Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lause "kunhan vauva on terve" on pelkkää jeesustelua

Vierailija
21.01.2021 |

Useasti kuulee kuinka vanhempia jotka haluavat tietää vauvan sukupuolen, pilkataan turhamaiseksi ja kyseenalaistaan, että "eikö ole tärkein, että vauva on terve?"
No totta munassa on, se on itsestäänselvyys, että sitä toivotaan! En raskaana ollessani edes jaksanut moista lausetta sanoa kun ajattelin kaikkien tietävän minun niin ajattelevani. Mutta usein pohdin ääneen kumpihan siellä on ja rakenneultrassa molemmissa raskauksissa sitä kysyttiin. (Kätilö tosin kysyi ensin halutaanko tietää.)

Kun saatiin kuulla, että tyttö tulee (molemmista), raskaus muuttui heti paljon konkreettisemmaksi. Pystyi etukäteen luoda selkeempiä mielikuvia tulevasta, nimeä ja sisarusdynamiikkaa ym. Pienintäkään pettymystä en kokenut, vaikka en ole poikaa "saanut" ja tuskin tulen enää lapsia tekemään. Ja asia olisi varmasti samoin jos olisin saanut kaksi poikaa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Mikä oli aloituksesi pointti?

Vierailija
2/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että useasti kuuluu, kun nykyään lähes kaikki tietää sen syntyvän lapsen sukupuolen. Mä olin raskaana 10 vuotta sitten, ja jo silloin se oli niin valtavirtaa, että ennemmin ihmeteltiin, jos ei kysynyt sukupuolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mikä oli aloituksesi pointti?

Kuhan kuulutin mielipiteeni koko kansalle!

Vierailija
4/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinä, jonka vauva EI ollut terve, mutta silti rakastettu ja haluttu ja kasvoi onnelliseksi (vaikkei edelleenkään terveeksi) aikuiseksi, sanoisin, ettei se terveyskään ole KAIKKEIN tärkeintä.

Vierailija
5/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitinä, jonka vauva EI ollut terve, mutta silti rakastettu ja haluttu ja kasvoi onnelliseksi (vaikkei edelleenkään terveeksi) aikuiseksi, sanoisin, ettei se terveyskään ole KAIKKEIN tärkeintä.

No ei tietenkään. Mutta kaikki sitä kuitenkin toivoo, että oma lapsi olisi terve.

Vierailija
6/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Se voi olla totta, että suurin osa nykyään (ja jo pitkään) on halunnut sukupuolen tietää, mutta usein jos joku ei halua, niin se perustellaan juuri sillä, että sillä ei ole väliä, vaan terveys on tärkein. Eihän ne sulje toisiaan pois mitenkään! Mulle on aivan sama, saanko tyttöjä vai poikia, mutta en tykkää yllätyksistä, joten haluan tietää faktat niin aikaisin kun vaan voin. Miksi siis odottaa? EI se tarkoita, että lapsen terveys olisi minulle jotenkin toissijaista. Tai sitä että olisi tärkeää, kumpaa sukupuolta lapsi on. Mä nyt vaan haluan tietää. Haluan muistakin asioista tietää mahdollisimman paljon mahdollisimman aikaisin, yleensä. Ei silti kaikella ole väliä.

Vierailija
7/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon lisäksi pitää olla kaunis ja hyväluontoinen.

Vierailija
8/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin esikoistani ja yksi puolituttu kysyi kumpaako toivomme.

Vastasin että itse toivon tyttöä ja mieheni poikaa.

Tuttu tiuskaisi että eikö se ole pääasia että lapsi on terve?!

No olisi sitten kysynyt suoraan että toivommeko tervettä lasta!

Vierailija
9/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinä, jonka vauva ei myöskään ollut terve, tuo lause "kunhan vaan on terve" tuntuu jotenkin nykyään niin naiivilta. Ei se terveyskään ole tärkeintä, vaan mielestäni se, että lapsi saisi elää onnellisen elämän. Jos lapsi on sairas, toivottavasti sairaus voitaisiin parantaa. Jos ei voida, toivottavasti sairautta ainakin voitaisiin hoitaa niin, että lapsi saisi elää ilman kärsimystä ja tuntea, että häntä rakastetaan.

Vierailija
10/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotin esikoistani ja yksi puolituttu kysyi kumpaako toivomme.

Vastasin että itse toivon tyttöä ja mieheni poikaa.

Tuttu tiuskaisi että eikö se ole pääasia että lapsi on terve?!

No olisi sitten kysynyt suoraan että toivommeko tervettä lasta!

Ihan tahallista kiusaamistahan tuollainen on. Jonninjoutavasta vaan jankataan. Kummaa syyllistämistä.

Jos sanoisi "toivoisin vain lapsen olevan terve", alkaisi jankkaus siitä, että eikö vammainen lapsi muka voi olla yhtä rakas kuin tervekin? Minulle kerran joku jaksoi jankuttaa aiheesta rasittavan pitkään, eikä suostunut ymmärtämään, vaikka kuinka yritin kauniisti perustella ja sanoin juuri noin, että haluan vaan tietää kaiken mahdollisen, kuten joku tuolla sanoikin. Ja kaikki vauvat ovat vanhemmilleen ihan yhtä rakkaita, on sitten terve tai ei. Katkeria ihmisiä liikkeellä aina tämän teeman ympärillä.

