Kiva taas kun menkat alkoi eikä oo siteitä ja kauppaan matkaa 30 min ja mahaa koskee
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä tule ymmärtämään naisia, jotka ei saa omia siteitään varastoitua ennakkoon.
Ne menkat tulee teille säännöllisesti
Kun ei tule.
Ei sillä ole väliä, onko ne säännöllisiä vai epäsäännöllisiä. jokaisella normaalijärkisellä on riittävästi siteitä varastossa
Ei kaikilla oo rahaa siteisiin..
Mutta sen sijaan rahaa on suoratoistopalveluihin, kertakäyttömuotirätteihin, meikkeihin, tatuointeihin, hiustenvärjäyksiin. Siteet varmaan maksaakin satoja euroja kappale?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperia, talouspaperia, ja pala foliota pohjalle suojaksi.
Käytin koko nuoruuteni vessapaperia siteenä. En saanut siteitä (niitä ei ostettu) enkä saanut rahaa siteisiin. En saanut puhua asiasta, koska kuukautisten alettua mulle raivottiin ja karjuttiin ja huudettiin että ”ikinä et halaistua sanaa asiasta sitten puhu”.
Ilman suojia ja lääkkeitä pärjäsin sinne 16v ikään asti jolloin aloin saada kesätyörahaa. Niistä säästin koko vuoden siteet.Samoja kokemuksia täällä... :(
Täällä myös. :( Mulle ei kyllä huudettu, mutta asiasta ei myöskään puhuttu mitään. En voinut kuvitellakaan että olisin pyytänyt rahaa tai pyytänyt ostamaan siteitä. Pihistin pari jemmaan aina kun äiti osti itselleen, mutta enempää en uskaltanut ottaa, ettei huomaa. Tein siteitä itse talouspaperista ja pumpulista, pohjalle pala muovipussista ja maalarinteipillä reunat kiinni. Toimivat ihan hyvin. Välillä sain raavittua vähän rahaa kasaan ja ostettua sidepaketin, mitään viikkorahoja meillä ei ollut. 15-vuotiaana olin ensimmäisen kerran kesätöissä ja rippilahjaksi tuli rahaa, silloin alkoi helpottaa. Vieläkin yli nelikymppisenä, kun katson "menkkalaatikkoani", jossa on monta pakettia erilaisia siteitä eri vuotopäiville ja yöksi omansa, niin tunnen valtavaa iloa ja onnea. En tiedä, onko mikään muu tuntunut aidosti yhtä luksukselta koskaan. Ja sellaista tilannetta ei tule, että ne tulisi loppumaan kesken.
Eikö teidän mutseilla ollut menkkoja? Ei meilläkään niistä puhuttu mutta äidilläni oli siteitä kaapissa mitä käytin tarpeen mukaan.
Tietenkin oli äidillä menkat mutta sen siteisiin ei saanut koskea, piti ne omassa kaapissaan etten saa niitä. Mut olisi oikeasti hakattu sinipunaiseksi jos olisin varastanut (jäänyt kiinni siitä). T. Vessapaperilla monta vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin koko nuoruuteni vessapaperia siteenä. En saanut siteitä (niitä ei ostettu) enkä saanut rahaa siteisiin. En saanut puhua asiasta, koska kuukautisten alettua mulle raivottiin ja karjuttiin ja huudettiin että ”ikinä et halaistua sanaa asiasta sitten puhu”.
Ilman suojia ja lääkkeitä pärjäsin sinne 16v ikään asti jolloin aloin saada kesätyörahaa. Niistä säästin koko vuoden siteet.Aivan järkyttävää. Oliko uskovainen perhe? Entä äitisi? Eikö hän käyttänyt? Karjuiko äitisi myös?
Ei oltu uskovaisia, ihan hyvätuloisia, ”kunnon” perhe. Mitä nyt vaan lapsi hakattiin ja alistettiin ja kohdeltiin kuin paskakasaa. Ja yhä kohdellaan, olen 40+ ja henkistä väkivaltaa sataa noilta samoilta vanhemmilta. Äidin siteisiin ei saanut koskea tai ”katkotaan sormet poikki”.
Niin. Menkkojen alkaminen on tosiaan kuukaudesta toiseen yhtä yllättävä juttu johon ei voi ennalta varautua side- ja särkylääkepaketeilla..
Oliko muilla sellaista että menkkatahroista häpäistiin? Meillä esim äiti löysi veriset housut pyykistä, toi ne keittiöön ja esitteli kaikille nauraen, ja kaikki nauroi yhdessä hah hah haa. Paitsi minä joka naama punaisena kurkkua kuristaen pidätin itkua.
Menkkatahroista lakanoissa valitettiin, ja opin pesemään salaa illalla myöhää nyrkkipyykissä veritahra-alkkarit piilossa. Kuivatin salaa sängyn sälepohjan ”ritiläpohjan” alla.
Raha ei annettu ja siteitä ei ostettu ja asiasta ei saanut lapsi puhua. Aikuiset sai ilkkua kyllä, esim kiusattiin että onpa finnejä naamassa, onko sulla ne päivät, heh heh!
