Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä erilaiset kotiääni ja työääni

Vierailija
21.01.2021 |

Itse puhun kotona vähän matalammalla äänellä, töissä korkeammalla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä yrittää kodin ulkopuolella tsempata enemmän ja olla ihmisiksi. Kotona voi vaan murahdella.

Vierailija
2/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, perheen kanssa karjalanmurre, töissä yleiskieli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eri ääni mutta eri murre. Asun toisella puolella Suomea kuin missä olen syntynyt ja töissä en voi puhua omalla murteellani tai kukaan ei ymmärrä. Kotona voin puhua miten haluan kun mieskin on samalta seudulta kotoisin.

Vierailija
4/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. On äiti ääni, exä ääni, on selitän tekniikkaa ääni, kaupan kassa ääni, kaveri ääni... itseasiassa minulla taitaa olla kaikille oma.

Vierailija
5/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaankin, teen puhetyötä, koko työ perustuu puheeseen. Puhun työssä selkeämmin ja matalammalla äänellä kuin vapaalla. 

Vierailija
6/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, töissä pitää puhua kovempaa, että kuuluu laitteiden metelin yli.

Vierailija
7/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oma äänensävyni eri yhteistyökumppaneille!

Yhden ärsyttävän myyjän kanssa käyttämäni äänensävyn puoliso tunnistaa heti.

Kerran hän kysyi kenen kanssa puhun, kun "kuulostat tolta". Kyseessä oli silloin kiva myyjä. :)

Vierailija
8/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaankin, teen puhetyötä, koko työ perustuu puheeseen. Puhun työssä selkeämmin ja matalammalla äänellä kuin vapaalla. 

Mitä teet? Ainakaan radioäänet eivät yleensä toimi näin.

Vierailija
9/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on asiakaspalveluääni kun teen puhelintyötä. Silloin puhun selkeästi ja asiallisesti, muuten sössötän miten sattuu.

Vierailija
10/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, töissä on ns. asiantuntijaääni, joka toki ilmenee vapaa-ajalla tietyissä tilanteissa.

Vierailija
11/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eri tilanteisiin erilaisia ääniä ja mukautan niitä vielä usein kuulijan mukaan. Äitiääniä on kaksi: lempeä ja napakka. Esitän myös tietyissä tilanteissa tyhmempää kuin olen ja osaan välittää "tyhmyyteni" äänelläni. Jos soitan asiakaspalveluun, olen melkein liioitellun asiallinen ja rauhallinen. Jos poliisi pysäyttää ylinopeuden vuoksi, puhun itkuisella pikkutytön äänellä. Työhaastatteluääneni on normaalia selkeästi matalampi.

Vierailija
12/12 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet? Ainakaan radioäänet eivät yleensä toimi näin.

On kyllä toiminut aika hyvin. Ei se tietoista ole niin, että vapaalla alkaisin kimittää tarkoituksella, mutta kun asia pitää sanoa selvästi työssä, käytän hitaampaa puhenopeutta. Äänen madaltaminen on varmaan alunalkaen tiedostamaton juttu, jolla on nuorena tullut haettua uskottavuutta. Nyt se radioääni on niin muotoutunut, ettei se siitä muuksi muutu, ellen kävisi jossain puheopetuksessa, josta varmasti olisi kyllä hyötyä.