Vierailija
11/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on törkeästi sanottu. Moni lapsi ei ole terve. Heitäkö ei sitten muka rakasteta.

Vierailija
12/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että lapsi on terve poika.

Vierailija
13/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaisin lapsia niin en välttämättä haluaisi tietää sukupuolta etukäteen. Olisipa sitten yllätys. Ja itselleni niillä vauvan genitaaleilla nyt ei muutenkaan ole niin väliä. 

Vierailija
14/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tarkoitus ole toivoa että lapsi olisi terve, eikä ilmaista että "pääasia" että on terve?

Ja tarkoitus kai verrata sukupuolikysymystä terveyteen niin, että on tärkeämpää saada tietää onko lapsi terve, ja vasta sitten saada se sukupuoli tietoon. Itse ainakin ajattelin aikoinaan noin, kun kysyttiin kumpaa toivotte. Kysyin ultrassa siihen vastaukseksi vaan, että miltä siellä näyttää, onko kaikki ok? Jäi tieto sukupuolesta saamatta, en jatkanut kyselyä, kun näytti että ois terve. Koskaanhan ei voi tietää. Sain kuitenkin loppujen lopuksi iloita terveestä lapsesta.

Kyse on myös siitä, ettei kaikista ole vammaisen lapsen vanhemmaksi. Vaatii varmaankin todella paljon. Kovaa taistelua yhteiskunnan tuista jne, olen kuullut. Jo tämä realistinen kuva tulevasta ahdistaa, onko se terve, jaksanko minä?

Vierailija
15/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietenkin sillä oli merkitystä kun sai ultrassa kuulla sukupuolen, samalla tavalla kun olisi ollut merkityksellistä kuulla että hänellä tulee olemaan ruskeat silmät tai pisamia tms lisätietoa siitä vauvasta joka siellä mahassa kasvoi.

Minulle kuitenkaan sillä sukupuolella ei ollut esikoisen kohdalla mitään merkitystä, toivoin vain että vauva olisi terve. Mutta kaikki lisätieto oli tietysti tervetullutta. Kuopuksen kohdalla toivon että sukupuoli olisi sama kuin esikoisella kun ikäeroa oli niin vähän, mutta ei se ihan putkeen mennyt se toive. Yhtä rakkaita kumpikin ovat ja ennenkaikkea olen kiitollinen että ovat olleet toistaiseksi terveitä ja onnellisia lapsia!

Vierailija
16/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mutta en koe siitä huolimatta että on paha juttu toivoa että lapsi olisi terve, koska se meinaisi lähtökohdiltaan helpompaa elämää kuin esim lyhytkasvuisena.

Vierailija
17/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kyllä kiinnosta sukupuoli vaan terveys. Jollei ole terve, pitää miettiä keskeytystä. Mihin sukupuoli vaikuttaa, ei mihinkään.

Vierailija
18/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitinä, jonka vauva ei myöskään ollut terve, tuo lause "kunhan vaan on terve" tuntuu jotenkin nykyään niin naiivilta. Ei se terveyskään ole tärkeintä, vaan mielestäni se, että lapsi saisi elää onnellisen elämän. Jos lapsi on sairas, toivottavasti sairaus voitaisiin parantaa. Jos ei voida, toivottavasti sairautta ainakin voitaisiin hoitaa niin, että lapsi saisi elää ilman kärsimystä ja tuntea, että häntä rakastetaan.

Minä edelleenkin toivon ainoastaan tervettä lasta. En sairasta.

Vierailija
19/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kyllä kiinnosta sukupuoli vaan terveys. Jollei ole terve, pitää miettiä keskeytystä. Mihin sukupuoli vaikuttaa, ei mihinkään.

Minulle se ainakin kertoi edes jotain lisätietoja vauvastani, kuten vaikka se että niskaturvotusta ei ollut, hän kasvoi isolla käyrällä viikkoihin nähden, tai minkä pituinen se reisiluumitta milloinkin oli. Kaikella oli merkitystä. Vaikka lapseni olisi myöhemmin kokenut ettei ole sitä sukupuolta mihin biologisesti syntyi, ei se vähentänyt sitä että sain hänestä edes hitusen lisää tietoa vaikka hän oli vielä vatsassani. Ihan samalla tavalla ihastelin hänen pieniä varpaitaan ja sormiaan ja pientä hiuskiehkuraa kun hän oli syntynyt. Ihan samalla tavalla halusin oppia tuntemaan hänet persoonana.

Vierailija
20/32 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä edelleenkin toivon ainoastaan tervettä lasta. En sairasta.

Entä jos sieltä tulisi sairas lapsi? Olisiko hän silti toivottu ja rakastettu? Esim vammautuisi synnytyksessä tai selviäisi pian synnytyksen jälkeen että jotain vikaa on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän