Alat olla todellinen tilastoihme, jos oikeasti et yhtään sairastunutta tunne. Veikkaan, että et vain tiedä, jos joku sairastanut lievän version.

Jossain päin Suomea tilanne voi olla tämä, kun tautitilanne on ollut niin hallittu, mutta Turussa kuitenkin tautia on.

Helsingissä arvioisin, että väistämättä jokainen tuntee jonkun sairastuneen. Minä esim. tiedän yhden keväällä lievästi sairastaneen, joka tuolloin salasi asian, mutta kertoi myöhemmin.

Minulla yksi lähisukulainen sairastui nyt syksyllä. Raju tauti, mutta toipui silti viikossa ihan kotona.

Niin kai sitten. Onhan se vähän outoa. Siitä ollaan puhuttu myös ystäväpiirissäni ja onhan meilla aina kuitenkin vähän eri kaverit kaiken kaikkiaan.

Vierailija
56/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin työpaikalta kuoli eräs hieman yli 50-vuotias mies. Omasi astmaa, mutta ei pahaa ja yleensä ei edes käyttänyt astmalääkkeitä. Oli kovempi tekemään hommia ja jaksoi paremmin kuin monet parikymppiset. Jotenkin aina luullaan, että korona vie vanhuksia, jotka ovat läpeensä sairaita, mutta vie se myös täynnä elämänvirtaa olevia ihmisiä, jotka voisivat hyvinkin elää vielä 30-40 vuotta.

Vierailija
57/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä aloittaja asuu?

No joka tapauksessa vasta reilusti alle prosentti suomalaisista on saanut tartunnan, joten ei se nyt mikään ihme ole, jos ei tunne ketään. Työkaverini sairasti alkuvuodesta ja on ensimmäinen ihan suoraan oma tuttu. Toki olen kuullut monista kaverin kavereista, entisistä työkavereista yms. Helsingissä asun enkä ole kovin sosiaalinen, joten toki voin olla tietämätön jonkun sairaudesta.

Vierailija
58/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistyökumppani, 60 + perusterve mies, kuoli koronaan. Järkyttävää. Viime keväänä moni sairasti, mutta ei päässyt koronatestiin eli arvoitus, oliko koronaa. 

Vierailija
59/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kyllä. Oma isä kuoli koronaan tällä viikolla.

Vierailija
60/61 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen henk. koht. kaksi. Molemmat nuoria henkilöitä eli n.30v. Kumpikaan ei joutunut sairaalaan. Toisella oli hengitysvaikeuksia ja väsymystä vielä pari kuukautta taudin jälkeen. Toisella hajuaisti katosi pitkäksi aikaa. 

Muuten tuttava- ja työpiireissä tiedän useita sairastuneita, ja pari kolme on kertonut lähipiirissä tapahtuneesta kuolemasta. 

En todellakaan halua koronaa itselleni enkä perheelleni, vaikka kuinka "lievänä". 

p.s. En asu Suomessa.