Kyllä 70-luvulla syntyneillä on ollut ”kultainen lapsuus”... not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä tule ymmärtämään naisia, jotka ei saa omia siteitään varastoitua ennakkoon.
Ne menkat tulee teille säännöllisesti
Kun ei tule.
Mulla on viimeksi tullut menkat viime toukokuussa, mutta siteitä kuitenkin on, jos yhtäkkiä tulevatkin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Oliko muilla sellaista että menkkatahroista häpäistiin? Meillä esim äiti löysi veriset housut pyykistä, toi ne keittiöön ja esitteli kaikille nauraen, ja kaikki nauroi yhdessä hah hah haa. Paitsi minä joka naama punaisena kurkkua kuristaen pidätin itkua.
Menkkatahroista lakanoissa valitettiin, ja opin pesemään salaa illalla myöhää nyrkkipyykissä veritahra-alkkarit piilossa. Kuivatin salaa sängyn sälepohjan ”ritiläpohjan” alla.
Raha ei annettu ja siteitä ei ostettu ja asiasta ei saanut lapsi puhua. Aikuiset sai ilkkua kyllä, esim kiusattiin että onpa finnejä naamassa, onko sulla ne päivät, heh heh!
Kyllä 70-luvulla syntyneillä on ollut ”kultainen lapsuus”... not.
Meillä myös kotona harjoitettiin tuota jatkuvaa häpäisemällä kiusaamista ja sadismia. Olin jatkuvasti masentunut ja haudoin itsemurhaa. Tuttua myös tuo salaa veripyykin hinkkaus öisin. Ylipäätään kaikki kuukautisiin ja naiseksi kasvamiseen liittyvä, myös sairastamiset ja kivut yms. piti peitellä ja salata.
Menkat yllätti naisen - Talvi yllätti autoilijat.
Kuukautiskuppi ja menkkapöksyt. Jälkimmäisiä saa nyt kotimaisinakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman suojia ja lääkkeitä pärjäsin sinne 16v ikään asti jolloin aloin saada kesätyörahaa. Niistä säästin koko vuoden siteet.Olen aidosti pahoillani puolestasi. Järkyttävää suhtautumista vanhemmiltasi.
Tämä taisi olla valitettavan yleistä meillä 70-luvulla syntyneillä. Kuukautisista ei saanut puhua, ne olivat suuren suuri tabu ja häpeä ja siteitä ei kotona ostettu. Itse aloitin työt koulun ohella jo 13-14-v., aluksi mainoksia jakamalla, kun siteitä ei kotoa saanut. Vuoden silti sinnittelin minäkin ties millä tukoin ja housut verisinä. 16-vuotiaaksi en olisi selvinnyt mitenkään, kun ihan poikkeuksellisen runsaat menkat jo nuorena aina. Ihan järkyttävää, mitä kaikkea on joutunut silloin käymään läpi, kun jälkeenpäin ajattelee. Ja tämä oli kaikesta siitä vain yksi asia eikä suinkaan pahin.
Itse olen myös 70-luvulla syntynyt, mutta isäni aina haki minulle siteitä kaupasta ja buranaa myös kun oli menkat <3
Oletko yhtä kykenemätön elämänhallintaan kaikilla muillakin alueilla?
Pitää varautua. Kyllä mäkin raivoaisin, jos ei olis aamukahvia, päätä särkee ennen kuin saa kofeiinia ja kauppaan on matkaa. Eikä lumiaura ole käynyt, kahlata pitäisi.
Menkkoja ei päivät pitkät vauva.fi sivuilla luuhaaville ukoille tule.
Tuli näistä vanhojen aikojen muisteluista mieleen ne kamalat vaippasiteet joita kaupoissa myytiin joskus -90 luvun alussa ennen kuin Libresse alkoi valmistaa niitä ohuempia...Jotain paksuja vaippoja tosiaan piti pitää...oli siinä kiva urheilla esim. Ei ollut kuukuppeja ja tamponejakin paheksuttiin.
Itsellä on aina käsilaukussa ja jumpparepussa pari kpl varajemmassa. Jos käytän sieltä, laitan uudet tilalle kotona. Menkat voi alkaa myös muualla kuin kotona niin siksi kuljetan mukana.
No ei auta sitten muu kuin ottaa "free bleeding" taktiikka käyttöön ! Housut veressä vaan kaupungille ja huomauttelijoita syytät tietenkin naisvihasta.
Itse olen ratkaissut tän niin, että olen ostanut maxipakkauksen tamponeja ja sirotellut niitä sinne tänne, laukkuihin, lipaston laatikoihin, keittiön kaappiin...Sitten on erikseen ne paketit mitä ostan ja käytän kun ne menkat. Jos en ole muistanut ostaa niin aina jostain vähän kaivamalla löytyy pari tamponia.
Mirena kierukka on ratkaisu. Menkat, kivut poissa olleet 12 vuotta. Vaikkei ehkäisyyn olisikaan tarvetta. Säästyy järjetön määrä rahaa kunnei tarvii siteitä, särkylääkkeitä ostaa. Halvin ehkäisy. Lähes ilmainen. 150 e/ vähintään 5 v
Olen useastikin. Minun älypuhelimeni vain eivät keksi sanoja puolestani.